• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403053020337
  • منبع : نمایندگی سمنان

مشاهده دو قلاده کاراکال در پارک ملی توران + فیلم

مشاهده دو قلاده کاراکال در پارک ملی توران + فیلم
عکس تزئینی ست

ایسنا/سمنان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده دو قلاده کاراکال در یکی از زیستگاه های شرق استان سمنان در محدوده شهرستان شاهرود خبر داد.

بهرامعلی ظاهری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این دو قلاده در ذخیره گاه زیست کره توران که یکی از مهمترین پارک های ملی در کشور است رؤیت شدند.

وی با اشاره به چگونگی مشاهده این دو قلاده کاراکال ادامه داد: در جریان سرشماری گورخرهای ایرانی در مجموعه حفاظت شده توران، این کاراکال ها مشاهده شده و مجید محمدی تلاجمی از کارشناسان حیات وحش این اداره کل ، موفق شده از یک قلاده کاراکال نیز تصویربرداری کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از کارال به عنوان یکی از حیات وحش در خطر انقراض نام برد و تصریح کرد: کارال یکی از گربه سانان مهم در طبیعت کشور و استان است.

وی اضافه کرد: کاراکال با نام علمی Caracal caracal ، گربه‌سانی کوچک است که در زمره گونه‌های کمیاب و ارزشمند قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه کارال در هرم غذایی و از گربه سانان کم نظیر و زیبای طبیعت استان سمنان محسوب می‌شود گفت: در حال حاضر هر ۶ گربه سان موجود در طبیعت کشورمان در زیستگاه های استان سمنان زیست دارند.
 وی از توران به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه های کشور نام برد و خاطرنشان کرد: ذخیره گاه زیست کره توران در شاهرود از تنوع جانوری و گیاهی خوبی برخوردار است و به دلیل برخورداری از دو گونه مهم یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

پارک ملی توران که در شرق استان سمنان و در جنوب‌شرقی شهرستان شاهرود قرار داردیکی از مهمترین زیستگاه های ایران و جهان است

این منطقه در سال ۱۳۵۱ خورشیدی به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست درآمد و در سال ۱۳۵۵ قسمتی از آن به‌عنوان پناهگاه حیات وحش انتخاب شد. در همان سال نیز این منطقه از طرف یونسکو عنوان ذخیرگاه زیست‌کره را دریافت کرد. همچنین، در سال ۱۳۸۱ خورشیدی قسمت‌های مرکزی این مجموعه به پارک ملی ارتقا یافت

پارک ملی توران به دلیل میزبانی از حیات وحش متعدد و از جمله دو گونه نادر یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانیاز اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha