• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403053121379
  • خبرنگار : 50123

تغییر الگوی کشت؛ راهی برای نجات از معضل کم‌آبی

تغییر الگوی کشت؛ راهی برای نجات از معضل کم‌آبی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری الگوی کشت به‌عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در رشد و توسعه بخش کشاورزی، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه که با افزایش جمعیت، رشد تقاضا و بهبود نسبی سطح زندگی مردم روبه‌رو هستند، دارای اهمیت خاصی است.

به گزارش ایسنا، باتوجه به اینکه با بحران آب مواجهیم و بخش کشاورزی از جمله بخش‌هایی است که مصرف آب بالایی دارد، می‌توان گفت تغییر الگوی کشت و آبیاری محصولات زراعی، راهکاری اساسی و مهم برای برون‌رفت از بحران کم‌آبی در حوزه کشاورزی است.

اهرم و ضمانت اجرایی در رابطه با مطالعات الگوی کشت وجود ندارد

زهره مصلح، محقق بخش خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه بدون شناخت منابع تولید، مدیریت آن­ها امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: مطالعات خاک‌شناسی مبنای مطالعات تناسب اراضی و درنهایت بهینه‌سازی الگوی کشت محصولات کشاورزی است.

این محقق بخش خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با اشاره به اینکه تناسب اراضی، تعیین قابلیت‌ها و محدودیت­های اراضی برای کشت یک محصول کشاورزی است، افزود: در تناسب اراضی، خاک، اقلیم و ویژگی­های اراضی در نظر گرفته می‌‎شود، گرچه در تعیین الگوی کشت نگاهی همه جانبه به مسائل وجود دارد و علاوه بر پارامترهای فوق، مسائل اقتصادی و اجتماعی نیز دارای اهمیت است.

مصلح اضافه کرد: متاسفانه تاکنون اهرم و ضمانت اجرایی در رابطه با مطالعات الگوی کشت وجود ندارد، ولی شاید بتوان با ارائه توصیه‌های فنی زمینه را برای اجرای آن فراهم کرد، کما اینکه این امر نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط است.

وی به چالش‌های اجرا اشاره کرد و گفت: نبود مطالعات خاک‌شناسی با مقیاس نیمه تفصیلی و عدم ‌به‌روزرسانی نقشه‌های تناسب اراضی برای محصولات زراعی از جمله چالش‌های بزرگ این طرح در استان است.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری برای اجرای بهینه طرح الگوی کشت، گفت: از دو سال گذشته الگوی کشت به صورت ملی در کشور اجرا و به تفکیک به استان‌ها ابلاغ شده است، ولی باید این مطالعات به صورت پایلوت در یک منطقه با رعایت تمامی ضوابط اجرا شود تا کشاورزان و بهره‌برداران شاهد اثرات مثبت آن باشند.

وی ادامه داد: برای اجرای موفق بهینه‌سازی الگوی کشت، به­ کار­گیری ابزارهای حمایتی از جمله حمایت از قیمت محصول و نهاده‌­های کشاورزی محصولاتی با نیاز آبی کم­تر می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

این پژوهشگر درباره اهمیت لزوم و آگاهی کشاورزان در طرح الگوی کشت، گفت: اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی کشاورزان و بهره‌برداران بسیار راهگشاست و اگر کشاورزان شاهد اثرات مثبت اجرای الگوی کشت باشند، پذیرش این موضوع از سوی آن‌ها بسیار آسان‌تر است.

مصلح در خصوص میزان کاهش مصرف آب در طرح الگوی کشت، خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که در بهینه‌سازی الگوی کشت مدنظر بوده کاهش مصرف آب است، در حقیقت در طرح الگوی کشت تلاش می‌شود که در سطح منطقه از محصولات با نیاز آبی کمتر استفاده شود و از سوی دیگر با برنامه‌ریزی‌های از پیش صورت گرفته و با توجه به موجودی منابع آب، میزان مصرف آب در بخش کشاورزی کنترل می‌شود.

وی در پایان گفت: با تعیین الگوی کشت بهینه، ضمن اینکه از اراضی براساس توان آن‌ها استفاده می‌شود،پایداری منابع آب در منطقه نیز حفظ خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۱۰:۱۹

یک کارخانه اهک در دزک درحال احداث است که علاوه بر تخریب کوه های زیبای دزک مقدار زیادی اب میخواهد چرا محیط زیست و منابع طبیعی اجازه یک طرح پر آب را به یک دشت ممنوعه داده اند