• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403060301323
  • خبرنگار : 50040

معاون عمرانی استاندار گیلان عنوان کرد

پیشرفت ۸۵ درصدی بهسازی لندفیل سراوان/ رفع ۱۷ منشاء آلودگی رودخانه های رشت

پیشرفت ۸۵ درصدی بهسازی لندفیل سراوان/ رفع ۱۷ منشاء آلودگی رودخانه های رشت

ایسنا/گیلان معاون عمرانی استاندار گیلان گفت: بیش از ۸۵ درصد از پهنه ۱۹ هکتاری لندفیل سراوان را پوشش داده ایم و تا چهار ماه آینده دو خط جدید پردازش را به کارخانه کود آلی رشت اضافه می کنیم.

موسی فکور در گفت وگوی خبری، از افتتاح بالغ بر ۱۵۰۰ پروژه در هفته دولت استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: این پروژه ها توسط دستگاه های اجرایی، شهرداری ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام گرفته و بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آنها هزینه شده است.

وی با بیان اینکه افتتاح پروژه های هفته دولت برای ۲۲۳۳ نفر اشتغال ایجاد کرده است، افزود: رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری فرمودند و لذا در مقایسه با هفته دولت سال گذشته، شاهد دو برابر شدن اعتبار پروژه ها هستیم؛ همچنین سهم بخش خصوصی از ۱۵ درصد اعتبار پروژه ها در سال گذشته به ۴۰ درصد(۷۶ پروژه) افزایش یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان پروژه های افتتاح شده توسط بخش خصوصی را شامل پتروشیمی، سلولزی، کشتی سازی، هاب تعمیرگاهی موتور هواپیما، تولید تراکتور شالیزاری، دهکده لبنیات، صنایع تبدیلی، مجتمع های گردشگری و... دانست و یادآور شد: این پروژه ها با همکاری جهاد کشاورزی و شیلات و میراث فرهنگی و صمت و منطقه آزاد انزلی به بهره برداری رسیده است.

فکور یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم را احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و نیمه راکد دانست و عنوان کرد: طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در گیلان ۳۶۳ واحد را احیا کردیم و در پنج ماهه امسال نیز ۱۹ واحد با اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۳۰۰ نفر احیا شده است.

وی گیلان را دارای اراضی ملی، جنگلی و کشاورزی دانست که قابلیت مسکن سازی ندارند و تاکید کرد: علیرغم مشکل تامین زمین در گیلان، جزو استان های متوسط به بالا در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن هستیم و از ۹۷ هزار و ۵۵۰ واحد ابلاغی سه ساله، بالغ بر ۴۵ هزار واحد در دست ساخت داریم؛ همچنین در بخش جوانی جمعیت اقدام به تخصیص زمین به ۶۶۴ خانوار کردیم.

معاون عمرانی استاندار گیلان با اشاره به کمبود ۱۲۰ هکتاری زمین برای متقاضیان واجد شرایط، گفت: خوشبختانه ۱۱۲ هکتار زمین را شناسایی کردیم که بخش عمده مشکل مسکن را حل می کند.

وی در ادامه از اهتمام استاندار گیلان برای معرفی معضل پسماند به عنوان ابرچالش قدردانی کرد و یادآور شد: گیلان را به هفت پهنه پسماندی تقسیم کردیم و بهسازی لندفیل ها آغاز شده است.

فکور با اشاره به دستور شهید رئیسی و پیگیری استاندار گیلان برای بهسازی لندفیل سراوان پس از سال ها رهاشدگی، اضافه کرد: اکنون بیش از ۸۵ درصد از پهنه ۱۹ هکتاری لندفیل سراوان را پوشش داده ایم و تا چهار ماه آینده دو خط جدید پردازش را به کارخانه کود آلی رشت اضافه می کنیم و روزانه ۱۰۰۰ تن زباله پردازش می شود و فقط ریجکت های فاقد آثار تخریبی زیست محیطی به لندفیل می رود.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه شیرابه سراوان نیز در مراحل پایانی بوده و تا دهه فجر به بهره برداری می رسد، عنوان کرد: قرارداد زباله سوز رشت در سال ۹۲ منعقد و پس از آن رها شد لذا با بررسی قرارداد مذکور و پیش بینی تزریق اعتبارات لازم از محل صندوق توسعه ملی، به زودی کار را آغاز می کنیم و پیمانکار قول داده که پروژه را ۲۴ ماهه تحویل دهد.

معاون عمرانی استاندار گیلان از شناسایی ۱۰۰ نقطه آلوده کننده رودخانه های رشت و تلاش برای رفع آنها خبر داد و بیان کرد: ۱۷ منشاء آلودگی را برطرف کردیم و ۲۲ نقطه دیگر در قالب ۶ پروژه در حال اجراست؛ از جمله عوامل آلوده کننده رودخانه های رشت، بیمارستان ها و زندان لاکان و شهرک صنعتی بوده که موفق شدیم تصفیه خانه زندان را فعال کنیم؛ تصفیه خانه های بیمارستان های دولتی نیز فعال شده است.

وی آلودگی شیرابه سراوان و فاضلاب های صنعتی را شدیدتر از فاضلاب های شهری دانست و تاکید کرد: فاضلاب های شهری حجم بالایی دارند، اما اثرگذاری فاضلاب های صنعتی بیشتر است؛ در این راستا تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر رشت ۹۲ درصد پیشرفت دارد و تصفیه خانه شهرک صنعتی سفیدرود در حال تکمیل است. همچنین اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهری را در دستور کار داریم که تاکنون ۵۷ درصد پیشرفت داشته است.

فکور در پایان به پیشرفت حدود ۵۰ درصدی سد شفارود و ۸۵ درصدی سد پلرود اشاره کرد و یادآور شد: بیمارستان ۴۲۱ تختخوابه لاکان نیز دارای پیشرفت ۸۵ درصدی بوده و برای تکمیل نیازمند اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی است؛ برای تجهیز بیمارستان نیز به اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی نیاز داریم و امیدواریم تا دهه فجر به بهره برداری برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha