• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403053121786
  • خبرنگار : 30147

معاون سازمان جهاد کشاورزی نیشابور مطرح کرد

ضرورت حذف ارز ترجیحی برای واردات وش پنبه

ضرورت حذف ارز ترجیحی برای واردات وش پنبه

ایسنا/خراسان رضوی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور با ضروری دانستن حذف ارز ترجیحی برای واردات وش پنبه، گفت: اگر این اقدام صورت گیرد قیمت پنبه کشور به قیمت جهانی خواهد رسید و کشاورز همانند گذشته متضرر نمی‌شود.

علی مبارکی در گفت و گو با ایسنا سطح زیر کشت پنبه در سال زراعی گذشته را ۵۲۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: ۴۴۶۰ هکتار سطح زیر کشت ارقام اصلاح شده پنبه و ۷۴۰ هکتار نیز ارقام بومی و محلی است که در منطقه نیشابور طی سال‌های گذشته کشت می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست دولت بر این است که کشت و کار بر اساس الگوی کشت منطقه و استانی که تعریف شده انجام شود و به تبع سطح زیر کشت گیاهانی که مصرف آب بسیار دارند و از سویی توجیه اقتصادی هم ندارد به تناسب کاهش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: گرچه پنبه، گندم، جو و کلزا جزو محصولات استراتژیک اعلام شده و باید کشت شوند اما به نسبت سال گذشته سطح زیر کشت پنبه کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه کشت اصلاح شده امسال ۴۱۴۰ هکتار و کشت ارقام محلی و بومی ۴۶۰ هکتار بوده است، اظهار کرد: در مجموع امسال ۴۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت پنبه داریم که به نسبت سال گذشته ۶۰۰ هکتار نیز کاهش پیدا کرده است.

مبارکی خشکسالی و قطعی برق چاه‌های کشاورزی را از عوامل کاهش سطح زیر کشت پنبه و محصولات بهاره اعلام کرد و گفت: به دلیل ناترازی و کمبود برق در سطح کشور روزانه ۵ ساعت برق چاه‌های عمیق شهرستان قطع می‌شود که عملاً مشکلات بسیاری را برای کشاورزان به وجود آورده است.

کشاورزان در حال کاهش سطح زیر کشت هستند

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور افزود: علیرغم اینکه پنبه محصول استراتژیکی است و باید در بازه زمانی کوتاهی آبیاری شود اما با قطع برق چاه موتورها مدار آبیاری به تأخیر می‌افتد و به همین دلیل کشاورزان در حال کاهش سطح زیر کشت هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۹۰۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز تأمین کننده بخشی از نیاز آبی بخش کشاورزی شهرستان‌های نیشابور و میان جلگه هستند، افزود: تاکنون میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی ناشی از خاموشی چاه موتورها نهایی نشده است.

مبارکی با اظهار تأسف از اینکه تاکنون خسارت‌های بسیاری به بخش کشاورزی به خصوص پمپ‌های چاه‌های عمیق کشاورزی که اکثراً دچار سوختگی شده وارده شده است، بیان کرد: هر پمپ چاه که دچار سوختگی می‌شود هزینه هنگفتی را به کشاورز تحمیل می‌کند.

متوسط عملکرد تولید پنبه در ارقام اصلاح شده بیشتر است

وی در ادامه به وضعیت تولید پنبه در شهرستان اشاره کرد و گفت: متوسط عملکرد تولید پنبه در ارقام اصلاح شده در شهرستان بین ۳ تا ۳ تن و ۳۰۰ است که رکورد ۷ تن را هم در هکتار داشته‌ایم.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور همچنین اظهار کرد: چون ارقام بومی قوه نامیه و بازارپسندی کمتری دارد متوسط عملکرد بین ۲ تن و ۵۰۰ تا ۲ تن و ۷۰۰ در هکتار است.

وی با بیان اینکه شرکت تعاونی جمیل شهرستان میان جلگه در تولید بذر جو و پنبه فعالیت دارد، گفت: این شرکت فقط تولید بذر شایان را انجام می‌دهد. سایر ارقام نیز در شهرستان‌های سبزوار، بردسکن و کاشمر تولید می‌شود.

مبارکی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر کشت پنبه نیشابور مربوط به رقم ورامین و سپس شایان است، تصریح کرد: رقم ورامین توسط شرکت انابد بردسکن تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در نیشابور شرکت تعاونی جمیل به عنوان یکی از تولیدکنندگان بذر پنبه در سطح کشور فعالیت دارد و تولید بذر پنبه اصلاح شده رقم شایان را انجام می‌دهد، افزود: اگر پس از بازدید کارشناسان موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات، بذر تولید شده در مزارع استانداردهای لازم را داشته باشد موردتأیید قرارگرفته و پس از خرید توسط شرکت‌های تولید کننده، بین کارخانجات دلینته گیری با انجام عملیات کرک‌زدایی و نصب لیبل تأییدیه موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال، بین کشاورزان پنبه‌کار استان توزیع می‌شود.

فواید بذر اصلاح شده

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور در خصوص فواید بذر اصلاح شده گفت: بذر اصلاح شده نیز قوه نامیه و درصد جوانه‌زنی بالاتری دارد و به صورت یکنواخت نیز سبز می‌شود و نسبت به بذر بومی به مراتب عملکرد بهتری دارد.

وی در ادامه به آفات این محصول اشاره کرد و افزود: گرچه آفات پنبه متنوع هستند اما توسط کارشناسان حفظ و نباتات این اداره نظارت مزارع پنبه انجام می‌شود.

مبارکی با بیان اینکه کرم غوزه پنبه و کرم خاردار پنبه از مهم‌ترین آفات این محصول هستند، خاطرنشان کرد: این آفات خسارت‌های بسیاری به محصول می‌زنند که در همین راستا کارشناسان نیز اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان جهت مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها می‌کنند.

۹۵ درصد پنبه در شهرستان میان جلگه کشت می‌شود

وی با اشاره به اینکه بالغ‌بر ۹۵ درصد پنبه منطقه در شهرستان میان جلگه کشت می‌شود، اظهار کرد: اکنون تعداد ۵ کارخانه در شهرستان نیشابور و میان جلگه در حوزه تصفیه وش و الیاف پنبه فعال هستند.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور با بیان اینکه دو کارخانه در بخش مرکزی و باقی در شهرستان میان جلگه فعال هستند، افزود: این کارخانجات زمان برداشت، اقدام به خرید وش پنبه از کشاورزان می‌کنند.همچنین یک کارخانه نساجی در شهرک صنعتی خیام شهرستان زبرخان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر خاموشی چاه موتورها پائین بودن کیفیت پنبه در زمان برداشت از دیگر مشکلات است که باید به آن توجه شود، گفت: چون محصول پنبه توسط کارگر و به صورت دستی برداشت می‌شود ناخالصی‌هایی نیز در محصول وجود دارد که باید تفکیک شود. در همین راستا کلاس‌های آموزشی نیز برای کشاورزان برگزار شده است.

ضرورت حذف ارز ترجیحی برای واردات وش پنبه

مبارکی خاطرنشان کرد: چون زمان برداشت پنبه همزمان با برداشت محصول زعفران است برای همین با کمبود نیروی انسانی مواجه می‌شوند.

وی گفت: همچنین چون دستمزد کارگران در پنبه به صورت کیلویی پرداخت می‌شود کارگر می‌خواهند سرعتش را بالا ببرد که عملاً موجب جمع‌آوری پنبه به همراه ناخالصی‌ها شده و از سویی کارخانجات نیز محصول را با قیمت کمتری خرید می‌کنند.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور با بیان اینکه امیدواریم امسال مزارعی که به صورت مکانیزه کشت شده‌اند برداشتشان هم به صورت مکانیزه انجام شود، اظهار کرد: برداشت به صورت مکانیزه عملاً موجب افزایش کیفیت محصول می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان پنبه‌ای که در شهرستان تولید می‌شود جوابگوی نیاز ۵ کارخانه منطقه است، ادامه داد: چون کارخانجات ریسندگی وش را از خارج کشور با ارز ترجیحی وارد می‌کردند عملاً موجب افت شدید قیمت پنبه در زمان برداشت می‌شد که در همین راستا رایزنی‌هایی با دکتر هزارجریبی مجری طرح دانه‌های روغنی و پنبه کشور و مسئولین ذی‌ربط صورت گرفته و قول داده شد ارز ترجیحی برای واردات وش پنبه برداشته شود.

مبارکی اظهار کرد: اگر این اقدام صورت گیرد قیمت پنبه کشور به قیمت جهانی خواهد رسید و کشاورز همانند گذشته متضرر نمی‌شود و برای افزایش سطح زیر کشت در سال‌های آینده ترغیب می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر ارز ترجیحی حذف نشود ضروری است که محصول کشاورز به صورت تضمینی و یا توافقی خریداری شود، بیان کرد: استاندارد تولید کردن یک محصول، یک وظیفه است و این امر باعث پایداری در تولید خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور خاطرنشان کرد: کشت قراردادی پنبه، بهترین نوع قرارداد تولید فی‌مابین کارخانجات و کشاورزان است که افزایش بهره‌وری از مزایای آن خواهد بود.

این مقام مسئول گفت: به‌زودی فقط محصولی توسط کارخانجات ریسندگی و بافندگی خریداری می‌شود که شناسنامه و تأییدیه‌ لازم را داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha