• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403060301271
  • خبرنگار : 50653

چگونگی مراقبت در حوادث مربوط به برق خانگی و صنعتی

چگونگی مراقبت در حوادث مربوط به برق خانگی و صنعتی

ایسنا/اصفهان سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: توجه به نوع برق در زمان حادثه، یعنی خانگی یا صنعتی‌ بودن آن اهمیت زیادی دارد. این موضوع، امدادگران را از میزان ولتاژ برق و آسیب‌دیدگی فرد آگاه می‌کند.

محمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه پس از به‌دست‌آوردن اطلاعات اولیه، برای کمک به فرد برق‌گرفته هرگز نباید به او دست زد و باید منبع برق را قطع کرد، اظهار کرد: درباره حوادث مربوط به برق، پیش از همه باید بدانیم که فرد مصدوم همچنان به منبع برق متصل است یا نیست. دانستن این نکته اساسی برای کمک بهتر به فرد آسیب‌دیده و جلوگیری از حوادث بعدی اهمیت دارد.

وی درباره نکات ایمنی هنگام برق‌گرفتگی، ادامه داد: قطع‌ کردن منبع برق، کار هر کسی نیست. در برق فشار قوی، یعنی در اماکنی مانند کارخانه یا کارگاه، خود مسئول فنی باید به قطع برق اقدام کند. اگر منبع برق فشار قوی نیست، می‌توان مصدوم را با جسمی عایق مانند چوب خشک یا پلاستیک از منبع برق اصلی جدا کرد.

شریعتی بیان کرد: اگر منبع برق فشار قوی باشد، می‌تواند در فواصل معینی حتی از اجسام عایق مانند چوب خشک هم عبور کند و خطرناک باشد. بنابراین اطلاع و آگاهی از وضعیت آسیب‌دیده و محیط ضرورت جدی دارد. توجه به رطوبت زمین در محل حادثه یا اطراف نیز نباید فراموش شود.

او پاشیدن مایعات را در این حوادث خطرناک دانست و اظهار کرد: در زمان نجات فرد حادثه‌دیده باید مراقب پاشیدن آب بود، چون مایعات باعث انتقال برق می‌شود. این مسئله می‌تواند برای فرد امدادگر خطرهای ثانویه درپی داشته باشد.

او با اشاره به اینکه مصدوم را به‌علت خطر شکستگی نباید حرکت داد، گفت: همکاران اورژانس همواره توصیه می‌کنند تا جایی که ممکن است، هیچ‌گونه آشامیدنی یا خوردنی به فرد مصدوم داده نشود و در اولین فرصت به مراکز درمانی انتقال یابد.

شریعتی ادامه داد: در خانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی استفاده از کلیدهای Rcd یا جریان باقی‌مانده اهمیت دارد. این کلیدها می‌توانند از بروز انواع برق‌گرفتگی جلوگیری کنند. جان فرد در این شرایط از انواع برق‌گرفتی مانند تماس مستقیم با هادی فاز، اتصال بدنه تجهیزات برقی، اتصال هادی فاز و نول و همچنین اتصال‌ هادی فاز و زمین حفظ می‌شود.

شریعتی درباره اهمیت ایمنی خانه‌ها، بیان کرد: طبق استاندارد، فاصله نصب پریزها در خانه باید در ۳۰ سانتیمتری زمین باشد. این فاصله دسترسی کودکان را آسان می‌کند. همچنین باید در این پریزها از قطعاتی استفاده کرد که کودکان نتوانند اجسام خارجی را از روی بازی و کنجکاوی به آن‌ها وارد کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha