• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403060301349
  • منبع : بازار

سکته قلبی یا حمله قلبی؛ ایست قلب گیر افتاده

سکته قلبی یا حمله قلبی؛ ایست قلب گیر افتاده

سکته قلبی بنا بر آمارهای رسمی، یکی از شایع‌ترین علل اصلی مرگ و میر در ایران است و این نشان‌دهنده آن است که هم شیوع بسیار بالایی دارد و هم افرادی که در معرض احتمال حمله قلبی قرار دارند، باید آن را بیشتر جدی بگیرند.

به گزارش ایسنا به نقل از قلب کرج ،علائم سکته قلبی، بسته به شدت آن و اینکه فرد در چه مرحله‌ای از سکته قلبی قرار دارد می‌تواند متفاوت باشد. اولین نشانه‌های سکته قلبی که با بروز آن‌ها لازم است به پزشک مراجعه کنید شامل احساس فشار و درد قفسه سینه، درد در بازو و کمر، و تنگی نفس می‌شود. در ادامه خواهید خواند که سکته قلبی چه زمانی رخ می‌دهد، چه کسانی بیشتر در معرض آن قرار دارند، و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد:

سکته قلبی یا حمله قلبی؛ ایست قلب گیر افتاده

سکته قلبی چه زمانی رخ می‌دهد؟

سکته یا حمله قلبی، مسدود شدن سرخرگی است که خون و اکسیژن را به قلب می‌فرستد. انسداد سرخرگ باعث قطع جریان خون به عضله قلب و در نهایت، توقف فعالیت آن یا ایست قلبی می‌شود. یکی از دلایل اصلی انسداد عروق قلب، رسوب چربی یا کلسترول در دیواره‌ رگ‌های خونی است. به‌طور کلی چربی موجود در خون به دو دسته LDL و HDL تقسیم می‌شود و غالبا بالا بودن سطح کلسترول LDL که به‌عنوان چربی خون بد شناخته می‌شود، می‌تواند زمینه‌ساز بروز سکته قلبی و حتی سکته مغزی شود. بنابراین با مراجعه به‌موقع به متخصص قلب و کنترل بیماری‌های‌ قلبی می‌توان از بروز سکته قلبی پیشگیری کرد.

به‌طورکلی انسداد عروق خونی و سکته قلبی می‌تواند به چند شکل صورت بگیرد:

رسوب چربی در عروق کرونری، باعث تشکیل پلاک چربی، کلسیم و سایر مواد داخل دیواره رگ‌های خونی می‌شود و تنگی و انسداد این عروق را در پی دارد.

پلاک‌هایی که در دیواره عروق ایجاد شدند، ممکن است در اثر زمان قطور شده و ناگهان از هم متلاشی شوند، که می‌تواند به مسدود شدن عروق و سکته قلبی منجر شود.

در برخی از موارد ممکن است در ناحیه پلاک‌ها، لخته‌های خون تشکیل شوند که جریان خون را مسدود و منجر به سکته قلبی شود.

فشار خون بالا نیز می‌تواند به طور مداوم به عروق کرونری فشار وارد کند و باعث آسیب دیدگی آنها و در نتیجه سکته قلبی شود.

چنانکه گفته شد فشار خون بالا یکی از عواملی موثر در بروز سکته قلبی است و باید تحت کنترل قرار بگیرد. دکتر لیلا عسگرپور، متخصص قلب و عروق درباره اهمیت کنترل فشار خون برای پیشگیری از سکته قلبی توضیح می‌دهد:

«فشار خون بالا که به درستی به "قاتل خاموش" هم شناخته می‌شود، در صورت عدم کنترل در بلندمدت یا قطع روند درمان می‌تواند اثرات جدی بر سلامت قلب بگذارد. یکی از اشکال آن، آپنه انسدادی یا تنگی نفس در خواب است که احتمال حمله قلبی در طول شب را افزایش می‌دهد. در طول آپنه انسدادی، فرد با افت ناگهانی سطح اکسیژن خون و به تبع آن افزایش فشار خون مواجه می‌شود که سیستم قلبی عروقی او را تحت فشار قرار می‌دهد و احتمال حمله قلبی را بالا می‌برد. به همین دلیل متخصصان قلب و عروق همیشه تلاش می‌کنند تا در کنار چکاپ وضعیت قلبی، فشار خون بیماران را هم تحت نظر داشته باشند.»

 سکته قلبی چه علائمی دارد؟

سکته قلبی علائم متعددی دارد که شناخت دقیق آن‌ها، برای کمک گرفتن به‌موقع از پزشک، بسیار حیاتی است. در ادامه علائم شایع سکته قلبی را مشاهده می‌کنید:  

  • احساس درد در قفسه سینه: احساس فشار، تنگی، فشردگی یا درد در قفسه سینه که ممکن است با تپش قلب همراه باشد و تا بازوها، شانه‌ها، و گردن هم کشیده شود.
  • تنگی نفس: هنگام سکته قلبی، فرد دچار مشکل تنفسی اغلب همراه با ناراحتی در قفسه سینه می‌شود.
  • احساس سرگیجه یا غش کردن: احساس سرگیجه، سر درد یا ضعف بدنی و غش کردن در صورتی که همراه با سایر علایم باشد، یکی از نشانه‌های ایست قلبی به‌شمار می‌آید.
  • حالت تهوع یا شکم‌درد: در برخی از موارد، افراد هنگام حمله قلبی ممکن است تهوع، استفراغ، یا درد معده را تجربه کنند.
  • تعریق سرد: تعریق زیاد در صورت همراه شدن با سایر علائم ممکن است یکی از نشانه‌های حمله قلبی باشد.  

تفاوت ایست قلبی با سکته قلبی چیست؟

منظور از ایست قلبی، توقف کامل فعالیت قلب، یعنی پمپاژ خون و اکسیژن به مغز و سایر اندام‌ها است. سکته قلبی در بعضی از مواقع منجر به ایست قلبی می‌شود اما ایست قلبی، می‌تواند دلایل دیگری غیر از سکته قلبی نیز داشته باشد. علائم ایست قلبی با سکته قلبی نیز متفاوت است. در ایست قلبی، جریان خون به‌صورت ناگهانی قطع می‌شود به‌همین دلیل فرد ممکن است علائمی را زودتر تجربه نکند و به شکلی ناگهانی روی زمین بیفتد و تنفس‌اش قطع شود.  

چه کسانی در معرض ایست قلبی هستند؟

همه افراد به یک اندازه در معرض خطر سکته یا ایست قلبی نیستند و معیارهای متعددی هستند که در احتمال سکته قلبی در یک فرد، نقشی تعیین‌کننده دارند. برخی از این عوامل مانند ژنتیک تا حدی قابل کنترل هستند و برخی دیگر مانند تغییر سبک زندگی، تا حد زیادی می‌توانند به پیشگیری از حمله قلبی در افراد کمک کنند.

سابقه بیماری قلبی خانوادگی

ژنتیک یکی از عوامل تعیین‌کننده‌ در احتمال سکته قلبی در یک فرد محسوب می‌شود. اگر اعضای درجه یک خانواده (پدر، مادر، خواهر یا برادر) سابقه بیماری قلبی یا ایست قلبی- به‌ویژه در سنین پایین‌تر - را داشته باشند، احتمال ایست قلبی در فرد افزایش پیدا می‌کند.

سبک زندگی

شیوه زندگی همچون شغل، مدیریت استرس، عادات غذایی و میزان فعالیت بدنی نیز در احتمال ابتلا به ایست قلبی بسیار اثرگذار هستند. مواردی چون سیگار کشیدن، اشتغال به فعالیت‌های استرس‌زا، عادت به مصرف غذاهای چرب، و کم‌تحرکی می‌توانند باعث بروز مسائلی همچون اضافه وزن و فشار خون بالا شوند که از عوامل زمینه‌ساز حمله قلبی محسوب می‌شوند.

سن و جنس

با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشخصا ایست قلبی نیز افزایش پیدا می‌کند. جنس افراد نیز یکی از معیارهای اثرگذار است. بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده، خطر ابتلا به سکته قلبی در مردان از سن ۴۵ سالگی و در زنان از سن ۵۰ سالگی افزایش پیدا می‌کند.

سایر بیماری‌ها

برخی از بیماری‌های زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی، ژنتیک هستند و برخی دیگر چنانکه بالاتر گفته شد، به سبک زندگی و تصمیمات افراد مربوط می‌شوند. بیماری‌هایی چون اضافه وزن، دیابت، کلسترول بالا، و فشار خون بالا می‌توانند خطر حمله قلبی را در فرد افزایش دهند.  

چگونه از سکته قلبی پیشگیری کنیم؟  

سکته قلبی یا حمله قلبی؛ ایست قلب گیر افتاده

  • فعالیت بدنی: روزانه ۳۰ الی ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی می‌تواند هم از اضافه وزن و بیماری‌های مرتبط با آن مانند فشار خون و کلسترول بالا پیشگیری کند، و هم خطر ابتلا به سکته قلبی را کاهش دهد.
  • رژیم غذایی سالم: قراردادن سبزیجات، میوه، گوشت سفید، و دانه‌های حاوی کلسترول hdl از یک سو، و حذف دخانیات، الکل، و غذاهای فرآوری‌شده و پرچرب از سوی دیگر می‌تواند در کاهش احتمال سکته قلبی بسیار موثر باشد.
  • تنظیم وزن: با مدیریت تغذیه و فعالیت بدنی مناسب روزانه، می‌توان به وزن متعادل رسید و در بلندمدت نیز آن را حفظ کرد. در صورتی که دارای بیماری‌های زمینه‌ساز سکته قلبی هستید، حتما به‌طور مستمر شاخص توده بدنی (BMI) خود را تحت کنترل داشته باشید.
  • مدیریت استرس: در صورتی که سابقه بیماری قلبی دارید، سعی کنید از موقعیت‌ها و به‌ویژه مشاغل استرس‌زا تا حد امکان پرهیز کنید. ورزش، موسیقی، و فعالیت‌هایی همچون یوگا و مدیتیشن می‌توانند به مدیریت استرس کمک کنند.   

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha