• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403060300954
  • خبرنگار : 50416

از جشنواره مبلمان منبت تا مارش نظامی؛ یک ماه پر رونق گردشگری در ملایر

از جشنواره مبلمان منبت تا مارش نظامی؛ یک ماه پر رونق گردشگری در ملایر

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر از برگزاری ۱۱ جشنواره گردشگری در یک بازه زمانی یک ماهه از نیمه شهریور ماه تا ۱۵ مهر ماه در ملایر خبر داد.

ابراهیم جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه امکان جابجایی تاریخ برگزاری جشنواره‌ها وجود دارد، اظهار کرد: جشنواره بادام ۱۵ شهریور ماه در روستای ضربعلی برگزار خواهد شد.

جلیلی از برگزاری پنجمین جشنواره غذا در مجموعه «مینی ورلد» خبر داد و افزود: این جشنواره ۱۶ شهریور ماه به همت بانوان خیر مجمع خیرین سلامت ملایر با برپایی ۶۰ غرفه برگزار خواهد شد و درآمد حاصل از فروش غذاها برای درمان بیماران نیازمند با صلاح دید واحد مددکاری مجمع خیرین سلامت هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه رویداد روز جهانی چوب نیز از ۱۷ تا ۲۱ شهریور ماه احتمالا در پارک تاریخی سیفیه برگزار می‌شود، گفت:  بنیاد روز جهانی چوب (WWDF) هر ساله جشن سالانه روز جهانی چوب را در ۲۱ مارس سازماندهی می‌کند تا آگاهی از ارزش و استفاده مسئولانه از چوب را افزایش دهد.

جلیلی ادامه داد: این رویداد از یک رویکرد چند فرهنگی و چند وجهی برای ترویج چوب به عنوان یک ماده سازگار با محیط‌زیست برای یک محیط زیست پایدار استفاده می‌کند؛ نمایندگی سازمان روز جهانی چوب در ایران به همت یک هنرمند بین‌المللی صنعت چوب در سال ۱۴۰۰ به ایران آورده شد و دفتر مرکزی این نمایندگی در استان کرمانشاه قرار داشته و نخستین موزه منبت ایران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال این رویداد «تنوع چوب در فرهنگ» انتخاب شده است، تاکید کرد: این رویداد در پنج روز برگزار می‌شود و هنرمندان از سراسر کشور همراه با دعوت از چند هنرمند بین‌المللی در این رویداد اقدام به ساخت تندیس‌ها و محصولات چوبی می‌کنند و به تمامی شرکت کنندگان، گواهینامه بین‌المللی از طرف WWDF اهدا می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر از برگزاری پنجمین جشنواره مبلمان منبت در بوستان سیفیه خبر داد و گفت: به گفته کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، ملایر به واسطه مبل و منبت، موفق‌ترین تجربه شهر جهانی صنایع دستی در کشور است و در حال حاضر ۵۳۰۰ کارگاه مبلمان منبت در این شهرستان فعال است و بیش از ۱۱ هزار نفر به‌طور مستقیم و بیش از ۳۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در این هنر مشغول به‌ کار هستند.

وی با تاکید بر اینکه تیزر جشنواره فروش مبلمان منبت آماده و در شبکه‌های مجازی منتشر شده است، افزود: در این تیزر علاوه بر مبلمان منبت سایر ظرفیت‌های گردشگری از جمله موزه لطفعلیان، مجموعه مینی‌ورلد و سد کلان معرفی شده است و هفته دوم شهریور ماه از شبکه‌های سراسری پخش خواهد شد.

جلیلی در ادامه از برگزاری پنجمین جشنواره آلبالو در شهر زنگنه خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد سطح زیرکشت آلبالو در بخش زند قرار گرفته و سالانه بیش از ۵۰۰۰ تن آلبالو از باغات این بخش برداشت می‌شود، قطب تولید آلبالو در استان همدان است.

وی با بیان اینکه این جشنواره ۲۳ شهریور ماه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: جشنواره آلبالو شهر زنگنه ۳۱ تیر ماه سال گذشته در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر خاطرنشان کرد: برگزاری سومین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد دمق به‌دلیل ظرفیت بالای تولید این محصول در ۲۹ شهریور ماه و چهارمین جشنواره ترشیجات و شوریجات سامن ۳۰ شهریور ماه در تقویم گردشگری این شهرستان ثبت شده است.

جلیلی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ واحد ترشی و شوری در سامن مستقر شده و سالانه بیش از ۲۰ هزار تُن تولید دارد، گفت: ۸۰ درصد مردم سامن در کارگاه‌های تولیدی شوری‌ و ترشی‌ مشغول به فعالیت هستند و حدود ۵۰ درصد صادرات این حوزه از استان همدان را به خود اختصاص داده است.

وی به برند جهانی انگور ملایر اشاره و بیان کرد: در این راستا نیز چهاردهمین جشنواره شیره‌پزی و دهمین جشنواره خوشه برتر برگزار خواهد شد که همزمان با برداشت محصول انگور از سطح باغ‌های این شهرستان است.

جلیلی با بیان اینکه جشنواره شیره‌پزی پنجم و ششم مهر ماه در روستای مانیزان برگزار خواهد شد، افزود: جشنواره موسیقی مارش نظامی نیز سوم مهر ماه برگزار خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر از برگزاری سومین جشنواره فرش ازندریان نیز خبر داد و گفت: سنت قالی‌بافی در شهرستان ملایر و روستاهای این شهرستان باعث شده که این شهرستان به یکی از مراکز عمده بافت قالی‌‎های لری در غرب ایران تبدیل شود.

جلیلی ادامه داد: مهارت بافت نقش ماهی فرش ازندریان آذرماه سال ۱۴۰۰ به شماره ۲۴۷۳ در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است و تاکنون دو دوره جشنواره فرش در شهر ازندریان برگزار شده است

وی یادآور شد: علاوه بر نقش ماهی ازندریان، نقش فرش چهارچنگ کسب و ننج، پیچ جوزان و فرش میشن نیز در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۴ ۱۱:۰۴

ای جانم چقدجشنواره ملایرعالیه، خیلی شهرخوبیه بامردم خون گرمش دمشون گرم

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۵ ۱۵:۱۹

جسنواره مبل باید در روستای اشترمل تویسرکان برگزار بشه که بیش تراز ۴۰سال سایقه منبت دارن نه ملایر