• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403053020539
  • خبرنگار : 30057

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی:

برخی موارد اعطای تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها «سم مهلک» است/شرکت‌ها با انواع تسهیلات صندوق آشنا شوند

برخی موارد اعطای تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها «سم مهلک» است/شرکت‌ها با انواع تسهیلات صندوق آشنا شوند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید با انواع تسهیلات این صندوق آشنا شوند، گفت: شرکت‌ها لازم است بر اساس طرح‌های خود اقدام به دریافت تسهیلات مالی این صندوق کنند، در غیر این صورت به شرکت‌های بدهکار تبدیل خواهند شد.

به گزارش ایسنا دکتر محمدصادق خیاطیان در رویداد خوشامدگویی به شرکت‌های دانش‌بنیان جدید که صبح امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به شرکت‌های جدید دانش‌بنیان، گفت: در دنیا وقتی از نظام نوآوری صحبت می‌شود، یکی از ارکان کلیدی آن موضوع تامین مالی است، هر چند که ارکان نیروی انسانی و زیر ساخت‌های فیزیکی نیز مهم است.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا برای تامین مالی شرکت‌های فناور و اکوسیستم نوآوری خود نهادهای تخصصی را ایجاد کرده‌اند، چرا که نظام تامین مالی برای حوزه‌های دانش محور نیازهای خاص خود را می‌طلبد.

خیاطیان با اشاره به شرایط خاص شرکت‌های دانش بنیان نسبت به شرکت‌های سنتی، اظهار کرد: موضوع تامین مالی برای شرکت‌های سنتی منوط به وثایق می‌شود که در شرکت‌های سنتی اقدام به توسعه زیر ساخت‌های فیزیکی شده است، ولی در شرکت‌های نوآور، این نوع زیر ساخت از درجه کمتری برخوردار است و سرمایه اصلی آنها دانش است.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، با بیان اینکه عمده سرمایه شرکت‌های دانش بنیان صرف تحقیق و توسعه و نوآوری می‌شود، اضافه کرد: بر این اساس بسیار مهم است که برای تامین مالی این شرکت‌ها نهادهای تخصصی ایجاد شود تا تامین مالی و سرمایه گذاری ریسک پذیر برای آنها تسهیل شود.

وی با اشاره به فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی از سال ۸۹ خاطر نشان کرد: قبل از فعالیت این صندوق، صندوق‌های پژوهش و فناوری تشکیل شده بود چرا که با وجود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان دیگر نمی‌توانیم به بودجه‌های دولتی متکی باشیم و نیاز داریم تا از همه ظرفیت‌های کشور برای تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور استفاده کنیم.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، افزود: ما در مواجهه با شرکت‌های دانش‌بنیان متوجه شدیم که شرکت‌ها از جنبه مالی دچار ضعف‌ها و نقص‌هایی هستند؛ از این رو از شرکت‌ها درخواست دارم که به این جنبه از فعالیت‌های خود توجه لازم را داشته باشید، ما نیز در این صندوق حتما به جنبه‌های توانمندسازی شما توجه داریم و مشاوره‌های لازم را ارائه خواهیم داد.

وی با اشاره به گلایه‌های شرکت‌ها در دریافت تسهیلات، خاطر نشان کرد: یکی از دلایل آنها ضعف شرکت‌ها در جنبه‌های مالی شرکت است و بعضا ایده‌هایی ارائه می‌دهند که از پایداری لازم برخوردار نیست و ما با ارائه مشاوره، به اقتصادی شدن طرح‌های آنها کمک می‌کنیم.

خیاطیان تاکید کرد: در صورتی که شرکت‌ها ضعف‌های مالی خود را جبران نکنند، اعطای تسهیلات ما به آنها، تنها به بدهکار شدن آنها منجر خواهد شد.

وی با اشاره به تنوع خدمات حمایتی این صندوق برای شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: شرکت‌ها باید بدانند چه نوع تسهیلاتی نیاز دارند و متناسب به آن درخواست‌های خود را ارائه دهند؛ چرا که در برخی شرایط دریافت تسهیلات برای شرکت‌ها، «سم مهلک» است و شرکت‌ها را بدهکار خواهد کرد.

خیاطیان با بیان اینکه در برخی موارد با استفاده از ابزارهای سرمایه‌گذاری می‌توان ریسک طرح‌ها را کاهش داد، افزود: از این رو از شرکت‌ها در خواست داریم تا با ابزارهای سرمایه‌گذاری آشنا شوند و متناسب با طرح خود از خدمات مالی صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شوند.

این مقام مسؤول تاکید کرد: درخواست دیگرم از شرکت‌ها این است که تامین مالی، آخرین دغدغه آنها باشد و به جای آنکه خود را درگیر مسایل تامین مالی کنند، به توسعه فناوری و دریافت مجوزها متمرکز شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha