• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403053121450
  • خبرنگار : 50976

‌جایگاه‌محور بودن مسجد در تمام کنشگری‌های اجتماعی احیا شود

‌جایگاه‌محور بودن مسجد در تمام کنشگری‌های اجتماعی احیا شود

ایسنا/فارس مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به جایگاه مسجد در اسلام تأکید کرد: آنچه امروز مدنظر است محور بودن مسجد در همه کنشگری‌های اجتماعی است که باید این جایگاه مسجد در دوران کنونی احیا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی مسجد، گفت: ۳۱ مرداد ماه برابر با سال‌روز به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی در سال ۱۹۶۹ توسط رژیم صهیونیستی است. فاسقانی که به مقدسات اسلامی توهین کردند و مسجد الاقصی را که اولین قبله مسلمانان است و در تاریخ اسلام یک مسجد با امتیاز و با فضیلت محسوب می‌شود را مورد هتک حرمت قرار داده‌اند. لذا از همان ابتدای پیروزی انقلاب ۳۱ مرداد روز جهانی مسجد نام‌گذاری شد.

وی ادامه داد: ۳۱ مردادماه روز قدس، تکریم مسجد الاقصی و روز یادآوری ظلم‌هایی است که به مردم فلسطین وارد می‌شود و روز زنده نگه داشتن آرمان مردم قدس و فلسطین است، اما در عین حال چون با نام مسجد نامگذاری شده است، بنابراین روز بزرگداشت مسجد و توجه بیشتر به خانه خدا به عنوان محل عبادت مسلمانان عالم است. مکانی که در آن یاد خدا و عبادت پروردگار تشریح شده است و فرصتی را در اختیار مسلمانان و مردم قرار می‌دهد که دین خود را نسبت به مساجد ادا کنند.

استوار میمندی با بیان اینکه در مساجد یاد خدا متجلی است و آرامش حاکم بر مساجد انسان را به یاد خدا دعوت می‌کند، گفت: آیه ۱۰۸ سوره توبه به مسجد قبا، اولین مسجدی که توسط پیامبر ساخته شده اشاره می‌کند. بنیان این مسجد برای رضای خدا بنیانگذاری شد و بر اساس تقوای الهی ساخته شده است، از همین آیه برمی‌آید که مسجد جای پاکان است و کسانی که دوست دارند زندگی پاک و مطهری داشته باشند باید به سمت مسجد حرکت کنند.

نماینده طلاب و فضلای شیراز در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با استناد به آیه ۱۸ سوره توبه، بیان کرد: خداوند به عمران و آبادی مسجد تاکید کرده است لذا اهتمام به عمران و آبادانی مساجد باید مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین جایگاه مسجد و فرهنگ مسجدگزینی در قرآن کریم یک فرهنگ مسلم و غیر قابل انکار است.

وی تصریح کرد: آنچه که اخیراً مورد توجه قرار گرفته است محور بودن مسجد در همه کنشگری‌های اجتماعی است. در تاریخ اسلام مسجد به عنوان یک پایگاه و سنگر شناخته می‌شود و علاوه بر محل عبادت، محل تعاملات اجتماعی و تصمیم‌گیری در مورد مسائل مهم سیاسی، اجتماعی و نظامی بوده است. در این محل ساماندهی نظامی آحاد امت اسلامی در مواقع خطر مورد توجه بوده و همچنین پایگاه مقابله با بحران‌ها و خدمات اجتماعی بوده است. در یک کلام مسجد قرارگاه مدیریت جامعه اسلامی بوده است که متاسفانه امروز به دلیل تغییر سبک زندگی مردم جایگاه مساجد، آن جایگاه والایی که باید باشد نیست و توجه مردم نسبت به مساجد کمتر شده است، لذا همه باید تلاش کنند تا محور بودن مسجد متبلور شده و به جایگاه اصلی خود بازگردد.

استوار میمندی با ابراز امیدواری از اینکه مساجد جامعه اسلامی ما در تراز جامعه تمدن‌پرداز قرار بگیرد، گفت: با همت بالای مردم، مسئولان، نخبگان، حوزویان و دانشگاهیان می‌توان مساجد را به مهم‌ترین مرجع پشتیبانی معنوی از جوانان و مردم تبدیل کرد.

اولویت‌های مسجدمحوری

وی اظهار کرد: امروز همه دستگاه‌های مرتبط و نیروهای مردمی باید چند محور اساسی را جهت مسجد محوری در جامعه مورد توجه و اولویت قرار دهند. موضوع اول تأسیس توسعه و تعمیرات بنای مساجد است. علاوه بر اینکه باید نهادهای مربوطه در ساخت مسجد همکاری کنند نیاز به توسعه برخی مساجد کوچک نیز وجود دارد و علاوه براین نیازمند به‌روزرسانی برخی از ظرفیت‌های فیزیکی مساجد هستیم. در واقع نمی‌توان فضای فیزیکی مسجد را در نظر نگرفت و دم از مسجد محوری زد چون وسعت، نوع معماری و فضای مسجد در حضور اجتماعی جامعه موثر است.

استوار میمندی ادامه داد: دومین موضوع اولویت‌دار، تأمین زیرساخت‌ها و امکانات مسجد است. باید به امکانات سرمایشی، گرمایشی و نورپردازی مساجد توجه ویژه کرد. مساجد امروز ما نیاز به امکانات نوینی دارند که بتوانند به وسیله این امکانات پیام دین را به درستی به اقشار مختلف جامعه منتقل کرد. تأمین این زیر ساخت‌ها نیاز به حمایت‌های حاکمیتی دولتی و مردمی دارد.

استوار میمندی از سومین محور نام برد و گفت: حمایت از امام جماعت و خادم مسجد باید اولویت باشد. کسی که توقع داریم مدیریت مسجد را بر عهده بگیرد، باید بتوانیم حداقل نیازهای زندگی او را تأمین کنیم. آن کسی که می‌خواهد به عنوان مدیریت مساجد برای اصناف و مقاطع مختلفی که وارد مسجد می‌شوند وقت بگذارد باید مورد حمایت قرار بگیرد، همچنین خادم مسجد که مسئولیت امنیت و نظافت مسجد را دارد باید بتواند زندگی خود را از این راه اداره کند.

دبیر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم، چهارمین موضوع را توجه به نرم‌افزارها و برنامه‌های مسجد دانست و افزود: هر کسی که در مسجد می‌خواهد کنشگری فرهنگی داشته باشد باید دسترسی به آن را نیز داشته باشد. باید با تهیه کتاب، برنامه‌ و تهیه جوایز برای شرکت ‌کننده‌ها و کودکان و نیز برگزاری مسابقات، مسجد محوری را تقویت کند و لازمه این مهم حمایت‌های مالی، حمایت‌های معنوی و حمایت‌های محتوایی است. همه این حمایت‌ها در این محور چهارم گنجانده می‌شود. نرم‌افزارهای فرهنگی هم باید به معنای درست فرهنگی خود تولید شود و هم برای تحقق آنان حمایت ویژه باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: پنجمین محور، اهتمام به استقلال مالی مساجد است. امروز مساجدی موفق‌تر هستند که استقلال مالی دارند. مساجدی که به لحاظ مالی نتوانستند نیازهای خود را تأمین کنند دچار مشکلات عدیده‌ای هستند، هم مردم و هم نهادهای مسئول باید کمک کنند تا از طریق احیای فرهنگ وقف، کمک و مبرات خیرین و از طریق ایجاد منابع پایدار برای مساجد استقلال مالی را در اولویت قرار دهند تا مساجد به صورت خودگردان بتوانند نیازهای نرم‌افزاری، سخت افزاری و پشتیبانی خود را مرتفع کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha