• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403053121937
  • خبرنگار : 71935

زاخارووا: ارمنستان روسیه را مقصر اشتباهات خود معرفی می‌کند

زاخارووا: ارمنستان روسیه را مقصر اشتباهات خود معرفی می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهاراتی گفت که، ایروان در تلاش است تا مسکو را به‌ عنوان عامل «اشتباهات راهبردی» خود معرفی کند.

به گزارش ایسنا، شامگاه چهارشنبه، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشست خبری، به خبرنگاران گفت:«واکنش ایروان به اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مبنی‌بر اجرای توافقات سه‌جانبه، حاکی از تلاش ارمنستان برای معرفی روسیه به عنوان عامل اشتباهات راهبردی خود است.»

پیشتر، وزیر خارجه روسیه در طول سفر روز گذشته‌ی خود به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، به خبرنگاران گفته بود که، «نخست‌وزیر ارمنستان توافقات سه‌جانبه (سیونیک) در مورد قره‌باغ را خراب می‌کند» و وی با بیان این‌که روسیه در حال تلاش برای انعقاد زودهنگام یک معاهده صلح و رفع انسداد ارتباطات از زنگزور است، گفت که «متأسفانه، این رهبری ارمنستان است که در توافق‌نامه امضاءشده توسط نخست‌وزیر پاشینیان، در مورد ارتباطات از منطقه سیونیک ارمنستان، کارشکنی کرد.»

اظهارات لاوروف با انتقادات وزارت خارجه ارمنستان روبه‌رو شد و این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد:« چنین اظهاراتی مشارکت سازنده روسیه در روند حل‌وفصل روابط ایروان و باکو را زیر سؤال می‌برد».

طبق گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز با اشاره به بیانیه انتقادی ایروان علیه لاوروف، گفت:« در گذشته چنین واکنش‌هایی را از سوی وزارت خارجه ارمسنتان علیه اظهارات سرگئی لاوروف مشاهده کرده‌ایم. این بیانیه، مثالی دیگر از تلاش‌های ایروان برای مقصر جلوه‌دادن دیگران به‌عنوان عاملان اشتباهات راهبردی و محاسباتی خود است.»

زاخارووا خاطرنشان کرد: «ایروان با خرابکاری در توافقات سه‌جانبه، یک‌بار دیگر به دستور غرب عمل کرد و فرصت ایجاد راه‌های ارتباطی، حمل‌ونقل و تلاش برای عادی‌سازی شرایط منطقه قفقاز به نفع اقتصاد خود را، از دست داد.»

وی در آخر از مقامات ایروان خواست تا «اجازه ندهند که غربی‌ها تلاش‌های صورت‌گرفته در سال‌های اخیر برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه را، از مسیر خود خارج کنند. این مسئله با توجه به خواست آمریکا و اتحادیه اروپا برای بیرون‌راندن روسیه از منطقه قفقاز جنوبی و ایجاد تنش و شکاف در روابط کشورهای منطقه، به‌خصوص روابط ارمنستان با دیگر کشورها، مسئله مهمی است.»

پیشتر، «ولادیمر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در حین سفر خود به باکو، نسبت به میانجی‌گری در توافق صلح قره‌باغ، ابراز تمایل کرده بود.

وی درباره معاهده صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، اظهار کرد: اگر بتوانیم کاری برای پیشبرد روند امضای توافق صلح انجام بدهیم و اوضاع امور را به سمت پاکسازی مرزها از نیروهای نظامی و تعیین حدود آن‌ها پیش ببریم، بسیار از این بابت خرسند خواهیم شد.

پوتین همچنین خاطرنشان کرد که، نتایج دیدار خود با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان را با نخست‌وزیر ارمنستان مورد بحث قرار خواهد داد و بر تمایل روسیه برای مشارکت در حل‌وفصل بین باکو و ایروان در صورت نیاز هر ۲ طرف، تاکید کرد.

پوتین همچنین بر اشتیاق روسیه برای مشارکت در امضای معاهده صلح و تعیین مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha