• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403060502206
  • خبرنگار : 50037

سگ‌های ولگرد مخاطره‌ای برای محیط زیست

سگ‌های ولگرد مخاطره‌ای برای محیط زیست

ایسنا/همدان بنابر اعلام کارشناسان محیط زیست بیش از چهار میلیون قلاده سگ در کشور وجود دارد که حدود نیمی از این سگ‌ها را سگ‌های ولگرد و بدون صاحب و خیابانی شامل می‌شود.

متاسفانه در سال‌های اخیر به‌ویژه در ۱۰ سال گذشته  میزان آمار سگ گزیدگی  در سطح کشور  بسیار نگران کننده شده و بابت تزریق هر واکسن ضد هاری دولت باید هرینه‌های هنگفتی را به عنوان یارانه به وزارت بهداشت پرداخت کند که این هزینه‌ها از جیب ملت و از طریق یارانه‌ها پرداخت می‌شود.

ازدیاد حضور سگ‌های ولگرد  در سکونتگاه‌های انسان، خیابان‌ها و حتی تفرجگاه‌ها امروز به یک معضل در زندگی شهری مبدل شده که علاوه بر مسائل محیط‌ زیستی، سلامت شهروندان را تهدید و در مواردی به مخاطره می‌اتدازد  این در حالیست که برخی افراد با غذارسانی به آن‌ها باعث تکثیر جمعیت دوچندان سگ‌ها می‌شوند.

در همین رابطه شهرستان اسدآباد نیز به تبع سایر شهرهای سراسر کشور در سالهای اخیر  با معضل  افزایش و ازدیاد  سگ‌های پرسه زن و ولگرد مواجه شده و این امر موجبات نارضایتی برخی از شهروندان را فراهم کرده است.

حیوان‌گزیدگی ۲۳۲ اسدآبادی

رئیس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد تعداد موارد حیوان گزیدگی این شهرستان را در سه ماهه نخست سال‌جاری ۲۳۲ نفر برشمرد و اظهار کرد: به‌طور میانگین ماهیانه این شهرستان دارای ۷۰ تا ۸۰ مورد حیوان گزیدگی بوده است.

الهه عزتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: ۹۵ درصد این تعداد از موارد حیوان گزیدگی‌ها از طریق سگ و سگ‌سانان بوده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در این موارد از حیوان گزیدگی‌های رخ داده موردی از بیماری هاری و فوتی نداشته‌ایم، تصریح کرد: برای حل این مشکل با دادستان شهرستان و شهرداری و دهیاران جلساتی برگزار شده تا از طریق راهکارهای مناسب نسبت به جمع‌آوری  سگ‌های ولگرد توسط دستگاه‌های دخیل  در این رابطه اقدام شود.

عزتی ادامه داد: در حال حاضر مرکز بیماری‌های هاری شهرستان اسدآباد در بیمارستان شهر مستقر بوده و واکسیناسیون لازم را در هر ساعت از شبانه‌روز برای افراد دچار حیوان گزیدگی انجام می‌دهند.

کنترل حیوانات زیانبار بر عهده شهرداری‌هاست

معاون فنی معاونت بهداشت و مرکز بهداشت دانشکده علوم پزشکی اسدآباد نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در بحث حیوان گزیدگی متاسفانه با توجه به آمار بالای حیوان گزیدگی که ۹۰ تا ۹۵ درصد ارتباط با سگ‌ها به ویژه سگ‌های بدون صاحب دارد در شهرستان دارای مشکل هستیم و این موضوع را با استانداری و  فرمانداری نیز مطرح کرده‌ایم.

مصطفی انواری پیمان با بیان اینکه کنترل حیوانات زیانبار بر عهده شهرداری‌هاست، ادامه داد: شهرداری‌ها باید آخرین متدها را در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و خیابانی سطح شهر  به کار بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه سگ‌های ولگرد  باید زنده‌گیری شوند و این موضوع هم اکنون در برخی شهرها در حال انجام است، خاطرنشان کرد: برای زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب ماشین‌های مخصوصی وجود دارد که در این ارتباط از فاصله دو متری این سگ‌ها با استفاده از حلقه‌هایی مهار و زنده‌گیری شده  به این ماشین ها منتقل  و سپس غربالگری لازم در رابطه با آنها انجام می‌شود.

انواری پیمان با بیان اینکه سپس پس از غربالگری  شهرداری هر گونه برنامه‌ای برای کنترل وضعیت این حیوانات داشته باشد می‌تواند پیاده کند، افزود: این طرح  در حال اتفاق در بسیاری از شهرهاست البته این موضوع دارای هزینه بوده  اما امری ضروری است.

انواری‌پیمان بیان کرد: در فاصله پنج سال اخیر آمار حیوان گزیدگی شهرستان اسدآباد از ۳۷۲مورد حیوان گزیدگی به ۷۸۳ مورد رسیده است که آمار بسیار بالایی برای این می‌تواند باشد.

وی با اشاره به ۷۸۳ مورد آمار حیوان گزیدگی در سال ۱۴۰۲ و تعداد ۷۴۳ مورد حیوان گزیدگی در سال۱۵۰۱ در شهرستان اسدآباد، خاطرنشان کرد: در شهر جمع آوری سگ‌های ولگرد بر عهده شهرداری و در روستاها بر عهده دهیاری است، این امر مهم یک قانون بوده و آنان موظف به اجرای آن هستند ضمن اینکه  دانشکده علوم پزشکی در این رابطه نقش و وظیفه مداوا و مراقبت از جلوگیری از هرگونه مشکل برای بیماران را دارد.

انواری پیمان با بیان اینکه تاکنون موردی از فوتی  ناشی از هاری در شهرستان خوشبختانه نداشته‌ایم ،یادآور شد: حیوان گزیدگی  تنها محدود به سگ گزیدگی نبوده و بلکه مواردی چون گازگرفتگی گربه ،شغال و حتی اسب را نیز شامل می‌شود که در همین رابطه یک مورد گاز گرفتگی اسب را در سال گذشته در  شهرستان داشتیم.

وی  تصریح کرد: برای ارائه خدمات هر چه بهتر به بیماران، مرکز پیشگیری مراقبت و درمان مدیریت هاری شهرستان در نزدیک‌ترین محل به ترومای اورژانس بیمارستان قائم‌ منتقل و در این محل استقرار و راه‌اندازی شده است‌.

جمع‌آوری ۵۴۰  قلاده سگ بدون صاحب از سطح شهر

شهردار اسدآباد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر اسدآباد، گفت: در روزهای پایانی سال گذشته و از ابتدای سال‌جاری تاکنون در مجموع ۵۴۰  قلاده سگ بدون صاحب از سطح شهر جمع‌آوری و در مکانی در محل سایت زباله شهر انتقال داده شدند.

قاسمعلی شرکائی با بیان اینکه در محل سایت زباله شهر اسدآباد محل نگهداری و اردوگاهی برای سگ‌های بدون صاحب احداث کرده‌ایم، افزود: علاوه بر این اقدام، عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد را نیز در برنامه داریم.

وی با بیان اینکه با اقدام به جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب تا حدودی موضوع معضل سگ‌های ولگرد از سطح شهر مرتفع شده و جمعیت سگ‌های ولگرد  در حال کنترل است، اظهار کرد: وجود سگ‌های ولگرد و بدون صاحب یکی از معضلات مبتلابه در سطح شهرها و روستاهای سراسر کشور بوده و تنها مختص به شهر و یا شهرستان اسدآباد نیست.

شرکائی تصریح کرد: هنگامی‌ که شهرداری یک شهر اقدام به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد می‌کند اما شهر مجاور اقدامی در این رابطه ندارد، این کار شهرداری ابتر و ناقص می‌ماند و به تبع آن این برنامه در زمینه پاکسازی شهر از سگ‌های ولگرد به نتیجه نمی‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در این رابطه ضرورت دارد که تمام دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان همدان به صورت متمرکز، گسترده و یکپارچه در یک مقطع زمانی مشخص اقدام به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد داشته باشند تا محیط‌های شهری و روستایی به صورت گسترده از سگ‌های ولگرد پاکسازی شود و به طور قطع با این اقدام نتیجه قابل‌قبول‌تری خواهیم گرفت.

واکسیناسیون ۸۰۰ قلاده سگ در اسدآباد

مدیر دامپزشکی اسدآباد هم از  میانگین حدود ۱۲۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار در  این شهرستان خبر داد و گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود ۸۰۰ قلاده معادل ۶۰ تا ۷۰ درصد از سگ‌های صاحب‌دار و سگ‌های گله در سطح روستاهای این شهرستان توسط اکیپ دامپزشکی برعلیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند.

حسین وثوقی کیا با اشاره به  اینکه واکسیناسیون سگ‌های ولگرد در راستای پیشگیری از هاری هر ساله انجام می‌شود، تصریح کرد: به همکاران دامپزشکی شهرستان تاکید کرده‌ایم تا جایی که امکان دارد سگ های بدون صاحب قابل مهار را نیز واکسیناسیون آن را انجام دهند.

وی با بیان اینکه پوشش صد درصدی سگ‌های صاحب دار در اولویت واکسیناسیون برعلیه بیماری هاری هستند و سپس در ادامه  در قالب طرح و یا مصوبه واکسیناسیون سگ‌های بدون صاحب و قابل مهار را نیز انجام می‌دهیم، تصریح کرد: در بهمن ماه سال گذشته طی طرحی از سازمان دامپزشکی، در شهرستان اسدآباد حدود ۲۰۰ قلاده سگ بدون صاحب قابل مهار بر علیه بیماری هاری واکسیناسیون شدند.

معضل سگ‌های ولگرد نتیجه افزایش تولید پسماند در شهرها

رئیس اداره تنوع‌زیستی و حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز به ایسنا گفت: در  ایران سگ وحشی به عنوان گونه وحشی نداریم؛ اکثراً سگ‌های ولگرد و بلاصاحب هستند که از سایر کشورها آمده و استفاده شده و به طرق مختلف رها شده‌اند و کم کم به معضل تبدیل شده است.

علیرضا محمدی افزود: اگر موضوع سگ‌های ولگرد و بلاصاحب امروز تبدیل به معضل شده و در قدیم کمتر بوده، به خاطر این است که بحث شهرنشینی و در نتیجه تولید پسماند افزایش یافته و غذا به وفور در دسترس و اختیار این گونه‌های بلاصاحب قرار گرفته است.

محمدی، غذا و پناه را عامل شیوع این گونه‌ جانوری دانست و خاطرنشان کرد: مسلماً اگر این دو عامل در اختیار باشد این گونه‌ جانوری تولید مثل کرده و جمعیتش افزایش می‌یابد و به عنوان گونه‌های مهاجم به حساب می‌آیند، گونه‌ای که متعلق به این اکوسیستم نیست و وقتی وارد اکوسیستم ما می‌شود روی همه اجزای اکوسیستم اثر می‌گذارد و چه بسا در رقابت با سایر گونه‌های جانوری موجب حذف گونه‌ای هم شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته یکسری از حیوان‌دوست‌ها به حساب اینکه خدمتی کنند یا از سر دلسوزی و به صورت ناخواسته اقدام به تغذیه سگ‌های ولگرد و بلاصاحب کرده و در طول سال غذا برایشان فراهم کردند و همین امر موجب شد بین دو تا سه مرتبه در سال تولید مثل کنند و افزایش جمعیت داشته باشند، غافل از اینکه عواقب آن به طبیعت و خود ما انسان‌ها برمی‌گردد.

رئیس اداره تنوع‌زیستی و حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان یادآور شد: سگ‌های ولگرد و بلاصاحب جزو گونه‌هایی هستند که باعث ایجاد گزش در افراد شده و یا ناقل بیماری همچون هاری بوده‌اند که متأسفانه درمانی ندارد.

وی به ظهور گونه‌های هیبریدی حاصل از آمیزش سگ با شغال (شغال‌توره) یا آمیزش سگ با گرگ(گرگاس) اشاره و تصریح کرد: نسل زاده این گونه‌ها که با دخالت انسان و طبیعت به وجود می‌آید، کاملاً سربه هوا است و حتی به عنوان سگ نگهبان ارزش ندارد و بعد از مدتی توسط افراد رها می‌شود و خود گله گرگ‌ها و شغال‌ها هم آنها را قبول نمی‌کنند بنابراین به ناچار برای رفع نیازهایش به جوامع انسانی برمی‌گردند و مشکلاتی برای انسان ایجاد می‌کنند.

محمدی گفت: باید سعی شود کنترل جمعیت اینگونه انجام گیرد به‌طوری‌که در بسیاری از کشورها تعدیل جمعیت (کشتار) انجام می‌گیرد اما با توجه به اینکه ما از نظر اخلاقی این موضوع را قبول نداریم، به سمت عقیم‌سازی می‌رویم.

وی افزود: به سمن‌های فعال در این حوزه توصیه  داریم  به صورت مدیریت شده سعی شود هزینه‌ای که برای خرید مواد غذایی انجام می‌گیرد را به سمت و سوی عقیم‌سازی سوق دهند و شرایط، نیروی متخصص، دامپزشک و هزینه‌های مورد نیاز را تأمین کنند تا جمعیت این گونه به تعادل برسد.

محمدی با تأکید بر اینکه متأسفانه با غذارسانی به این حیوانات به صورت غیرمستقیم در حق این گونه جانوری خیانت می‌کنیم، اظهار کرد: تاکنون موضوع غذارسانی توسط افراد جرم‌انگاری نشده و این خلأ قانونی وجود دارد به‌طوری‌که علاوه بر فرهنگ‌سازی، می‌توان به صورت تکمیلی قوانینی تصویب کرد تا کار نتیجه دهد چرا که صرفاً فرهنگ‌سازی زمانی‌ که درگیر با موضوعی هستیم که به جامعه فشار می‌آورد، مؤثر نخواهد بود.

وی تأکید کرد: در بحث کنترل جمعیت این گونه جانوری، بیشترین دقت ما در مناطق تحت مدیریت محیط زیست است به طوری‌که وقتی این گونه وارد مناطق حفاظت شده می‌شود با تعقیب نوزادان حیات‌وحش بر گونه‌ها و حتی حیات‌وحش تأثیر می‌گذارد و حتی ممکن است حمله ‌کنند و علفخواران را از پای دربیاورند. در ضمن بیماری مشترک هاری را ممکن است به سایر گوشتخواران تحت مدیریتی که هیچگونه واکسیناسیونی انجام نمی‌شود، انتقال دهند و موجب آسیب یا از بین رفتن و انقراض گونه‌های محلی جانوری شوند.

محمدی تصریح کرد: سگ‌های ولگرد و بلاصاحب موجود در سطح شهر نژادشان آنقدر قوی نیست که بشود بعد از تربیت از آنها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا سگی که صاحب و مالکی نداشته باشد حتی اگر نژاددار باشد، به عنوان سگ بلاصاحب تلقی می‌شود، مطرح کرد: این سگ‌ها یا به دست افراد رها شده یا فرار کرده و در طول زمان با توجه به آمیزش و جفت‌گیری سایر نژادها تولید شده و اینک در سطح شهر قابل رؤیت هستند البته در بین آنها یکسری سگ‌ها ارزش استفاده به عنوان سگ‌های نگهبان یا زینتی را دارند که این امر نیازمند مدیریت است.

به گزارش ایسنا، ازدیاد جمعیت حیوانات هزینه‌های زیادی را برای شهرداری‌ها دارد و باید با روش‌های که در قانون کاملاً مشخص شده است از ازدیاد نسل این حیوانات به صورت اصولی  جلوگیری  شود در غیر این صورت باید منتظر انفجار جمعیتی این گونه جانوری در سطح شهر و روستاها و به تبع آن معضلات و مشکلات  ناشی از این امر بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha