• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403053121690
  • خبرنگار : 30147

بیش از ۴۰۰ دستگاه چاه موتور در حال مکش آب بحرانی‌ترین دشت کشور

بیش از ۴۰۰ دستگاه چاه موتور در حال مکش آب بحرانی‌ترین دشت کشور

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر گفت: بالغ‌بر ۴۰۰ دستگاه چاه موتور در دشت کاشمر در حال مکش آب سفرهای زیرزمینی هستند.

میثم روشنی در گفت و گو با ایسنا به فرونشست‌های زمین در اطراف کاشمر اشاره کرد و افزود: منابع طبیعی دستگاهی است که باید پاسخگوی برداشت‌های بی‌رویه بخش صنعت و کشاورزی باشد.

وی عامل اصلی فرونشست‌های زمین را برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زمینی دانست و اظهار کرد: بالغ‌بر ۴۰۰ دستگاه چاه موتور در دشت کاشمر در حال مکش آب سفره‌های زیرزمینی هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر با بیان اینکه تلاش می‌شود تغذیه سفره‌های زیرزمینی را به درستی انجام دهیم، بیان کرد: با توجه به اینکه دشت کاشمر به دلیل کاهش شدید سفره‌های زیرزمینی جزو دشت‌های فوق بحرانی اعلام شده، ضروری است سیاست تغییر الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت هر چه زودتر انجام شود.

روشنی منابع موجود را جوابگوی تمامی نیازها ندانست و افزود: دشت کاشمر به لحاظ فرونشست‌ها وضعیت خوبی ندارد که می‌طلبد تدابیر لازم هرچه سریع‌تر اتخاذ شود.

انجام ۱۲۷ هکتار نهال‌کاری

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش کیفیت آب و هوای شهرستان گفت: در راستای احیای منابع طبیعی سال گذشته ۱۲۷ هکتار نهال‌کاری با اعتبار یک میلیارد تومان در شهرستان کاشمر انجام شده است.

وی از انجام ۷ نوبت آبیاری نهال‌ها خبر داد و افزود: گرچه نگهداری نهال‌ها در دمای ۴۲ درجه کویر بسیار سخت است اما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم.

روشنی خاطرنشان کرد: ۹۰ هکتار از ۱۲۷ هکتاری که در سال گذشته نهال‌کاری شده موفقیت آمیز بوده که امسال هم با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان دو نوبت آبیاری را برای نهال‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در احیای عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: احیاء چاه موتور و تغییر محل ایستگاه تثبیت شن شهرستان از مهم‌ترین اقدامات بوده که حدود ۳۰ سال در ضلع جنوبی روستای قوژد احداث شده و طی این سال‌ها استفاده خاصی نیز از آن نمی‌شده است.

بیش از ۴۰۰ دستگاه چاه موتور در حال مکش آب بحرانی‌ترین دشت کشور

روشنی افزود: در همین راستا چاه موتور ایستگاه تثبیت شن شهرستان به طول ۸ کیلومتر با اعتبار ۶ میلیارد ریال جابجا شد و اکنون بهترین آب را در دسترس داریم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر تولید نهال رایگان در شهرستان برای اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی، توسعه جنگل‌ها و حتی فضای سبز شهری را از مهم‌ترین مزیت این چاه موتور برشمرد و افزود: نهالی که در شهرستان تولید می‌شود بومی و سازگار با آب و هوای منطقه است، ضمن اینکه درصد تلفات اجرای پروژه‌ها به شدت کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه به وضعیت اجرای طرح‌های نهضت مردمی کشت یک میلیارد نهال اشاره کرد و تصریح کرد: تاکنون در شهرستان ۱۲۷ هزار نهال در عرصه‌های منابع طبیعی کاشته شده‌اند.

روشنی بیان کرد: این تعداد نهال توسط ادارات، دانش آموزان، دانشجویان، طلاب، روحانیون، دهیاری‌ها، معدن کاران و سمن‌های زیست‌محیطی و ... کاشته شده و منابع طبیعی راهبر این طرح است.

برگزاری ۱۶ کارگاه آموزشی و کلاس‌ ترویجی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر در ادامه با بیان اینکه ۲۷ دی‌ماه ۱۳۴۱ قانون ملی شدن جنگل‌ها به تصویب رسید و بر اساس آن عرصه و اعیان تمامی مراتع، بیشه‌زارها و تالاب‌ها متعلق به دولت است، افزود: بر اساس ماده ۲ همین قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری از منابع ملی شده برعهده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

وی حفاظت از مراتع و جنگل‌ها را از مهم‌ترین وظایف منابع طبیعی دانست و تصریح کرد: برای حفاظت بهتر از عرصه‌ها نیز اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی پیش‌بینی شده است.

روشنی آموزش، ترویج و جذب مشارکت مردم را از اهداف بلند مدت دانست و اظهار کرد: در این راستا از ابتدای امسال تاکنون ۱۶ کارگاه آموزشی و کلاس‌های ترویجی نیز برگزار شده است.

وی جامعه هدف این کلاس‌ها را نسل جوان و نوجوان و بهره‌برداران منابع طبیعی دانست و افزود: یکی از این کارگاه‌ها برای بانوان روستایی بوده که در قالب اردوی آموزشی ترویجی به شهرستان خواف اعزام شدند تا در این دوره آموزشی با تولید نهال و آشنایی با اقتصاد نهال نیز آشنا شوند.

بیش از ۴۰۰ دستگاه چاه موتور در حال مکش آب بحرانی‌ترین دشت کشور

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر همچنین از برگزاری کارگاه اطفاء حریق با مشارکت ۱۱ شهرستان استان در کاشمر خبر داد و تصریح کرد: در این کارگاه سمن‌های زیست‌محیطی و مردم نهاد نیز حضور داشتند.

وی در ادامه از جذب ۱۳۷۵ نفر همیار طبیعت خبر داد و افزود: برای اینکه بتوانیم فرهنگ‌سازی منابع طبیعی را بهتر پیش ببریم آموزش‌های لازم به این افراد داده می‌شود.

روشنی با اشاره به وضعیت اخذ اسناد مالکیت دولت در اراضی ملی و صدور گواهی‌های مستثنیات در عرصه‌های کل شهرستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون پاسخ ۶۰۰ فقره استعلام نیز داده شده که شامل استعلام‌های اشخاص، معادن و اعتراضات افراد به شعب قضایی است.

وی همچنین در خصوص احداث کمربند حفاظتی در شهرستان گفت: در نقاط حساس مرز حائلی بین اراضی ملی و مستثنیات در نظر گرفته می‌شود که امسال در شهرستان نیز ۳ کیلومتر مرز حائل با بنچ مارک با اعتبار حدود ۱۰۰ میلیون تومان انجام می‌گیرد.

واگذاری ۶۵.۲ هکتار اراضی ملی برای مسکن روستایی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر در ادامه به انجام طرح‌های شاخص بهره‌برداری از اراضی ملی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: واگذاری اراضی ملی برای مسکن ملی در شهر و روستاها از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه در ۵ روستای فرشه، قوچ پلنگ، گندم‌بر، تل‌آباد و نقاب نیز ۶۵.۲ هکتار اراضی ملی برای مسکن روستایی در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است، افزود: با توجه به توسعه حریم شهر کاشمر ۵۹۴ هکتار اراضی ملی مجاور حریم تحویل اداره راه و شهرسازی می‌شود.

روشنی با اشاره به اینکه از این مقدار ۱۸۰ هکتار برای تولید مسکن در نظر گرفته شده است، از درخواست واگذاری زمین برای طرح‌های تولیدی و صنعتی خبر داد و گفت: از ابتدای امسال ۲۳ مورد درخواست واگذاری داشته‌ایم که ۱۳ مورد به مساحت ۱۶۵ هکتار به نتیجه رسیده است.

پیش‌بینی ۳.۵ میلیارد تومان برای حوزه آبخیزداری

وی در ادامه به اجرای طرح‌های آبخیزداری اشاره کرد و افزود: در سیلاب‌های اخیر اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری به عینه مشاهده شد، سال ۱۴۰۱ در ضلع شمال غرب کاشمر با ۳۷ هزار مترمکعب خاک‌ریزی بند خاکی و ۴۰۰ مترمکعب سازه سنگ و ملات اجرا شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر با بیان اینکه سال گذشته هم در حوزه شهری ۱۰ هزار مترمکعب خاک‌ریزی برای بند خاکی انجام شد، تصریح کرد: امسال احداث سرریز این بند خاکی در دست اجرا است.

وی اظهار کرد: امسال نیز از محل اعتبارات استانی ۳.۵ میلیارد تومان برای حوزه آبخیزداری در نظر گرفته شده که در صورت تخصیص برای تقویت سازه‌های آبخیزداری سید مرتضی و حوزه شهری و آبخوان بهاریه هزینه خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha