• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403060301096
  • خبرنگار : 50975

بهره‌برداری از ۵۵ پروژه بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در هفته دولت

بهره‌برداری از ۵۵ پروژه بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در هفته دولت

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، از آغاز بهره‌برداری وکلنگ‌زنی ۵۵ پروژه و طرح کشاورزی در استان همزمان با هفته دولت خبرداد.

حسین برزگر سوم شهریورماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: ۵۵ پروژه و طرح کشاورزی در استان با اعتباری بالغ بر ۹۷۳۰ میلیون ریال به مناسبت هفته دولت بهره‌برداری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: ۱۹ طرح در بخش آب وخاک و امور فنی مهندسی ،۱۳ طرح در بخش بهبود تولیدات گیاهی ،۱۰ طرح در بخش بهبود تولیدات دامی،۴ طرح شیلاتی، ۵ طرح شرکت شهرک‌های کشاورزی، ۳ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری و یک طرح صنایع کشاورزی، تمام طرح‌ها و پروژه‌های بخش کشاورزی است که به مناسبت هفته دولت به بهره برداری وکلنگ‌زنی می‌رسد.

وی با بیان اینکه از مزایای این طرح‌ها ۹۱۷ خانوار و تعداد ۵۲ روستا بهرمند می‌شوند، افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای ۱۰۵۱ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد شد.

برزگر ادامه داد: در استان سطح گلخانه‌ها قبل از دولت سیزدهم ۳۰ هکتار بود که در سال سال اخیر جهش بزرگی در توسعه گلخانه‌ها در استان اتفاق افتاد به طوری‌که طی دو سال اخیر بیش از ۷۰ هکتار به سطح گلخانه‌های استان اضافه و با افتتاح گلخانه‌های مورد بهره‌برداری در هفته دولت سطح گلخانه‌ها در استان به ۱۱۰ هکتار می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده پیش‌بینی می‌شود سالانه بیش از ۱۰۰ هکتار به سطح گلخانه‌های استان اضافه شود، تصریح کرد: آغاز راه‌اندازی ۱۳ شهرک گلخانه‌ای از دیگر اقدامات مهم واثرگذار در این بخش است که با پیشرفت ۵۰ درصد در حال انجام است.

برزگر با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری بر اساس هزینه کل اجرای پروژه های قابل افتتاح هفته دولت رتبه هفتم در وزارت جهاد کشاورزی را به خود اختصاص داده است، گفت: در سال ۱۴۰۲ صادرات محصولات کشاورزی استان به ۳۵ میلیون دلار رسید که عمده صادرات به روسیه، کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه و هند و ارمنستان بوده است و این محصولات شامل تخم ماهی قزل آلا ، خوراک آبزیان ، ماهی تازه، محصولات لبنی، فلفل دلمه‌ای و بادام است.

رئیس جهاد کشاورزی گفت: عمده صادرات استان مربوط به صادرات بادام به میزان ۲۲ میلیون دلار بوده است که رشد ۳۰۰ درصدی پیدا کرده است.

برزگر ادامه داد: میزان تولیدات کشاورزی استان به دو میلیون تن رسیده است در صورتی که سال قبل ۱۷۰۰ هزار تن بوده است که رشد ۲۰ درصدی را به خود اختصاص داده است

وی به شاخص تعهد اشتغال سازمان جهاد کشاورزی استان در سامانه رصد اشتغال اشاره کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان فراتر از تعهد خود ۲۴۰۰ فرصت شغلی را برای هم استانی‌ها فراهم کرده‌ است.

امهال ۶۸۶۰ فقره تسهیلات کشاورزیِ دریافتی از منابع داخلی بانک‌ها

برزگر به امهال ۶۸۶۰ فقره تسهیلات کشاورزیِ دریافتی از منابع داخلی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: این امهال شامل کشاورزانی بوده است که در اثر حوادث غیر مترقبه و وضعیت بازار قادر به پرداخت تسهیلات خود نبوده اند.

وی ادامه داد: طی یکسال اخیر تعداد مجوز صادره پروانه بهره‌برداری در بخش کشاورزی به ۴۰۳ فقره رسید که در زیر بخشهای، دامپروری نیمه صنعتی و صنعتی، صنایع تبدیلی و غذایی ، طیور ، شیلات و گلخانه‌ها بوده اند.

برزگر خاطر نشان کرد: در سه سال اخیر ۱۷۷هزار و ۴۵۳ بیمه نامه محصولات کشاورزی در زیر بخشهای مختلف کشاورزی صادر شده است که از محل این تعداد بیمه های صادر شده ۴۰۰ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به طرح‌های افتتاح شده در سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: در سه سال اخیر  ۶۹۵ طرح کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۲۷۰۰ میلیارد تومان  به مناسبت‌های مختلف به بهره برداری رسیده که از محل اعتبارات دولتی ، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است.

برزگر به اهمیت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان در راستای شکوفایی و رونق تولید در بخش کشاورزی استان اشاره و خاطرنشان کرد: در این صندوق بیش از ۹۳ تشکل فراگیر عضو هستند که نقش مهمی در تامین نهاده‌ها، و سرمایه در گردش تشکل‌ها دارد و در طول یک سال گذشته سرمایه صندوق مذکور از ۳۰ میلیارد تومان به بیش از ۱۰۰ میلیارد رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha