• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403060100360
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان چای خبر داد

خرید ۱۶۰۰ میلیارد تومانی برگ سبز از چایکاران

خرید ۱۶۰۰ میلیارد تومانی برگ سبز از چایکاران

ایسنا/گیلان رئیس سازمان چای، ارزش برگ سبز خریداری شده را بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: خوشبختانه دو سوم چای ایرانی فروش داخلی دارد و مصرف کنندگان خواستار خرید مستقیم از کارخانجات هستند.

حبیب جهانساز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه برداشت برگ سبز چای در چهار چین انجام می شود، اظهار کرد: چین سوم که دومین برداشت تابستانه محسوب می شود تا هفته آینده به پایان می رسد.

وی از خرید بالغ بر ۹۸ هزار تنی برگ سبز از چایکاران گیلان و مازندران خبر داد و افزود: تاکنون بالغ بر ۲۲ هزار تن چای خشک تولید شد است.

رئیس سازمان چای کشور، ارزش برگ سبز خریداری شده را بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۷۴ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران را پرداخت کردیم؛ این در حالی است که دولت ۵۲ درصد از سهم ۲۵ درصدی خود و کارخانجات ۴۷ درصد از سهم ۷۵ درصدی خود را پرداخت کرده اند.

جهانساز با اشاره به پیگیری های انجام شده جهت تخصیص اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومان و پرداخت بخش دیگری از سهم دولت به چایکاران، خاطرنشان کرد: رکود در بازار چای خشک، کارخانجات را در بازاررسانی و نقدینگی دچار مشکل کرده است.

وی ۱۰ هزار تن از چای ایرانی را دارای قابلیت صادرات دانست و یادآور شد: شاهد مدیریت واردات چای هستیم و سال گذشته ۴۲ هزار تن وارد شد که نشان دهنده کاهش ۳۶ درصدی نسبت به میانگین پنج ساله است؛ امسال نیز برای واردات ۴۰ هزار تنی برنامه ریزی شده است.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه ۱۵۸ کارخانه از مجموع ۱۷۰ کارخانه چایسازی، طرف قرارداد با سازمان چای هستند، خاطرنشان کرد: با تعدادی از کارخانجات به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات چایکاران عقد قرارداد نکردیم.

وی چای ایرانی را بهداشتی و برنددار دانست و تاکید کرد: چای ایرانی به صورت استاندارد صادر می شود؛ از محل اعتبارات صندوق حمایت از توسعه صنعت چای که معادل ۱۲۰ میلیارد تومان است، تسهیلات برندسازی و بهداشتی کردن کارخانجات را پرداخت می کنیم.

جهانساز یک سوم کارخانجات را نیازمند به روزرسانی تجهیزات دانست و یادآور شد: اولویت سازمان چای افزایش سهم در بازار داخلی است و خوشبختانه دوسوم چای ایرانی فروش داخلی دارد و مصرف کنندگان خواستار خرید مستقیم از کارخانجات هستند.

رئیس سازمان چای با اشاره به صادرات ۴۰۰۰ تنی چای ایرانی طی امسال، تاکید کرد: سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تن چای ایرانی را صادر می کنیم؛ چای ایرانی به واسطه کیفیت بالا و عاری بودن از هرگونه آلاینده و افزودنی های غیر مجاز در دیگر کشورها بازار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha