• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403053121754
  • خبرنگار : 71660

کارشناسان حقوقی: کشورهایی به اسرائیل سوخت می‌دهند، شریک در جنایت‌های جنگی هستند

کارشناسان حقوقی: کشورهایی به اسرائیل سوخت می‌دهند، شریک در جنایت‌های جنگی هستند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد برخی از کشورهایی که کنوانسیون‌های نسل‌کشی و ژنو را امضا کرده‌اند، جنگ غزه را شعله‌ور می‌کنند و طبق هشدار کارشناسان حقوقی، این کشورها در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی «همدست» شناخته می‌شوند.

به گزارش ایسنا، از زمان آغاز بمباران هوایی غزه در ماه اکتبر، چهار تانکر سوخت جت آمریکایی که عمدتا برای هواپیماهای نظامی استفاده می‌شود، به سرزمین‌های اشغالی ارسال شده است.

روزنامه گاردین با استناد به گزارش جدیدی توسط سازمان تحقیقاتی مستقل «اُیل چنج اینترنشنال» می‌نویسد: «به طور کلی تقریبا ۸۰ درصد از سوخت جت، گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی تصفیه‌شده توسط ایالات متحده در ۹ ماه گذشته پس از حکم دیوان دادگستری بین‌المللی در ۲۶ ژانویه مبنی بر توقف نسل‌کشی در غزه، ارسال شده است.»

محققان گزارش‌های کشتیرانی، تصاویر ماهواره‌ای و سایر داده‌های صنعتی را برای ردیابی ۶۵ محموله نفت و سوخت به سرزمین‌های اشغالی بین ۲۱ اکتبر سال گذشته تا ۱۲ ژوئیه تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد تعدادی از کشورها از جمله جمهوری آذربایجان، قزاقستان، گابن، نیجریه، برزیل و اخیرا جمهوری کنگو و ایتالیا، ۴.۱ میلیون تن نفت خام به تل‌آویو عرضه کرده‌اند که تقریبا نیمی از آنها از زمان صدور حکم دیوان دادگستری بین‌المللی ارسال شده است.

«فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در فلسطین اشغالی گفت: «پس از تاریخ ۲۶ ژانویه و حکم دیوان دادگستری بین‌المللی، کشورها نمی‌توانند ادعا کنند که نمی‌دانستند برای مشارکت در چه چیزی خطر می‌کنند. طبق قوانین بین‌المللی، کشورها وظیفه دارند از نسل‌کشی جلوگیری کرده و به کنوانسیون‌های ژنو احترام بگذارند.»

وی افزود: «در مورد محموله‌های سوخت جت آمریکا، دلایل جدی وجود دارد که باور کنیم نقض کنوانسیون نسل‌کشی رخ داده است. سایر کشورهایی که نفت و سایر سوخت‌ها را تامین می‌کنند نیز کاملا نیازمند تحقیقات بیشتر هستند.»

دکتر «شهد حموری» مدرس حقوق بین‌الملل در دانشگاه کنت تاکید کرد: «مسئله همدستی آمریکا بسیار قوی است. مسئله همدستی برای سایر کشورها بر ارزیابی میزان حمایت قابل‌توجه آنها بستگی خواهد داشت.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۱۴:۱۲

مرگ بر اسرائیل کودک کش و جنایتکار و تروریست و نتانیاهو حرومزاده و تروریست این حیوانات وحشی و تروریست از کشتن مردم مظلوم وکودکان بیگناه غزه وفلسطین دست بر دار نیستند خدااین رژیم صهیونیستی و تروریست روهرچ زودتر نابود کنه انشاالله