• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403053020473
  • خبرنگار : 71234

سیمایی‌صراف: سهم نشاط در دانشگاه‌ها رضایت‌بخش نیست/ مهم است حرف یکدیگر را بفهمیم

سیمایی‌صراف: سهم نشاط در دانشگاه‌ها رضایت‌بخش نیست/ مهم است حرف یکدیگر را بفهمیم

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم، گفت: گفتمان این دوره آموزش عالی گفتمان مسئولیت اجتماعی است.

به گزارش ایسنا، حسین سیمایی صراف در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، در دفاع از برنامه‌های خود گفت: قدرشناس همه وزرای آموزش عالی از ابتدا تا انتها هستم و امیدوارم میراث دار خوبی باشم.

وی افزود: نمایندگان مجلس با جدیدت پیگیر مسائل کشور و حوزه های انتخابیه هستند و چالش های حوزه آموزش عالی را پیگیری و بسترهای قانونی خوبی برای رفع برخی چالش ها ایجاد کردند که نمونه آن قانون برنامه هفتم، قانون جهش تولید دانش بنیان و قانون جهش تولید مسکن است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مجلس بودجه خوبی برای بخش فرهنگی درنظر گرفته است، گفت: مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم؛ تحصیل مستمر در دو نهاد علمی و خوشه چینی از خرمن پربرکت اساتید و بزرگان داشتم.

وی بیان کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی تفاوت و بی طرف نخواهند بود.

سیمایی صراف با بیان اینکه احترام به علم جز احترام به عالم میسر نیست، گفت: کرامت استاد و دانشجو اقتضا می کند که استقلال نهاد علم و آزادگی و پرسشگری را به رسمیت بشناسیم.

وی با اشاره به صحبت های نمایندگان مخالف گفت: گزارش مرکز پژوهش ها درباره چالش ها بسیار کارشناسی است؛ پیوند مناسبی بین تقاضا و عرضه آموزش عالی و انسجام ساختاری بین مراکز آموزش عالی و دستگاه های بهره بردار مشاهده نمی‌شود. در حوزه مهارتی ضعیف بوده و مدرک های بی مهارت به جامعه تحویل داده و بازار، خریدار فارغ التحصیلان نیست.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اقبال نسبت به علوم پایه و انسانی با کاهش جدی روبرو است، گفت: در شرایطی که ۶۵۰ هزار نفر داوطلب علوم تجربی وجود دارد که در علوم انسانی و پایه جمعا حدود ۴۰۰ هزار نفر داوطلب است حال اینکه علوم انسانی و پایه مهم هستند.

سیمایی صراف افزود: پژوهش ها مساله محور نیستند و کتابخانه‌ها پر از پژوهش‌های دانشگاهی است که به جای راه حل برای مسائل کشور تنها باعث ارتقای رتبه می شوند. در آینده پژوهی و آینده نگاهی ضعف جدی داریم و از روند جهانی علوم و فنون و فناوری عقب می مانیم.

وی سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی را اندک خواند و گفت که در بهترین حالت سهم نیم درصدی دارد تازه اگر تخصیص پیدا کند، در حالی که سهم آن در کشورهای به مراتب کوچک تر ۵ درصد است.

سیمایی صراف افزود: زیرساخت ها اعم از ساختمان، آزمایشگاه، کتابخانه و کارگاه و ابزار تحقیق بسیار فرسوده و مستهلک است. تحریم‌های نظام سلطه و محاصره و انزوای علمی، فشار سنگینی را بر آموزش عالی تحمیل کرده است. در این بین سهم نشاط در دانشگاه ها رضایت بخش نیست البته که سرزندگی دانشگاه ها بدون آرامش و امید در تصمیم سازی ها ممکن نیست.

وی اضافه کرد: بنا بر یک پیمایش و خوداظهاری، دانشجویان نیازمند خدمات مربوط به سلامت روان و اجتماعی هستند که البته امری پر هزینه است.

وزیر پیشنهادی علوم گفت که گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم که این یک واقعیت است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: دانشگاه پسا ارتباطات را نمی‌توان با دست فرمان قبلی اداره کرد. باید عالم به زمان باشیم تا در گرداب اشتباهات فرو نیفتیم اما برای رفع این چالش ها چه راهبردها و چه راهکارهایی وجود دارد؟ برای فائق آمدن بر این چالش‌ها اولویت‌های راهبردی وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره می‌کنم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: محور اول، ارتقاء کیفیت نظام آموزش عالی است. ما به اندازه بسیاری از کشورهای بزرگ، واحد آموزش عالی داریم. به برکت انقلاب اسلامی آموزش عالی رفت تا سرحدات کشور و این مایه افتخار بزرگی است. دیگر، کسی به دلیل دوری از مرکز به دلیل فقر معیشت به دلیل ناتوانی مالی و اقتصادی محروم از آموزش عالی نیست.

سیمایی صراف گفت: از اولویت‌های من اتقان و ارتقاء کیفیت آموزش عالی است. محور دوم و اولویت دوم تحول نظام آموزشی کشور مبتنی بر مهارت افزایی است. ما درصدد هستیم مهارت افزایی را طی کنیم. همچنین یک بازنگری در برنامه‌های درسی لازم است. همه موسسات آموزش عالی موظف می‌شوند که به صورت مشخص به اقتضای بازار کار و آینده پیش رو بخشی از واحدهای درسی خود را در قالب مهارت آموزی و کسب مهارت تعریف کنند. مطابق قانون برنامه، سهم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای باید به ۴۰ درصد برسد. امیدوارم محقق شود و برنامه تحقق آن را هم نوشتند. در تربیت سرمایه‌های انسانی مورد نیاز خود مشارکت کنند. همچنین بازنگری در استانداردها و ارزش‌گذاری‌های حاکم بر آموزش عالی از جمله آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی بر اساس مأموریت‌های زیر نظام‌های آموزش عالی باید اتفاق بیفتد.

سیمایی تاکید کرد: ضمن احترام به همه گرایش‌های سیاسی، مشی من همیشه مشخص بوده است و من اعتدالی بوده‌ام. سوابق من نیز اعتدالی بودنم را نشان می‌دهد. کسانی هم که به کار گرفتم از همه گرایش‌های سیاسی بودند اما با شرط اعتدال و صلاحیت‌های علمی و فنی و کارآمدی. در قضیه بورس، عضو شورای بورس نبودم. گفتند که تو درباره امر به معروف در روز عاشورا چیزی گفتی. فقط اشاره می‌کنم که من گفتم حداقل رابطه جوانان با سیدالشهدا را باید حفظ بکنیم. این اعتقاد من است که امام حسین علیه السلام برای همه است.

وزیر پیشنهادی علوم در پایان گفت: در پایان از نمایندگان محترم که برنامه های من را در کمیسیون‌ها هم شنیدند و هم راهنمایی و توصیه کردند سپاسگزارم. از نمایندگان محترمی که در نطق رسمی خود و در مذاکرات حضوری اظهار موافقت کردند سپاسگزارم، از مخالفان محترم هم ممنونم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha