• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060301548
  • خبرنگار : 50663

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی:

اجبار به انتخاب روش زایمان، با سیاست‌های جوانی جمعیت همخوانی ندارد

اجبار به انتخاب روش زایمان، با سیاست‌های جوانی جمعیت همخوانی ندارد

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی گفت: در حالی که برای نسل مولد فرهنگ سازی انجام نشده؛  اجبار به انتخاب روش زایمان درست نیست و با سیاست‌های جوانی جمعیت نیز همخوانی ندارد.

 اعظم رفیق در نشست خبری «متخصصان زنان و چالش‌ها و فرصت‌های فرآروی طرح جوانی جمیعت» که امروز شنبه ۳ شهریور ماه در محل نظام پزشکی مشهد برگزار شد، بیان کرد: تعیین درصد آمار سزارین  و قرار دادن این آمار به عنوان ملاک ارزشیابی بیمارستان‌ها باعث سرگردانی و تحمیل هزینه‌های مازاد برای مادران خواهد شد.

وی افزود: هدف باید تامین سلامت مادر و نوزاد و نهایتا یک خانواده سالم و پویا در اجتماع باشد. هر محدودیتی که این سلامت را به مخاطره بیندازد نه تنها با سیاست‌های جوانی جمعیت بلکه با سیاست‌های کلی نظام سلامت نیز مغایر است.

وی گفت: در همه جای دنیا بر اساس وجود دلیل علمیِ پزشکی و در تعامل با مادر و طبق تصمیم گیری‌های در لحظه، هنگام بروز بحران در طی پروسه زایمان توسط متخصص زنان به عنوان مسئول تیم زایمان، روش زایمان انتخاب می شود و هیچ اجباری در کار نیست.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی تصریح کرد: این در حالی است که در کشور ما پزشک متخصص زنان در طی انجام مسئولیت، بالاجبار باید برای حفظ آمار سزارین به صورت مداوم مورد بازخواست و تنبیه قرار گیرد و به اجبار پیرو آمارهای تعیین شده از سمت وزارت بهداشت باشد.

وی ادامه داد:  به طور مثال بایداز هر ده مادر باردار، ۷ نفر زایمان طبیعی داشته باشد، اما در موارد زیادی به هر علتی تعداد مادران باردار نیازمند روش سزارین بیشتر از این عدد است و متخصص زنان مهمترین وظیفه‌ای که در این زمان دارد حفظ سلامت کامل مادر و نوزاد است و نمی‌تواند به بهای کاهش امار سزارین ، سلامت جامعه  را به مخاطره بیاندازد.

 رفیق با اشاره به موارد زیادی که سقف مجاز بیمارستان‌ها برای سزارین پر شده و مادر نیازمند سزارین است، گفت: چرا مادری که نیازمند سزارین است و زایمان طبیعی برای خود و جنینش مخاطره آمیز است باید از این بیمارستان به آن بیمارستان بگردد تا بتواند بیمارستانی که سقف سزارینش تکمیل نشده پیدا کند و در این بین درگیر تنش‌های بسیار زیاد و اضطراب برای زایمان امن و پرداخت هزینه‌های هنگفت برای انجام سزارین شوند.چه بسا بارها اتفاقات تلخ و جبران ناپذیری متوجه مادر و نوزاد در این  قضیه رخ داده است.

وی با اشاره به اهمیت نقش فرهنگ‌سازی در زایمان طبیعی گفت: با اجبار کار پیش نمی‌رود؛ مادر بارداری را  که وحشت از زایمان دارد نمی‌توان به زور وادار به زایمان طبیعی کرد واز طرفی بسیاری از مادران هم که رغبت بسیار به انجام زایمان طبیعی دارند، نهایتا به دلایل علمی، روند زایمان به سزارین ختم می‌شود.

 عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی گفت: مادران باید در سال‌های قبل از فرزندآوری از طریق رسانه‌ها و نظام سلامت آگاهی‌های لازم را کسب کرده باشد؛ نمی‌توان با اجبار و تنبیه پزشک متخصص زنان، آمار زایمان طبیعی را افزایش داد؛ اگر فرهنگ سازی نباشد این روشها هم کارآمد نخواهد بود.

وی به سیاست‌گذاران سلامت در کشور در مورد ایجاد محدودیت و فشار بر متخصصان زنان هشدار داد و گفت: عدم استفاده از راهبردهای تشویقی و بهره‌گیری از راهبردهای تنبیهی نه تنها باعث رشد و پیشرفت سلامت در کشور نمی‌شود که نتیجه عکس خواهد داشت. نمونه بارز آن هم آمار بالای مهاجرت جغرافیایی و شغلی در اغلب رشته‌های پزشکی است.

وی یاد آور شد: افزایش نرخ دیه و عدم تناسب تعرفه‌های جراحی در رشته تخصصی زنان مشکلات بسیار زیادی را برای این گروه تخصصی ایجاد کرده است.

رفیق  گفت: تعرفه دریافتی متخصص زنان در سیستم دولتی برای زایمان طبیعی ۳۵۰ هزار تومان و برای سزارین ۲۵۰ هزار تومان است واین تعرفه بعد از گذشت حدود ۸ ماه برای پزشک با کسر مالیات و کسورات بیمه ها پرداخت می‌شود، در حالیکه دیه یک فرد در سال جاری بالای یک میلیارد تومان است.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی ادامه داد: این در حالی است که در بعضی نوزادان آسیب‌های اتفاق افتاده بصورت تاخیری بروز می‌کند و ممکن است شکایت سالها بعد از زایمان رخ بدهد و متخصص زنان در صورت  محکومیت باید نرخ دیه را به روز پرداخت کند و همه‌ی اینها نیز  در حالی است که این شکایات توسط بیمه مسئولیت قابل پوشش نخواهد بود و در این میان اقدامات حمایتی  و تشویقی برای پزشکان بسیار کمرنگ است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha