• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۷
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403060502092
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

شناسایی بیش از ۵۰۰۰ نفر بیمار جدید مبتلا به فشار خون در زاهدان

شناسایی بیش از ۵۰۰۰ نفر بیمار جدید مبتلا به فشار خون در زاهدان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مسئول واحد پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر مرکز بهداشت زاهدان گفت: در یک سال گذشته در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت شهرستان زاهدان، بیش از ۵ هزار نفر بیمار جدید مبتلا به فشار خون شناسایی شده‌اند.

فرحناز فخیره در گفت وگو با ایسنا، افزود: با توجه به اهمیت غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ، در بررسی تیم های سلامت ازابتدای طرح ایراپن۷ هزار ۱۲۵نفر از شهروندان مورد غربالگری قرار گرفته که از این تعداد ۲۹۸ نفر مشکوک شناسایی و پس از انجام اقدامات تشخیصی، ۱۰ نفر بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ شناسایی و تحت درمان قرارگرفتند.

به گفته دکتر فخیره، سـالانه هـزاران مـورد ابتـلا بـه سـرطان در ایـران و میلیونهـا مـورد در جهـان رخ می دهـد کـه در صـورت تشـخیص بـه موقـع و زودهنـگام در مراحـل اولیـه، درمـان آن آسـان تـر و امـکان کنتـرل و بهبـود آن فراهم می‌شود.

وی افزود: با مشارکت خیرین حوزه سلامت در سال ۱۴۰۳ کیت تشخیص سرطان روده بزرگ(فیت) خریداری و در تمامی پایگاه های سلامت شهری وخانه های بهداشت تست فیت انجام می شود.

فخیره از شناسایی بیش از ۵ هزار نفر بیمار جدید مبتلا به فشار خون طی سال گذشته در زاهدان خبر داد و افزود: با تلاش همکاران پزشک، مراقبین سلامت و بهورزان، تاکنون بیش از ۲۳ هزار۵۱۴ نفر بیمار مبتلا به پر فشاری خون در جمعیت تحت پوشش مرکز بهداشت زاهدان شناسایی شده و تحت پیگیری و مراقبت قرار دارند.

وی بیماریهای غیر واگیر را عامل اصلی مرگ و میر در جهان عنوان کرد و افزود: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ فشار خون بالا حدود یک میلیارد و سیصد میلیون نفر از افراد ۳۰تا ۷۹ سال در جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: فشارخون بالا یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی و به عنوان قاتل خاموش نامیده می شود، چون معمولا علائم هشدار دهنده ای ندارد و بسیاری از افراد متوجه ‌ابتلا به این بیماری نمی شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha