• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403060100382
  • خبرنگار : 50649

رئیس سازمان بسیج علمی فارس خبر داد:

ایجاد دیتاسنتر شرکت‌های دانش‌بنیان در فارس

ایجاد دیتاسنتر شرکت‌های دانش‌بنیان در فارس

ایسنا/فارس رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس از ایجاد دیتا سنتر بزرگ برای شرکت‌های دانش‌بنیان جهت حل مسائل و نیازهای آن‌ها توسط این سازمان خبر داد.

مجید میکائیلی امروز، اول شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه نگاه سازمان بسیج علمی فارس به ضرورت کسب علم نافع و شکافتن مرزهای علم و دانش در استان است، گفت: در این راستا اقداماتی منطبق بر بیانیه گام دوم انقلاب و نقشه راهبردی علمی استان انجام می‌دهیم.

وی با یادآوری اینکه مجتمع علم و فناوری اسوه ذیل بسیج علمی در استان فعالیت می‌کند، افزود: نگاه ما این است که در استان در مسیر تولید علم بومی و پیشرفت علمی در حوزه‌های علوم تجربی، علوم انسانی، علوم روانشناختی و علوم آینده‌ساز گام‌هایی برداریم.

میکائیلی، اولویت اصلی سازمان بسیج علمی را حمایت، مشارکت، توسعه و راه‌اندازی هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: این اولویت، یک نگاه کنشگری علمی و یک حلقه میانی برای ارتباط گیری با دیگر دستگاه‌ها در استان محسوب می‌شود.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس همچنین کمک به ایجاد تحول در محتوای علوم انسانی با استفاده از ظرفیت‌های نخبگی در استان، ایجاد شبکه‌های نخبگان علمی در فارس، ایجاد، توسعه و شبکه‌سازی هسته‌های علمی مسأله‌محور علمی دانشجویی در راستای نقش آفرینی حل مسأله در استان را از دیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه یکی از نگاه‌های کلی ما در سازمان بسیج علمی، هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی و مردمی در جهت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در سطح فارس است، گفت: تاکنون ۴۵ کارگروه نخبگان در سراسر فارس تشکیل دادیم و بیش از ۱۰ مرکز رشد و نزدیک به ۱۰۰ پایگاه علمی که در کل زیست بوم فارس و در کل شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند.

میکائیلی بیان کرد: در این کارگروه‌ها هم به تولید مساله و هم حل مساله و هم به جهت‌دهی پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمت حل مسائل استان و ایجاد بانک اطلاعاتی، ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در استان در زمینه‌های مختلف می‌پردازیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در سطح استان داریم را از دیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد و گفت: مجموعه بسیج علمی متولی ایجاد دیتا سنتر بزرگ برای شرکت‌های دانش‌بنیان جهت حل مسائل و نیازهای آن‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم تا یک شبکه عظیم علمی در سطح استان شکل دهیم، گفت:  ذائقه امروز مردم به سمت هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های روز رفته است لذا تلاش کردیم تا در مراکز خود، جاذبه‌های علمی را به خصوص در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و مدارس ایجاد کنیم.

میکائیلی همچنین به فعالیت مجتمع علم و فناوری اسوه اشاره کرد و افزود: در اینجا فراتر از یک مرکز رشد، فعالیت‌های مختلفی را دنبال می‌کنیم. در این مرکز مرکز الگوی رشد داریم که فعالیت‌های دیگری ذیل مجتمع دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس با بیان اینکه سه اقدام را نیاز سازمانی خود می‌دانستیم که با همکاری مسئولان استانی دنبال کردیم، تشکیل شورای هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان در سطح استان برای حل مشکلات شرکت‌ها و هسته‌ها، راه‌اندازی بانک اطلاعاتی و نیازهای فناورانه استان و شبکه‌سازی نخبگان و فعالان دانش‌بنیان را ۳ اقدام مدنظر برشمرد.

وی با تصریح اینکه تلاش کردیم تا نقش هماهنگ کننده برای شبکه‌سازی منسجم نهادهای علمی در استان ایفا کنیم، گفت: فعالیت‌های دیگری نظیر مرکز نظرسنجی با استفاده از بسیج را در این سازمان دنبال می‌کنیم.

میکائیلی با بیان اینکه یکی از طرح‌های کلان سازمان بسیج علمی فارس، طرح نخبه‌پروری است که با عنوان طرح شهید احمدی روشن آن را دنبال می‌کنیم، افزود: در این طرح به محلات، پایگاه‌ها و مساجد برای شناسایی استعدادها و ظرفیت‌ها پرداختیم و این کار را با برگزاری همایش‌ها و دوره‌های توانمندسازی با هدف رشد کیفی و کمی و هویت بخشی و ایجاد انگیزه به مجموعه‌های مردمی آغازگر، نوپا و بالغ دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس بیان کرد: در سه سطح آغازگر، نوپا و بالغ حمایت‌های خود را برای نخبه‌پروری دنبال می‌کنیم. منظور از مجموعه‌های آغازگر، مجموعه‌هایی که حداقل یک استعداد برتر داشته و طول عمر فعالیت آن‌ها کمتر از ۲ سال است. مجموعه  نوپا هم مجموعه‌ای است که حداقل یک حلقه استعداد برتر داشته و طول عمر فعالیت نخبگانی آن‌ها بیشتر از ۲ سال است و مجموعه بالغ هم بیش از ۲ سال در عرصه پرورش نخبگان حضور داشته و توانسته است چرخه درون‌زای نخبه‌پروری درون خود تشکیل دهد.

وی همچنین یکی دیگر از طرح‌های این سازمان طرح نیازمحور باقرالعلوم عنوان کرد و گفت: این طرح به ساماندهی نیازمحور شبکه عظیم بسیج مردمی حول نیازهای انقلاب اسلامی در حوزه فنی و مهندسی می‌پردازد.

میکائیلی افزود: در این طرح، بسیج با استفاده از ظرفیت اقشار بسیج و محلات به شناسایی نیازهای فناوارانه صنایع استان پرداخته و بر اساس نیازها اقدام به ایجاد هسته‌های فناور و رشد آن‌ها تا مرحله دانش‌بنیانی کرده و به این هسته‌ها در قالب طرح‌های حمایتی کمک‌های بلاعوض از یک میلیون تا ۶۱۰ میلیون تومان می‌شود.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس همچنین طرح مسئله محور شهید شهریاری را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و افزود: در این طرح به ساماندهی مسئله‌محور شبکه عظیم بسیج مردمی حول ‌مسایل انقلاب اسلامی با ۲۰ درصد حمایت و ۸۰ درصد منابع کارفرمایان تحقیقاتی می‌پردازیم و آن را در قالب قرارگاه جهاد علمی در دانشگاه‌ها دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۱ ۱۹:۳۱

واقعا چرا به جای «مرکز داده» از «دیتا سنتر» استفاده کردید ؟؟؟ توهین به زبان قوی و ارزش مند فارسی هم حدی داره