• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403060502370
  • خبرنگار : 50214

اولین جایزه تعالی صنعت کاشی و سرامیک ایران برگزار می‌شود

اولین جایزه تعالی صنعت کاشی و سرامیک ایران برگزار می‌شود

ایسنا/یزد رئیس دبیرخانه اولین دوره جایزه تعالی صنعت کاشی و سرامیک(تکس) اظهار کرد: جایزه تعالی صنعت کاشی و سرامیک برای اولین بار در ایران با محوریت توسعه پایدار این صنعت، پیشتازی کسب و کار و خلق ارزش متوازن برای ذی نفعان و با هدف توسعه متوازن صنعت و کمک به شرکت‌های فعال برای طی کردن مسیر رشد و تعالی راه‌اندازی شده است.

«نسرین احمدی» در جمع خبرنگاران، با اشاره به پیگیری برگزاری این رویداد از یک سال قبل با فعالیت یک تیم علمی از کارشناسان و نخبگان این حوزه، گفت: این برنامه تعالی با حمایت وزارت صمت و انجمن کاشی و سرامیک در حال برگزاری است و امیدواریم با تدوام این حمایت‌ها، راهگشای تعالی این صنعت در کشورمان باشیم.

وی از فعالیت سه کمیته علمی، کمیته اجرایی و کمیته داوری در ذیل شورای سیاستگذاری این جایزه تعالی خبر داد و گفت: شورای سیاستگذاری این برنامه از سه رکن اصلی بزرگان و پیشکسوتان این صنعت، نماینده دستگاه‌های حاکمیتی و همچنین خبرگان تعالی شکل گرفته است.

احمدی با اشاره به پایان مهلت ثبت نام ثبت نام در این رویداد، گفت: خوشبختانه استقبال خوبی از اولین دوره این جایزه تعالی اتفاق افتاده و علاوه بر استقبال خوبی صنعتگران یزد، از استانهای تهران، خراسان و اصفهان نیز مشارکت خوبی را در این دوره شاهدیم.

وی با بیان این که البته بنا به برخی درخواست‌ها جهت تمدید مهلت ثبت نام، موضوع در شورای سیاستگذاری در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: تمام زنجیره تامین صنعت کاشی و سرامیک در این جایزه مشارکت دارند ولی بیشترین اهتمام در رابطه با واحدهای تولیدی بوده است.

رئیس دبیرخانه اولین دوره جایزه تعالی صنعت کاشی و سرامیک با بیان این که واحدهای ثبت نام شده تا ۱۵ مهرماه امسال جهت خوداظهاری و آمادگی برای حضور ارزیابان فرصت دارند، گفت: پس از این زمان، ارزیابی این واحدها صورت گرفته و نتایج ارزیابی‎ها از سوی کمیته داوری جهت تهیه گزارش بازخورد و ارائه طرح‌های بهبود برای آنها،  مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی از برگزاری اختتامیه این رویداد در ماه‌های پایانی سال جاری، گفت: البته دبیرخانه جایزه تعالی بعد از اختتامیه نیز در کنار واحدها برای رقم زدن طرح بهبود فعالیت آنها باقی خواهد ماند.

احمدی در پایان سخنانش یادآور شد: مراسم رونمایی از مدل تعالی صنعت کاشی و سرامیک نیز که با الگوبرداری از سایر مدل‌های تعالی معتبر ملی و بین المللی با حضور تیمی از خبرگان و افراد با تجربه در زمینه طراحی و پیاده سازی نظام‌های تعالی در کشور و درقالب کمیته علمی، مشتمل بر سه محور بنیادین و هفت معیار تدوین یافته است، در تاریخ ۲۲ شهریورماه جاری برگزار خواهد شد.

لزوم تسریع حرکت صنعت کاشی وسرامیک در مسیر تعالی

«علیرضا بهشتی» کارشناس حوزه تعالی نیز در این نشست با اشاره به تاریخچه شکل گیری موضوع تعالی سازمانها از دوران جنگ جهانی دوم، گفت: جایزه تعالی از سال ۱۳۸۲ وارد کشور ایران شده و توسط سازمان مدیریت صنعتی کشور در بخش‌های مختلف سازمانی جاری شده است.

وی با بیان این که به دنبال توسعه این مهم در بخش سازمانی، جوایز تعالی دیگری از جمله جایزه ملی کیفیت ، جایزه تعالی ایمیدرو و جایزه تعالی پتروشیمی در کشورمان راه‌اندازی شده است، گفت: امروز شاهد برگزاری اولین جایزه تعالی در صنعت کاشی و سرامیک ایران نیز هستیم و امیدواریم در قالب این برنامه و ایجاد فضایی اثربخش، واحدها ضمن حضور در فرایند جایزه، حرکت خود را در مسیر تعالی سرعت بخشند و تجربیات موفق خود را برای یادگیری سایر واحدها به اشتراک بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: این که از مجموع ۵۰۰  میلیون مترمربع کاشی تولیدی کشورمان تنها نیمی از آن یعنی حدود ۲۳۰ میلیون مترمربع آن مصرف می‌شود، بیانگر فضای رقابتی و احتمال حذف برخی تولیدکنندگان این عرصه است و همین اهمیت تعالی بخشی این صنعت برای استمرار حضور پایدار آنها در بازار را نشان می‌دهد.

بهشتی با بیان این که رشد بی رویه تولید باعث شده تا نگهداشت منابع انسانی واحدهای تولیدی این صنعت نیز سخت باشد، گفت: البته صادرات که نیمی از تولیدات کاشی را به خود اختصاص داده است نیز تابع سیاست‌ کشورها و تعاملاتشان با کشورمان است به طوری که سال گذشته ۷۰  درصد صادرات این حوزه به عراق و پاکستان در بازه‎ای به دلیل پاره‌ای مشکلات سیاسی با مشکل مواجه شد.

صنعت کاشی و سرامیک دچار بیماری و عارضه است

«محمد صادقیان» یکی دیگر از فعالان این صنعت نیز در این نشست خاطرنشان کرد: متاسفانه همراهی خوبی از سوی مسئولان در مورد برگزاری این جایزه هنوز وجود ندارد و معتقدیم در گام‌های اول همیشه یکسری مشکلات وجود خواهد داشت ولی ارتقای حاصل از این اقدام می‎تواند موجب بروز تحول و اتفاقات خوبی در صنعت کاشی و سرامیک استان و کشورمان شود.

وی با بیان این که برگزاری این جایزه نه تنها در کیفیت محصولات بلکه در حوزه منابع نیز تاثیرگذار خواهد بود، ابراز امیدواری کرد: مسئولان دولتی و بخش خصوصی مانند انجمن کاشی و سرامیک در این حوزه حمایتهای بیشتری داشته باشند.

صادقیان تاکید کرد: صنعت کاشی و سرامیک که در استان یزد از ظرفیت بالایی برخوردار است، هم اکنون دچار بیماری و عارضه است و باید تلاش کنیم برای ارتقای این صنعت در کشور و استان تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز صنعت کاشی و سرامیک ایران در حال از دست دادن بازارهای بین المللی خود است چرا که دیگر رشد کمی جوابگوی پیشرفت این صنعت نیست و نیازمند توسعه و رشد کیفی در این حوزه هستیم.

این فعال حوزه کاشی و سرامیک استان گفت: امروز برای داشتن عملکردی موفق در بازار بین المللی نیازمند رعایت برخی استانداردها و شاخص‌های کیفی هستیم والا صنعت کاشی یزد نیز دچار سرانجامی مانند صنعت نساجی این استان خواهد شد.

هدف جایزه تعالی تخریب و مچ گیری از واحدها نیست

«امین خالقیه» از فعالان حوزه تولید کاشی و سرامیک در استان یزد به چالش‌های پیش روی جایزه تعالی این صنعت اشاره کرد و گفت: بعضاً مخالفت‌هایی را از سوی مدیران با این جایزه شاهد هستیم چرا که گاهاً شفاف‌سازی فرایندها و اشکالات و ضعف‌های مجموعه خود را گویای عملکرد نامناسب مدیریتی خود می‌دانند.

وی افزود: قطعاً هدف جایزه تعالی تخریب و مچ گیری از واحدها نیست بلکه به دنبال شناسایی ضعف‎ها و تلاش جهت رفع آنها یعنی همان تعالی واحدهاست و لذا لازم است این مهم با ‌آموزش‌ مدیران و فعالان این عرصه تبیین و ترویج شود.

خالقیه، ماموریت تعالی را ارزیابی عملکرد مدیران و ارائه راهکار به آنها برای ارتقای فعالیتشان خواند و ابراز کرد: خوشبختانه تنها یک بار مشارکت مدیران صنعتی در این دوره‌ها و مشاهده نتایج آن، آنها را متمایل به حضور در دوره‌های بعدی جایزه تعالی خواهد کرد.

این فعال صنعتی گفت: حتماً با توجه به برگزاری اولین دوره این جایزه، کاستی‎ها و نواقصی نیز وجود خواهد داشت ولی امیدواریم در دوره‌های بعدی شاهد رفع آنها و شناخت و تمایل بیشتر واحدها به حضور در این برنامه تعالی باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha