• یکشنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060401927
  • خبرنگار : 50549

یک کارشناس مذهبی:

نهضت عظیم اربعین مسیری برای ظهور منجی است

نهضت عظیم اربعین مسیری برای ظهور منجی است
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی این کارشناس مذهبی گفت: تکرار پیاده‌روی اربعین نماد تجدید بیعت با امام حسین(ع) و همراه شدن و پیوستن به حرکت عظیم الهی در مسیر امام حسین(ع) برای ظهور منجی است.

حجت‌الاسلام مهدی عدالتیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اربعین یادآور اولین زیارت قبر امام حسین(ع) و اولین زائر قبر آن حضرت که جابر بوده است. این روز یادآور این حقیقت هست که در آیات نیز به آن اشاره شده است، خداوند در آیه ۲۹ سوره دخان فرمود «فَمَا بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ وَمَا کَانُوا مُنْظَرِینَ، که آسمان و زمین برای آنان گریست» و در حدیثی نیز آمده که یعنی ۴۰ شبانه روز زمین و آسمان که کنایه از همه موجودات زمینی و آسمانی است عزادار امام حسین(ع) بودند. 

وی اضافه کرد: اربعین در واقع روزی است که اظهار همراهی با امام حسین(ع) صورت گرفته است. اربعین روز بیعت با سیدالشهدا و در واقع شروع اقتدا به امام حسین(ع) در نسل های بعد و عصرهای بعد بوده است.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: تا قبل از این اربعین در یک فضای خوف و وحشت پنهان بوده اما پس از رفع محدودیت‌ها بار دیگر از اربعین اظهار ارادت به حسین(ع) آغاز شد.

وی ادامه داد: تکرار پیاده‌روی اربعین نماد تجدید بیعت با امام حسین(ع) و همراه شدن و پیوستن به حرکت عظیم الهی در مسیر امام حسین(ع) است.

عدالتیان بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر این نهضت عظیم پیاده‌روی به کربلا در ایام اربعین که آغاز شده آثار تربیتی بسیار عظیمی به همراه دارد. امید است این حرکت زمینه‌ساز قیام امام زمان(عج) باشد. با این امیدواری که وقتی که امام زمان(عج) ظهور خود را با نام جدشان امام حسین(ع) معرفی می‌کنند، تمام وقایعی که برای ایشان اتفاق افتاده را بازگو کرده و به معرفی نهضت عظیم اربعین امام حسین (ع) به جهان می‌پردازند.

وی گفت: بر اساس این حرکت، عالمی که امام حسین(ع) را می‌شناسد وقتی امام زمان(عج) خود را با نام جدشان معرفی می‌کنند، آن عالم ایشان را هم خواهند شناخت؛ از این جهت امیدوارم که این حرکت به نشانه آمادگی جهانی برای ظهور امام عصر باشد.

وی در پاسخ به اینکه اولین تولیدکنندگان گفتمان اربعین چه کسانی هستند؟ افزود: جناب جابر صحابی بزرگ رسول خدا بودند که بعد از آن سفر کوفه و شام به کربلا برگشتند و بعد از آنجا به مدینه آمدند و در مدینه روشنگری کردند.

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: جابر از افرادی بود که حقایق عاشورایی را تبیین کرد از آن پس نیز زائرین اربعین این رسالت را انجام می دهند.

عدالتیان تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) یکی از نشانه‌های شیعه را زیارت اربعین معرفی کردند، البته زیارت اربعین به این معنا است که روز اربعین امام حسین(ع) را چه از نزدیک چه از راه دور زیارت کنند و لذا این سنت در بین شیعیان است که دوست دارند اربعین حتما زائر حضرت باشند که ابتدا تلاش می‌کنند از راه نزدیک حاضر باشند و بعد اگر نشد از راه دور حضرت را زیارت کنند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در واقع می‌توان گفت حرکت اربعین راهی برای انتقال پیام کربلا به نسل‌ها و عصرهای بعد است، اما پیاده‌روی که امروز به این صورت انجام می‌شود و زائران از نجف به کربلا پیاده می‌روند سیره اهل بیت(ع) بوده است.

وی ابراز کرد: در سیره اهل بیت(ع) رفتن با پای پیاده چه به زیارت خانه خدا و چه زیارت اجدادشان مرسوم بوده و این پیاده‌روی چند ویژگی دارد که یکی از آن‌ها جلوه‌ای از عظمت امام حسین(ع)، هدف و عرض ارادت به حضرت است که همه عالم را متوجه خود می‌کند.

عدالتیان گفت: اگر کسی آرام و مخفی به زیارت حضرت برود زیارتش ارزش دارد، البته این زیارت تبلیغی نیست، اما وقتی که این جلوه پیاده‌روی در عالم منتشر می‌شود، به ویژه در زمان ما که رسانه‌ها به وفور حضور دارند تمام عالم متوجه ارزش الهی این اتفاق می‌شوند.

وی گفت: در سال‌های اخیر انتشار اخبار پیاده‌روی عظیم اربعین از طریق رسانه‌های جهانی سبب شده است که در ذهن جمع زیادی در نقاط مختلف عالم این سوال ایجاد شود که این شخصیت کیست که این همه برای او عرض ارادت می‌کنند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: این سوال مطرح می‌شود که این بزرگ کدام قوم است که از دنیا رفته و برایش اظهار حزن و اندوه می‌کنند و هنگامی که این شخصیت را معرفی می‌کنیم، می گویند چطور پس از گذشت چند قرن اینگونه عزادار این شخص هستید.

تبلیغ ارزش‌های عاشورا مهم‌ترین اثر پیاده‌روی اربعین است

وی بیان کرد: یک اثر مهم این پیاده‌روی تبلیغ درس‌های عاشورا و ارزش‌های کربلا است؛ این نشان‌دهنده ظلم ستیزی امام حسین(ع) و دفاع از مظلومی است که باید همیشه در عالم زنده بماند.

عدالتیان ابراز کرد: پیاده روی اربعین فرصتی برای خودشناسی است، وقتی انسان در این سفر معنوی شرکت می‌کند، فرصتی پیدا کرده که خود را مرور کند، چراکه انسان معمولا در شلوغی‌های زندگی به فرصت خودشناسی دست پیدا نمی‌کند اما در خلوت خود و در آن مسیر به یاد امام حسین(ع) مروری بر ضعف و قوت خود و تصمیم‌های خود خواهد داشت.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: این اتفاق باعث ارتباطاتی بین محبین امام حسین(ع) از نقاط مختلف عالم نیز می‌شود. افراد از نقاط مختلف عالم در یک منطقه جمع و با یکدیگر همراه می‌شوند و این وحدت، همدلی، هم شناسی و همکاری سبب قوت عالم اسلام می‌شود.

عدالتیان خاطرنشان کرد: آخرین نکته اینکه نسل‌ها به ترتیب شکل می‌گیرند، در واقع کودکان روزی نوجوان، نوجوانان روزی جوان و جوانان رو به پیری می‌روند، این انتقال نسل وقتی که با این حرکت عظیم همراه شود پیام‌ها، ارزش‌ها، هویت اسلامی و ایمانی و شیعی به نسل‌های جدید منتقل می‌شود و انتقال وقتی که همراه با عمل و در مسیر کربلا اتفاق می‌افتد انتقالی عمیق، پایدار و محکم خواهد بود و این موارد بخشی از ارزش‌های این پیاده‌روی عظیم اربعین است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha