• پنجشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060100321
  • خبرنگار : 30147

پروژه آبخیزداری که آب مورد نیاز ۱۵ هزار نفر را پایدار می‌کند

پروژه آبخیزداری که آب مورد نیاز ۱۵ هزار نفر را پایدار می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تربت‌جام گفت: پروژه‌های حوزه آبخیز روستای زوادر اثربخشی قابل ملاحظه و نقش بسزایی در پایداری آب دو رشته قنات و ۱۵ حلقه‌ چاه پایین دست که حدود 15 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده دارد.

محمد رضا توسلی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه پروژه‌های حوزه آبخیز روستای زوادر شهرستان تربت‌جام از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، افزود: در این حوزه آبخیز ۴ سازه آبخیزداری در حال اجرا بوده که ۵۷۵ مترمکعب حجم عملیات خاکی داشته و یک میلیارد ریال برای آنها هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه هم اکنون، مراحل پایانی خود را می‌گذراند، تصریح کرد: با توجه به وضعیت خاص این حوزه آبخیز به جهت سیل‌خیزی و حمل رسوبات به پایین دست و برای تثبیت خاک و ایجاد پوشش گیاهی مناسب و با توجه به درخواست‌های مکرر مردم در این حوزه آبخیز ۴ سازه گابیونی در مقاطع مختلف آبراهه‌ها احداث شده است.

 توسلی یادآور شد: این پروژه‌ها که در شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد اثربخشی قابل ملاحظه‌ای در پایداری آب دو رشته قنات و ۱۵ حلقه چاه‌های پایین دست که حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده، دارد.

وی در ادامه از احاله مدیریت دو سامانه مرتعی و اخذ سند رسمی در شهرستان تربت‌جام خبر داد و گفت: دو سامانه شرشری به مساحت ۷۴۷۲ و درمنگی به مساحت ۸۹۱ هکتار با توجه به تهیه طرح مرتع‌داری دامداران ساکن در شهر سمیع آباد و بیدک و پیگیری اقدامات قانونی و تأیید استان در سامانه‌های مرتعی به نماینده دامداران احاله مدیریت و سند رسمی انتقال خواهد شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تربت‌جام افزود: با پیگیری سایر سامانه‌ها و روستاهای دارای پروانه چرا می‌توانند پروانه چرا را حذف و با تهیه طرح مرتع‌داری، احاله مدیریت و سند رسمی اخذ نمایند که تاکنون ۱۰۰ سامانه شهرستان درخواست پیگیری و اقدام قانونی شدند.

توسلی افزود: سیاست دولت واگذاری و مدیریت مراتع به دامداران ذیحق برای افزایش پوشش، حفاظت و بهره‌برداری اصولی است.

 وی در پایان از ساکنین در حوزه‌های آبخیز درخواست کرد تا ضمن حفظ و مراقبت از سازه‌های اجرا شده، با مشارکت خود امکان اجرای پروژه‌های آبخیزداری بیشتری را برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی فراهم کنند.

زوادر علیا، روستایی است از توابع بخش نصرآباد که در دهستان بالاجام شهرستان تربت‌جام قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha