• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403060301177
  • خبرنگار : 71129

مهر تایید دیوان عالی ونزوئلا بر پیروزی مادورو در انتخابات

مهر تایید دیوان عالی ونزوئلا بر پیروزی مادورو در انتخابات

دیوان عالی ونزوئلا پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته میلادی را تایید کرد و گفت، نتایج رای‌گیری که آنلاین منتشر شد نشان می‌دهد که شکست او در انتخابات جعلی است، با این حال، آمریکا و ۱۰ کشور دیگر آمریکای لاتین این حکم را رد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، این حکم نشان دهنده این است که انتقادهای بین‌المللی و داخلی از نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا پس از رقابت‌های انتخاباتی ۲۸ ژوئیه نادرست بوده است.

این حکم با حضور مقام‌های ارشد و دیپلمات‌های خارجی در واکنش به درخواستی از سوی مادورو برای بررسی آرای کلی بود که نشان می‌دهد او با بیش از یک میلیون رای بیشتر پیروز انتخابات شده است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اما ائتلاف اپوزیسیون، مادورو را به تلاش برای تقلب در انتخابات متهم کرده است.

اوراق رسمی رای گیری که توسط هر ماشین رای گیری منتشر شده است، کدی دارد که تاییدیه نتایج را برای همه آسان می‌کند و تقلب یا استفاده مجدد از آن غیرممکن است.

در این میان، ایالات متحده به همراه ۱۰ کشور آمریکای لاتین گفتند که تصمیم دیوان عالی ونزوئلا را در تایید پیروزی مادورو رد می‌کنند و رئیس جمهور شیلی نیز گفت: «شکی ندارم که تقلب شده است!»

آرژانتین، کاستاریکا، شیلی، اکوادور، گوآتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن، اورگوئه و ایالات متحده در بیانیه‌ای مشترک خواستار بررسی «بی طرفانه و مستقل» آرای انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شدند.

آنها همچنین نگرانی جدی خود را بابت نقض گسترده حقوق بشر در جریان اعتراضات در ونزوئلا اعلام کردند.

گابریل بوریچ، رئیس جمهور شیلی و برناردو آروالو، رئیس جمهوری گوآتمالا از منتقدان سرسخت مادورو هستند به طوریکه بوریچ پس از حکم دیوان عالی ونزوئلا در تایید پیروزی مادورو گفت: «مادورو، دموکراتیک نیست و ما این تقلب را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

واشنگتن نیز با محکوم کردن حکم دیوان عالی ونزوئلا مدعی شد که این حکم فاقد تمامی اعتبارات لازم است و سخنگوی وزارت خارجه نیز به خبرنگاران گفت: «تلاش‌های مداوم براری تایید این تقلب تنها بحران موجود در ونزوئلا را تشدید می‌کند.»

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به خبرنگاران گفت، کشورهای عضو بدون نتایج معتبر، پیروزی مجدد مادورو را به رسمیت نمی‌شناسند.

برزیل و کلمبیا نیز از پذیرش پیروزی مادورو امتناع کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha