• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403053020582
  • منبع : بازار

تفاوت الکترود 6010 با الکترود 6013

تفاوت الکترود 6010 با الکترود 6013

تفاوت الکترود 6010 با الکترود 6013 در چیست؟ در این مطلب به بررسی مزایا و معایب هر دو الکترود 6010 و 6013 می پردازیم.

به گزارش ایسنا به نقل از تهیه و توزیع انواع الکترود های جوشکاری، اگر با جوشکاری فلزات سروکار دارید، باید تا به حال نام دو الکترود 6013 و 6010 را شنیده باشید. این دو محصول از رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین سیم جوش‌هایی هستند که در بازار وجود دارند. همانطور که می‌دانید وظیفه اصلی این سیم جوش ایجاد اتصال دائمی و قوی بین انواع فولاد است. حال سیم جوشی که استفاده می‌کنید باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند جوشی صاف، تمیز، دقیق و مستحکم در برابر کشش را ایجاد کند. الکترودهای 6010 و 6013 مواردی هستند که با استفاده آنها می‌توانید تمام ویژگی‌های بالا را داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیمم به بررسی دقیق این دو الکترود پرکاربرد بپردازیم و همراه ما باشید.

الکترود ۶۰۱۰ چیست؟

این نوع الکترود برای جوشکاری فولادهایی با کربن نسبتا کم و متوسط مناسب است. به این دلیل که این الکترود در ترکیب روکش خود، دارای سلولز است، آن را در دسته الکترودهای سلولزی قرار داده‌اند. حدود 30 درصد از وزن روکش الکترود 6010 از سلولز بوده و باقی آن نیز موادی چون دی‌اکسید تیتانیوم، فرومنگنز، سیلیکات‌های آلمینیوم، منگنز، پتاسیم و ... تشکیل می‌شود. س

این الکترود با ساختاری که دارد جوش‌های بسیار قوی و مستحکم در برابر کشش را ایجاد می‌کنند. همچنین قوس قوی و نفوذی دارد و به دنبال این موضوع فرایند انجام جوش را بسیار سریع می‌کند و انجماد سریعی دارد. این الکترود دارای جوش یکدستی است و سطح مهره آن ناهمواری‌هایی دارد.

در رابطه با سرباره این نوع الکترود باید بگوییم که به شکل سبک، نچسب و زود جداشونده است و همچنین پاشش زیادی دارد. از مزیت‌های جوشکاری با الکترودهای 6010 باید به کیفیت بالا و جوشی بدون حفره و تخلخل اشاره کنیم. هنگامی که از این سیم جوش رای جوشکاری استفاده می‌کنید، دود و گازهای زیادی از آن خارج می‌شوند که این گازها از حوضچه در برابر گازهای اتمسفر محافظت می‌کند و جوش یکدستی را تحویل می‌دهد.

الکترود 6013 یعنی چه؟

استفاده این نوع الکترود معمولا در جوشکاری‌های اسکلت ساختمان‌ها به چشم می‌خورد. از ویژگی‌های مثبتی که در این الکترود وجود دارد ابتدا باید به مقاومت زیاد، استحکام بالا و ایجاد سطوحی صاف و منظم اشاره کنیم. همچنین مورد مهم دیگری نیز که در این الکترود وجود دارد، میزان پاشیدگی و بریدگی کم آن حین جوشکاری است که بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

لازم است بدانید به طور کلی الکترودها به دو دسته روکش‌دار و بدون روکش تقسیم می‌شوند. این تقسیم بندی براساس ویژگی‌های الکترودها انجام می‌شود و سیم جوش 6013 در دسته الکترودهای روکش‌دار قرار می‌گیرد. پوششی که این الکترودها دارند حین جوشکاری ذوب شده و از خود گازهایی تولید می‌کند که این گازها باعث هرچه بهتر شدن جوش نهایی می‌شوند.

تفاوت الکترود 6010 با الکترود 6013

جالب است بدانید الکترود 6013 جز پرمصرف‌ترین الکترودهای موجود در بازار قرار دارد و عملکرد بسیار قوی از خود در صنعت جوشکاری نشان داده است. این الکترود جوشکاری را می‌توان در تمام حالات جوشکاری استفاده کرد و بهترین نتیجه را شاهد بود. از کاربردهای این الکترود محبوب باید به مصارف عمومی، ساخت اسکلت‌های فلزی، مونتاژ کاری، حوشکاری فولادهای ساختمانی، جوشکاری مخازن، جوش ورق‌های نازک و ... اشاره کنیم.

ویژگی های الکترود e6013 در جوشکاری

باعث ایجاد سطحی صاف، یکدست و با مقاومت و استحکام بالا می‌شود. در استفاده از این الکترود میزان بریدگی و پاشیدگی در کمترین مقدار خود قرار دارد.

ظاهر جوش این الکترود، صاف با شیارهای ریزی است که اکثرا به صورت تخت و یا کمی برآمده است. در استفاده از این نوع الکترود، شاهد شکل‌گیری راحت قوس الکتریکی خواهیم بود که پایداری و مقاومت بالایی نیز دارد. به دنبال این موضوع کار کردن با الکترود 6013 تقریبا راحت بوده و در کاربردهای مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد.

در صورت کار با این الکترود، در اکثر مواقع نیازی به خشک کردن روکش الکترود قبل از شروع کار ندارید، مگر در حالاتی که سازنده توصیه کرده باشد به خشک کردن نیاز دارد.

الکترود e6013 و الکترود e6010

همانطور که در بخش ابتدایی مقاله هم اشاره کردیم دو الکترود 6013 و 6010 از معروف‌ترین و پرکاربردترین الکترودهای موجود در صنعت جوشکاری هستند. با اینکه این دو محصول کار یکسانی انجام می‌دهند و شباهت‌های زیادی دارند، اما باید بدانید در مقابل این شباهت‌ها از تفاوت‌هایی نیز برخوردار هستند که این تفاوت‌ها باعث تغییر حیطه کاری و کاربری آنها شده‌اند. در ادامه شما را با مهم‌ترین تفاوت‌های این دو محصول آشنا می‌کنیم.

تفاوت الکترود 6010 با الکترود 6013

مقایسه الکترود e6013 و الکترود e6010

  • الکترود 6013 پوشش روتیلی دارد، در صورتی که 6010 از پوشش سلولزی برخوردار است.
  • الکترود 6013 بیشتر در جوشکاری فولاد ساختمانی و مخازن کاربرد دارد، اما الکترود جوشکاری 6010 معمولا در خطوط لوله و انتقال به کار گرفته می‌شود.
  • جوشکاری که از طریق الکترود 6013 انجام شود، سیالیت و روانی بالاتری نسبت به الکترود 6010 دارد.
  • جریان جوشکاری الکترود 6013 با جریان DC و AC انجام می‌شود، اما در الکترود 6010 جریان جوشکاری DC است.
  • در جوشکاری با الکترود 6013 سرباره و گل جوش زیادی وجود دارد اما الکترود 6010 گل جوش و سرباره کمتری دارد.
  • برای جوشکاری‌ حالت‌های گوشه و افقی از الکترود 6013 استفاده می‌شود اما جوشکاری قائم و سقفی با استفاده از الکترودهای 6010 انجام می‌شود.
  • الکترودهای 6010 بیشتر برای جوشکاری فولادهای نرمه مناسب هستند اما الکترود 6013 قابلیت جوش در اکثر پروژه‌ها را دارد.

سخن پایانی

الکترودهای جوشکاری انواع مختلفی دارند و در مدل‌های بسیار متنوعی تولید می‌شوند که در این مقاله شما را با دو مورد از پرکاربردترین آنها آشنا کردیم. قبل از اینکه به سراغ انتخاب الکترود بروید، ابتدا درباره کاربرد و حیطه کاری آنها اطلاعات کافی پیدا کنید و سپس به خرید آنها بپردازید تا بتوانید محصولی متناسب با کار خود انتخاب کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۳۱ ۰۸:۵۰

مطالب آموزنده و بسیار عالی بود