• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403053121369
  • خبرنگار : 71955

توصیه‌ای به وزیر آتی آموزش و پرورش

افزایش کیفیت مدارس دولتی در گرو توانمندسازی معلمان

افزایش کیفیت مدارس دولتی در گرو توانمندسازی معلمان

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر پیشنهادی بر توانمندی معلمان اشاره کرده‌اند گفت: باید معلمان در مدارس دولتی به لحاظ توانمندی، از استانداردهای لازم برخوردار باشند که توجه به این موضوع، افزایش کیفیت آموزش و پرورش و مدارس دولتی را بدنبال خواهد داشت.

موسی الرضا کفاش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فرزند آموزش و پرورش است گفت: وی اسناد جهت‌داری را معرفی کرده بودند و برنامه‌های پیشنهادی ایشان نشان می‌دهد کار از مدارس شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه همه ارکان نظام و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باید آموزش و پرورش را به عنوان یک وزارتخانه زیربنایی بدانند افزود: همه باید کمک کنند که آموزش و پرورش در انجام فعالیت‌ها و رسالت‌های خود موفق باشد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی در حوزه‌های مختلف در کمیسیون آموزش تحقیقات وضع، بررسی و در شورای اسلامی و کمیسیون مورد تایید قرار گرفته است ادامه داد: اسناد جهت‌سازی برای برنامه‌ها مطرح شده که بر اساس رهنمودها و منویات رهبر انقلاب اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز بیست ساله کشور، سیاست‌های کلی نظام با تاکید بر سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین و برنامه‌های نظام‌های شش گانه سند بوده است.

کفاش با بیان اینکه موضوع توسعه عدالت و برابری آموزشی، آموزش با کیفیت برای همه دانش‌آموزان، تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی، صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش‌آموزان، مردمی‌سازی و مشارکت عمومی خیرین و بخش غیردولتی، اینکه آموزش و پرورش رکن اساسی پیشرفت ایران اسلامی هست، توسعه و تعمیق برنامه‌های برنامه درسی، تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی پرورشی مبتنی بر فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی، از جمله رویکردهای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است گفت: آنچه اکنون حائز اهمیت است قانون برنامه هفتم توسعه است که اخیرا تصویب و ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور اعلام کرده بودند قانون برنامه هفتم به عنوان یک قانون مصوب در مجلس شورای اسلامی محور فعالیت‌ها و کارها خواهد بود افزود: در حوزه آموزش و پرورش هم وزیر پیشنهادی به برنامه هفتم به ویژه فصل ۱۹ قانون آن با موضوع ارتقای نظام آموزشی به عنوان یکی از مهمترین محورهای فعالیت‌ها اشاره دارد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اهداف هشتگانه‌ای را در برنامه های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است ادامه داد: ذیل هر کدام از این اهداف هشتگانه، برنامه‌هایی پیشنهاد داده شد که اگر زمینه تحقق این برنامه‌ها با کمک معلمان، سازمان‌ها و نهادهای سهیم و موثر دیگر در آموزش و پرورش مهیا شود، سر و سامانی به آموزش و پرورش داده می‌شود.

کفاش با بیان اینکه بحث تامین عدالت و نصیب برابر آموزش برای دانش آموزان یکی از مسائلی است که در جامعه مطرح است گفت: همه دانش‌آموزان بر اساس قوانین بالادستی باید از آموزش و پرورش در خور شخصیت برخوردار باشند، همچنین توجه خاص به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و بازماندگان از تحصیل از جمله مواردی است که وزیر آموزش و پرورش باید برای بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش به آن‌ها توجه کند چرا که در راستای تامین عدالت آموزشی خواهد بود.

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی یکی از چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم افزود: اولیاء معتقدند که کیفیت لازم در مدارس دولتی وجود ندارد و دانش آموزانی که در این مدارس تحصیل می کنند نسبت به دانش آموزان مدارس غیر دولتی یا مدارس خاص، به جهت کاهش کیفیت آموزشی، آسیب می بینند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در شورای عالی آموزش و پرورش بسته تقویت مدارس دولتی مطرح شده است ادامه داد: اگر برنامه‌های نظام‌های ششگانه سند تحول بنیادین اجرایی شود خیلی از مسائل و چالش‌های موجود مرتبط با کیفیت آموزش و پرورش برطرف می‌شود.

کفاش با بیان اینکه در موضوع ارتقای کیفیت، بحث توجه به دوره ابتدایی و کودکستانها به عنوان زیرساخت‌های تعلیم و تربیت دانش آموزان اهمیت دارد گفت: ارتقای کیفیت شایستگی‌های دانش آموزان، ارتقای کیفیت آموزش نیروی انسانی و توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس، ارتقای کیفیت کالبدی تجهیزات و فناوری‌ها در مدارس دولتی اهمیت دارد و معتقدیم اگر در نظام‌های سند تحول بنیادین توجه شود کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی حاصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی بر توانمندی معلمان اشاره داشتند گفت: باید معلمان در مدارس دولتی به لحاظ توانمندی از استانداردهای لازم برخوردار باشند که اگر به این موضوع توجه شود، کیفیت آموزش و پرورش و کیفیت مدارس دولتی را رقم خواهد زد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صیانت از معلمان، دانش معلمان و دانش آموزان و حفظ حریم فضاهای آموزش مدارس را در برنامه‌های خود اعلام کردند ادامه داد: بحث نیروی انسانی و توجه به معلمان و دانشگاه فرهنگیان نیز از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد.

کفاش با بیان اینکه موضوع تقویت ساز و کار مشارکت عمومی مردم، خیرین، بخش‌های غیر دولتی هم از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد گفت: سازوکارهای مشارکت یکی از اهدافیست که بسیار مهم است زیرا اگر آموزش و پرورش بخواهد چالش‌های خود را به نحو درستی حل و پیش ببرد، کمک همه گروه‌های موثر را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه معتقدیم زیربنایی‌ترین وزارتخانه آموزش و پرورش است افزود: این نهاد ۱۶ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم دارد و می‌طلبد که تمام ارکان‌ نظام به کمک آن بیایند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در شورای عالی آموزش و پرورش آمادگی کامل را داریم که با وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم همکاری داشته باشیم اظهار کرد:امیدواریم وزیر بتواند این بار سنگین را به دوش بکشد و در مسیر مقصود هدایت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۳۰

معلم چهره به چهره باید آموزش ضمن خدمت ببیند در ۱۵ سال اخیر که آموزش ضمن خدمت مجازی است، معلمان فقط جواز دوره را می گیرند ولی پیشرفتی در کار نصیبشان نمی شود انتقال تجربه در گروه‌های آموزشی هر استان یا شهر یا روستا واجب است. سپاس دبیر بازنشسته