• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403053020600
  • خبرنگار : 50455

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

ارائه تسهیلات احداث نیروگاه خورشیدی مختص مددجویان/ فعالیت ۲۲ پنل خورشیدی در ادارات قم

ارائه تسهیلات احداث نیروگاه خورشیدی مختص مددجویان/ فعالیت ۲۲ پنل خورشیدی در ادارات قم

ایسنا/قم بیش از ۲۵۰ سامانه پنل خورشیدی در سطح استان فعال است، که از این تعداد ۲۲ سامانه در ادارات استان قم نصب‌ شده‌ است و به گفته‌ی مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی استان طبق قانون ادارات دولتی باید امسال ۵ درصد و تا چهار سال آینده ۲۰ درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تامین کنند.

محمدرضا مهاجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجموع ظرفیت نیروگاه‌های انشعابی و مگاواتی(دو نیروگاه مگاواتی) در استان قم بیش از ۱۸۰۰۰ کیلووات است که از ابتدای احداث آن‌ها تاکنون بیش از ۱۴۲ میلیون و ۳۵۴ هزار کیلووات ساعت تولید داشته‌اند.

مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم، ادامه داد: بیش از ۲۵۰ سامانه پنل خورشیدی در سطح استان فعال است، که از این تعداد ۵۰ سامانه حمایتی و ۲۲ سامانه در ادارات استان قم نصب‌ شده‌ است.

وی اضافه کرد: در حوزه نیروگاه‌های انشعابی در استان قم با ظرفیت حدود ۳۰۰۰ کیلووات، مبلغ بیش از ۳۰ میلیارد و ۶۰۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حساب سرمایه گذاران واریز شده است.

مهاجری عنوان کرد: سال گذشته تسهیلات برای احداث نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی وجود داشت؛ اما در سال جاری تسهیلات مختص قشر حمایتی بهزیستی و کمیته امداد است که تقریبا هزینه احداث یک نیروگاه ۵ کیلوواتی را پوشش می‌دهد و بازپرداخت آن از طریق درآمد نیروگاه تامین می‌شود.

وی بیان کرد: احداث یک نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی تقریباً به ۱۵۰میلیون تومان هزینه و همچنین ۵۰ متر مربع فضای مفید که سایه‌ اندازی نداشته باشد، نیاز دارد.

مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم، افزود: طبق قانون ادارات دولتی باید امسال ۵ درصد و تا چهار سال آینده ۲۰ درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تامین کنند.

مهاجری اظهار کرد: تاکنون در قانون تدبیری اندیشیده نشده که در ساخت و سازهای جدید واحدهای مسکونی، سازندگان مکلف به احداث نیروگاه‌های خورشیدی باشند.

وی تصریح کرد: مردم نسبت به احداث نیروگاه خورشیدی به عنوان سرمایه‌گذاری بلند مدت تمایل کمتری دارند و بیشتر در زمینه‌های زود بازده سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ لذا اصحاب رسانه باید ما را در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی‌ یاری کنند.

مهاجری تاکید کرد: امروز در کل دنیا نیروگاه‌های تجدید پذیر به سرعت در حال توسعه است؛ ما نیز باید به دلیل کمبود سوخت، آلودگی محیط زیست و رشد مصرف سالیانه به این سمت حرکت کنیم که مصرف کنندگان با هدف حمایت از تولید و حذف تلفات مسیر انتقال به احداث و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کنند.

وی در پایان در رابطه با درآمد نیروگاه‌های خورشیدی اظهار کرد: مددجویان بهزیستی که از سال ۱۳۹۶ اقدام به احداث نیروگاه‌های خورشیدی کردند پس از اتمام بازپرداخت تسهیلات، تقریباً ماهیانه به طور متوسط ۷ میلیون تومان درآمد دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha