• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403053020680
  • خبرنگار : 50455

سخنران حرم حضرت معصومه(س):

رحمت الهی در گرو رحم انسان‌ها به یکدیگر است

رحمت الهی در گرو رحم انسان‌ها به یکدیگر است

ایسنا/قم سخنران حرم حضرت معصومه(س) رحم الهی را در گرو رحم انسان‌ها به یکدیگر دانست و گفت: اگر مردم نسبت به یکدیگر، مسئولان و بانک‌ها نسبت به مردم، راننده و کاسب نسبت به مشتری و زن و شوهر نسبت به یکدیگر رحم و مروتی نداشته باشند، مشمول رحم و رحمت الهی نخواهند شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه(س)، با اشاره به آیه ۸۰ سوره اسراء، اظهار کرد: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند، هرگاه دچار خوف و نگرانی شدید دعای «رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا» را بخوانید.

 وی در تبیین فرازهایی از آیه ۲۹ سوره مؤمنون به اهمیت تلاوت این آیه شریفه در هنگام ورود به مکان‌های مقدس اشاره کرد و گفت: آیه شریفه «رَبِّ أَنْزِلْنِی مُنْزَلًا مُبَارَکًا وَأَنْتَ خَیْرُ الْمُنْزِلِینَ» که از زبان حضرت نوح بیان شده، می‌فرماید؛ پروردگارا، مرا به منزلی مبارک فرود آور که تو بهترین کسی هستی که به منزل خیر و سعادت توانی فرود آورد.

رفیعی با اشاره به دعای رزمندگان اسلام در آیه ۲۵۰ سوره بقره، تصریح کرد: قرآن کریم می‌فرماید: «رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ»؛ پروردگارا! بر ما صبر و شکیبایی فرو ریز، و گام‌هایمان را استوار ساز، و ما را بر گروه کافران پیروز گردان؛ این دعا از زبان لشکریان طالوت در جبهه جنگ بیان شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه «آمن الرسول» گفت: اگر کسی شب‌ها این دو آیه را تلاوت کند و بخوابد ثواب نماز شب را کسب خواهد کرد؛ این دو آیه را می‌توان خلاصه بیش از ۲۸۰ آیه سوره بقره دانست.

 وی با اشاره به ۷ دعای آیه شریفه «آمن الرسول»، افزود: در این آیه شریفه دعا می‌کنیم، «رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا»؛ پروردگارا، ما را بر آنچه به فراموشی یا به خطا کرده‌ایم مؤاخذه مکن.

رفیعی اضافه کرد: در ادامه این آیه شریفه آمده است؛ پروردگارا تکالیف سنگینی برعهده ما مگذار، چنان که بر عهده کسانی که پیش از ما بودند گذاشتی. پروردگارا! و آنچه را به آن تاب و توان نداریم بر ما تحمیل مکن؛ و از ما درگذر؛ و ما را بیامرز؛ و بر ما رحم کن؛ تو سرپرست مایی؛ پس ما را بر گروه کافران پیروز فرما.

 وی در تشریح فراز «رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا»، اظهار کرد: فراموشی و فراموشاندن دو مقوله جدا از هم است، وقتی اسم کسی از یادمان برود می‌گوییم فراموش کرده‌ایم، ولی اگر این‌قدر به او سر نزنیم تا فراموشمان شود به آن فراموشاندن اطلاق می‌گردد؛ نسیان و فراموشکاری سهوی هیچ مؤاخذه‌ای ندارد اما نسیان عمدی که از آن به عنوان غفلت یاد می‌شود، به دو قسم نسیان خوب و بد تعریف می‌گردد.

رفیعی با بیان این که فراموش‌کردن در چندجا از جمله فراموشی خطای دیگران، فراموش‌کردن خدمت به دیگران، فراموشی مصیبت و فراموش کردن بیماری خوب است، گفت: بعضی از فراموشی‌ها بد است که از جمله آن می‌توان به مواردی چون؛ فراموش کردن خدا، فراموشی قیامت، فراموش کردن دنیا، فراموشی گناه، فراموش کردن امام زمان و فراموش کردن نعمت‌های الهی اشاره کرد.

وی با بیان این که یاد خدا و معاد انسان را از قرار گرفتن در مسیر خطا و گناه باز می‌دارد، اظهار کرد: دنیا محفل آبادانی آخرت است، قرآن کریم در آیه ۷۷ سوره قصص می‌فرماید؛ «وَلَا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا»، انسان در این دنیا باید آینده نگر بوده، با کار و تلاش برای خود و فرزندانش ذخیره کند؛ انبیای الهی نیز با کسانی که ترک دنیا کرده بودند، با تندی مواجهه می‌کردند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به فراز «رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنَا»، گفت: دین مملو از آسانی و تخفیف برای کسانی است که توان انجام کامل مناسک را ندارند؛ دین اسلام هیچ تکلیف سختی ندارد و تمام تکالیف اسلامی مبتنی بر تخفیف‌هایی ذکر شده است، حتی جهاد به عنوان واجبی مهم، از مریض، زن و کسی که توان ندارد برداشته شده است.

وی، فراز «رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ» را از دعاهای مهم قرآنی توصیف کرد و افزود: سه دعای نخست آیه آمن الرسل سلبی و ۴ دعای بعدی آن ایجابی است؛ در این آیه شریفه می‌خوانیم «وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ»؛ خدایا از ما درگذر و ما را بیامرز و بر ما رحم کن، تو سرپرست مایی، پس ما را بر گروه کافران پیروز فرما.

 رفیعی رحم الهی را در گرو رحم انسان‌ها به یکدیگر دانست و گفت: اگر مردم نسبت به یکدیگر، مسئولان و بانک‌ها نسبت به مردم، راننده و کاسب نسبت به مشتری و زن و شوهر نسبت به یکدیگر رحم و مروتی نداشته باشند، مشمول رحم و رحمت الهی نخواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha