• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۲
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403053021063
  • خبرنگار : 71664

خدمات جامعه پزشکی را نمی‌توان با زبان توصیف کرد

خدمات جامعه پزشکی را نمی‌توان با زبان توصیف کرد

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان اینکه خدمات جامعه پزشکی را نمی‌توان با زبان بیان کرد، گفت: پزشکان در تمام برهه‌های زمانی مانند جنگ تحمیلی و روزهای کرونایی در کنار مردم حضور داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، محمود شالویی در مراسم بزرگداشت «اخوینی بخاری»، پزشک نامدار ایرانی که امشب، سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه در «انجمن آثار  و مفاخر فرهنگی» برگزار شد، اظهارکرد: در آستانه روز پزشک و داروساز قرار داریم؛ نخستین روز از شهریور ماه به مناسبت سالگرد ولادت حکیم «ابن‌سینا» به عنوان «روز پزشک» و پنجم شهریور ماه به مناسبت سالروز تولد حکیم زکریا رازی به عنوان «روز داروساز» انتخاب شده است.

وی ادامه داد: اگرچه روز «پزشک» و «داروساز» با نام ابن‌سینا و زکریای رازی گره‌خورده است اما بزرگان بسیاری در این عرصه به مردم خدمت کرده‌اند. حکیم «اخوینی بخاری» از دانشمندان قرن چهارم هجری است که در عرصه طب فعالیت کرده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به کتاب «هدایة المتعالمین فی الطب» اخوینی بخاری اظهارکرد: اخوینی بخاری، کتاب «هدایة المتعالمین فی الطب» را به زبان فارسی نوشته است که یک ویژگی مهم به حساب می‌آید. اگرچه اخوینی بخاری، «هدایة المتعالمین فی الطب» را به زبان فارسی نوشته است اما اغلب کنب قرن چهارم به زبان عربی نوشته شده‌اند.

شالویی با اشاره به جایگاه زبان عربی در قرن چهارم گفت: زبان عربی، زبان علمی قرن چهارم هجری بود و به همین دلیل، اغلب کتب به این زبان نوشته می‌شدند یا از زبان‌های یونانی به زبان عربی ترجمه می‌شدند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به قدمت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: حدود یک قرن از عمر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی می‌گذرد. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی حیات ۱۰۰ ساله خود از پزشکان بسیار قدردانی کرده است. درنظر داریم که از دو پزشک دیگر، «تقی نجابت» و «علیرضا زالی» نیز تقدیر کنیم. دکتر نجابت، در دوران جنگ تحمیلی به کشور خدمات فراوانی ارائه کرده و همچنین دکتر زالی در دوران کرونا توانسته است با حضور در ستاد مبارزه ملی کرونا، اقدامات گسترده‌ای علیه این بیماری انجام دهد.

شالویی با بیان اینکه بررسی کارنامه کاری جامعه پزشکی بیانگر این است که پزشکان همواره به جامعه خدمت کرده‌اند، توضیح داد: اقدامات و خدمات جامعه پزشکی را نمی‌توان با زبان توصیف کرد. پزشکان در تمام برهه‌های زمانی مانند جنگ تحمیلی و روزهای کرونایی در کنار مردم حضور داشته‌اند. جامعه پزشکی طی روزهای جنگ تحمیلی و دوران کرونا، شهدای بسیاری را به جامعه تقدیم کرده است. در نظر داریم از خانواده شهدای پزشک روزهای کرونایی در این مراسم تقدیر کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha