• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403060301005
  • خبرنگار : 50653

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان:

اربعین بزرگداشت رسمی قیام حسین(ع) است

اربعین بزرگداشت رسمی قیام حسین(ع) است

ایسنا/اصفهان عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان با بیان اینکه اربعین، بزرگداشت رسمی قیام حسین(ع) است، گفت: هر سال با تکرار سالروز شهادت امام حسین(ع) و یارانشان و روز اربعین، این حماسه توسط مومنان و انسان‌های آزاده بازخوانی می‌شود و بسیاری راه خود را در این مسیر پیدا می‌کنند.

عصمت همتی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) به‌عنوان مُصلح بزرگ اجتماعی و دینی است، اظهار کرد: اربعین نوعی حضور و پیام مجدد قیام عاشورا است و اهمیتش طبق روایات ما این است که اهل‌بیت پس از حادثه عاشورا، از کوفه به شام روانه شدند و باید به مدینه نیز باز می‌گشتند؛ چراکه می‌خواستند اولین زائرین قبر حسین بن علی(ع) باشند. همچنین برخی از نقل‌ها تأیید می‌کنند که چنین مسئله‌ای بوده است که مسیر را از کربلا به سمت مدینه حرکت کرده باشند.

او با تأکید بر اینکه حسین‌بن علی(ع) نباید فراموش نشود، ادامه داد: امام حسین(ع) در قربت کربلا شهید شدند؛ تمام دستگاه حاکمه و تبلیغات به گونه‌ای رفتار کردند که او یک زیاده‌خواه مخالف حکومت بوده است که بر خلیفۀ مسلمین شوریده و در یک درگیری کشته شده است. اگر تبلیغات به این شکل باقی می‌ماند آثاری که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم قطعاً در بیدار کردن انسان‌ها، احساسات دینی و مطرح کردن اسلامِ پیامبر به فراموشی سپرده شده بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه ماجرایی که با حضرت زینب(س) شروع شد و سپس توسط ائمه (ع) ادامه پیدا کرد بر این تأکید و توصیه داشت که حسین بن علی(ع) باید مرکز توجه مومنان باشد، افزود: زیارت‌ امام حسین (ع) به این معناست که ما توجه خود را از این کانون برنداریم، چراکه برای افراد پیام هدایت دارد و مکانی است که یک انسان برای حقانیت دین خدا تا سرحد فدا کردن تمام هستی خود مخلصانه حرکت کرده است تا به انسان‌ها بگوید خدا، دین، قیام و قیامت حق بوده و انتخاب حق و باطل وظیفه انسان است که حق پایداری به انسان می‌دهد.

همتی با اشاره به اینکه حماسه امام حسین(ع) نباید به‌عنوان یک قیام جزئی دیده شده و پیامشان منحرف و تحریف معنوی و ظاهری شود، توضیح داد: اگر زنده نگه‌داشتن حماسۀ عاشورا اتفاق نمی‌افتاد مشخص نبود که درحال حاضر چگونه پیام عاشورا را دریافت کرده باشیم. زیارت یعنی حق بودنِ قیام امام حسین(ع) و یارانشان را شهادت می‌دهیم که مظلومانه از سوی افراد بدون باور مورد ستم واقع شده است. روز اربعین اولین بزرگداشت رسمی قیام حسین(ع) است و هر سال با تکرار سالروز شهادت امام حسین و یارانشان و روز اربعین، این حماسه توسط مومنان و انسان‌های آزاده بازخوانی می‌شود و بسیاری راه خود را در این مسیر پیدا می‌کنند.

او ضمن تصریحِ این نکته که هر پیام حق اگر در رفتار و اعمال قابل رویت نباشد به درستی منتقل نمی‌شود و تأثیرگذار نخواهد بود، گفت: قطعاً افراد شرکت‌کننده در روز اربعین باید بدانند که این پیاده روی و زیارت، عمل عبادی در این مسیر است و نباید از لحاظ اخلاقی و اجتماعی حق دیگران را ضایع کنند، چراکه تمام بینندگان رفتار شیعیان را تحلیل می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در پایان با بیان اینکه عراقی‌ها به‌نوعی عزادار این روز و میزبان مهمانان اربعین هستند و رفتار زائران را تحلیل می‌کنند، یادآور شد: اگر میزبان افرادی را مشاهده کند که رفتار مناسب عزاداری نداشته باشند و حق‌الناس و حق‌الله را رعایت نکنند از این رفتارها به‌عنوان امری یاد می‌کنند که ممکن است آسیب بسیاری وارد کند؛ پس قطعاً فردی که زائر امام حسین(ع) باشد باید رفتار پیام زائر بودن را از خود نشان دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha