• یکشنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403060401725
  • خبرنگار : 50536

روایت‌هایی از دلدادگی؛

حدیث دلدادگی از پیاده روی اربعین

حدیث دلدادگی از پیاده روی اربعین

ایسنا/آذربایجان شرقی حال عاشقی را دارم که دلهره وصال معشوق، دیوانه‌اش کرده...دلم جز ساعت‌ها وصال هوس دیگری نداشت، وضو گرفته و لباس‌های مشکی‌ام را پوشیدم چفیه‌ام را برداشته و از هتل زدم بیرون، به بین الحرمین رسیدم اکنون بین دو بهشت نشسته‌ام. پاهایم یاری نمی‌کرد به سمت حرم حرکت کنم تا کمر خم شدم و زیر لب سلامی دادم، هرچه به حرم نزدیک‌تر می‌شدم، اشک بیشتری از چشمانم سرازیر می‌شد. به این فکر می‌کردم که چند روز پیش شوق دیدار حرم و زیارت اربابم حتی خواب را هم از چشمانم ربوده بود و لحظه شماری می‌کردم برای رسیدن ساعت موعود، اما اکنون...

نسیم خنکی از درون رواق صورتم را نوازش می‌کرد بوی خوشی در فضای حرم پیچیده بود در کنار تمام خستگی‌هایم یک قوت قلبی داشتم آن هم «حسین» بود هیجان درونم توان ایستادن را از من گرفته بود کنار ضریح به دور از تمام هیاهوهای ساختگی، با زبان دلم خواندمش آنگونه که می‌خواستم آنگونه که دلم می‌طلبید چند ساعتی زیارتم طول کشید اما دل بی قرارم تسکین پیدا کرد.

از خودم برایش گفتم، از اشتباهاتم از گمراهی‌هایم از سردرگمی‌هایم، از غصه‌هایم و دلتنگی‌هایم ... از اینکه مردم می‌گویند، امام حسین کجا و ما کجا..از اینکه چقدر او را دست نیافتنی و به دور از خیال تصور می‌کنند، اما مولایی که صبورانه حرف‌هایم را شنید و آرامش را نصیب دلم کرد.

در میان انبوه حوادث تاریخ، واقعه‌ای وجود دارد که نغمه حزن و اندوه را در دل آسمان و زمین طنین انداز کرد و پرچم سرخ شهادت را بر فراز قله‌های عشق و ایثار برافراشت.

آری، سخن از کربلا، سرزمینی مقدسی که در آن حماسه‌ی جاودانه رقم خورد و نام حسین (ع) و یاران باوفایش تا ابد در تاریخ بشریت جاودانه شد.

زائران مسیر دلدادگی در گفت‌وگویی خاطرات و حس و حال خود را روایتگری می‌کنند.

کربلا مقصد دل‌های بی‌قرار

با مردی که عبای سیاه بر تن دارد و چفیه‌ای دور سرش پیچیده حرف می‌زنم او می‌گوید: شرط دلدادگی، درک معنای حقیقی عشق است و کربلا تنها مقصد دل‌های بی‌قرار است.

وی ادامه می‌دهد: با پنج روز پیاده روی در گرمای هوا قدم در راه عاشقی گذاشتم سختی‌های راه را به جان خریدم منتی نیست، چراکه خواستم بیایم تا سفره‌ی دلم را پیش آقایم باز کنم چون دلتنگ دیدارش بودم. 

وقتی به اطراف می‌نگرم پرچم کشورهای اروپایی نیز میان این‌ همه جمعیت به چشم می‌خورد هرساله در پیاده روی اربعین رنگ پرچم‌ها بیشتر می‌شود چراکه عشق به امام حسین هر ادیان و فرهنگی را به خود گرفتار کرده‌است.

اینجا بر سر دَر بیشتر مواکب، کوله پشتی‌های زائران، عَلَم‌های در دست مردم، پرچم فلسطین برافراشته شده و یادآور مظلومیت کودکان غزه است که این روزها از ترس آرام و قرار ندارند، راه قدس از کربلا می‌گذرد....

حدیث دلدادگی از پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین با مسافرت‌های دیگر قابل قیاس نیست

در این مسیر با طلبه‌ای حرف می‌زنم که اشک شوق در چشمانش حلقه زده و تبسمی بر لب دارد، او به خبرنگار ایسنا می‌گوید: مقصد ما عشق است این راهپیمایی آن چنان شور و شعفی در خود دارد که با هیچ مسافرتی قابل قیاس نیست.

وی می‌افزاید: پیمودن این مسیر یعنی اینکه قدم در راه بندگی خدا گذاشته‌ایم.

آرامش محض در این مسیر جریان دارد

با پیرمردی که سفر به دیار عشق را با ویلچر طی می‌کند حرف می‌زنم از چهره‌اش معلوم است خسته‌ی راه است اما می‌داند هر عشقی تاوانی دارد، او می‌گوید: از اصفهان آمده‌ام به دلیل کم توانی خانواده‌ام راضی نبودند، اما دلم گرفته بود، هفت سال با پای پیاده این راه را پیموده‌ام اما امسال کمی متفاوت‌تر آمده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: این عظمت هر ساله در راهپیمایی اربعین نشان دهنده‌ی این است امام حسین با جلوه‌ی ویژه‌ای دست گیری می‌کند اما بعضی‌ها اصرار دارند فرار کنند اینجا آرامش محض در جریان است.

روایتی از یک خدمت عاشقانه/ اینجا همه به ما تبدیل شده‌اند

نزدیک موکب خدمات درمانی می‌شوم با خانم دکتری به گفت‌وگو می‌پردازم که ارادت خود را با درمان آلام زائران به امام حسین نشان می‌دهد او می‌گوید: ۲۱ سال است که با این لباس در این مسیر به زائران ابا عبدالله خدمت می‌کنم وقتی که به این حرفه وارد شدم با خودم عهد بستم که هر سال این موقع به بیمارستان و کلینیکی قول ندهم و خودم را به این سرزمین برسانم.

وی می‌افزاید: اینجا همه‌ی زائران از هر نژاد و قومیتی در یکدیگر جمع و ضرب شده و به «ما» تبدیل شده‌اند و من هم وظیفه‌ی خودم دانستم که دل مولایم را با خدمت در این راه به دست بیاورم.

یا امام حسین خادمانت به رسم روضه‌های محرم با چای متبرک به نام جدت اباعبدالله پذیرای حضور زائرانی هستند که سیاهپوش ماتم سیدالشهدا(ع) شده‌اند و آمده‌اند تا شریک عزای شما باشند.

امام خوبی‌ها، نمی‌دونم چه شد یه جوری زندگیم بهت گره خورد که روزهام رو باهات شروع می‌کنم و شب‌هایم را باهات سَر می‌کنم خودت می‌دونی که باهات عهد بستم هیچ وقت فراموشت نکنم روزهام بی‌تو بی‌فروغه و شب‌هام با تو نور گرفته‌است.

یا امام حسین، عشق را می‌توان در شکوه دل‌های بی قرار زائرانت معنا کرد حس دلدادگی همین است جاذبه این قطعه از بهشت کافیست تا هر دلی بی‌تاب تو باشد تنها تو را بخواند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در فرهنگ تشیع زیارت جایگاه و آداب ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: از دیدگاه اهل بیت(ع) زیارت جریانی در هم پیچیده با ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و عرفانی است. 

حجت الاسلام محمد حسن نستوهی افزود: ما در قرنی زندگی می‌کنیم که با هواپیما هم در مدت زمان کم و به راحتی می‌توان به کربلا رسید ولی در مقابل می‌بینیم خیل کثیری که برای زیارت اربعین می‌روند، حتی کسانی که هزینه رفتن با خودرو و هواپیما را هم دارند با پای پیاده می‌روند و این باز می‌گردد به همان نگاه ویژه‌ای که تشیع به آداب زیارت دارد. 

وی افزود: در تفسیر نور آیه ۲۷ سوره‌ی حج آمده که تشرف به حج با پای پیاده مقدم است بر تشرف با مرکب سواری. در طول تاریخ نیز بزرگان اهل تشیع هم به تاسی و سفارشات از کردار و گفتار اهل بیت پیاده به کربلا برای زیارت رفته‌اند.

پیاده روی اربعین مقدمه‌ای برای ظهور منجی عالم بشریت

وی با بیان اینکه هدف از پیاده روی اربعین مقدمه سازی ظهور حضرت بقیة الله اعظم (عج) است، ادامه داد: ما وقتی در زیارت اربعین می‌خوانیم من آماده کمک به شما هستم، تا وقتی خدا به شما اذن بدهد و شما دستور قیام بدهید، من با شما هستم، با دشمن شما نیستم. این دعاها را ما به امام زمان می‌گوییم که همان آماده شدن برای ظهور امام زمان است. 

حجت‌الاسلام نستوهی گفت: در پیاده روی اربعین روح و جان سیقل پیدا می‌کند، آماده حرکت می‌شود به سوی وجودی که در پرده غیبت منتظر ما است. ما در اربعین انواع ملت‌ها، ادیان و... را می‌بینیم زیرا که امتداد حسین (ع)، امام زمان است و همه کسانی که دل در گرو این مکتب دارند برای نجات بشر از ظلم و کفر وظایف خود را چه بزرگ چه کوچک انجام می‌دهند تا زمان غیبت به پایان برسد.

وی به چگونگی تبیین این فرهنگ به جوانان اشاره کرد و افزود: وظیفه ما این است بسترسازی لازم برای سوق به این راه را در جوانان ایجاد کنیم. این بسترسازی یعنی از خرافه گرایی و هیات سکولار بپرهیزیم و جوانان را با مکتب حسین بن علی آشنا کنیم. 

امام حسین(ع) امام همه‌ی نسل‌ها

این کارشناس مسائل مذهبی خاطر نشان کرد: امام حسین(ع)، امام همه نسل‌هاست و کشتی نجاتی است که نامحدود بوده و نفرات این کشتی سلیقه‌ای انتخاب نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین ویژگی اربعین حرکت فرامذهبی و فراملیتی است، اظهار کرد: این ویژگی باعث اقتدار و وحدت مسلمانان و آزادی خواهان جهان شده است. درست است که خاستگاه اصلی مراسم اربعین در میان شیعیان است، اما این آیین فقط دیگر مختص به مذهب شیعه نیست؛ بلکه شمار زیادی از اهل سنت و نیز پیروان سایر ادیان از نقاط مختلف جهان در این آیین مقدس شرکت می‌کنند. 

نستوهی ادامه داد: مولفه‌های اربعین دقیقا منطبق با مصادیق گفتمان انقلاب اسلامی است. ظلم‌ستیزی، عزت و آزادگی، احیای هویت و اقتدار و وحدت مسلمانان از جمله شعارهای انقلاب اسلامی است که چهل سال پیش موج تازه‌ای در منطقه و جهان آفرید و اکنون اربعین تبدیل به بستر تازه‌ای برای بازتولید همان شعارها شده است.

وی به اعمال روز اربعین اشاره کرد و افزود: غسل زیارت، خواندن دعا، خواندن زیارت اربعین، دو رکعت نماز حاجت و دعای چهل و سوم «صحیفه سجادیه» در این روز توصیه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha