• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403052920074
  • منبع : مطبوعات

سوت بازگشت 

سوت بازگشت 

 با مجهز شدن خیابان‌ها به چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و نصب دوربین‌های کنترل سرعت، تجهیزات پلیس راهنمایی و رانندگی هم تغییر کرد. تا پیش از آن مأموران پلیس با لباس فرنچ سر چهارراه‌ها می‌ایستادند و با دمیدن در سوت‌هایشان ترافیک شهر را مدیریت می‌کردند، اما با گذشت زمان، لباس مأموران پلیس هم تغییر کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از جوان آنلاین: سوت پلیس برای مردم نوستالژی شده‌بود، اما پلیس راهور تهران دوباره این نوستالژی را در خیابان‌های شهر به صدا در می‌آورد. تا پیش از ورود چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، مجوز عبور رهگذران و خودروها با صدای سوت مأموران پلیسی که لباس و کلاه فرنچ به تن داشتند، صادر می‌شد. حالا در عصر دوربین‌های مدار بسته و هوش‌مصنوعی و کنترل سایبری ترافیک، به‌نظر می‌رسد سوت‌زدن پلیس دوباره یک ضرورت تشخیص داده شده است. 

با مجهز شدن خیابان‌ها به چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و نصب دوربین‌های کنترل سرعت، تجهیزات پلیس راهنمایی و رانندگی هم تغییر کرد. تا پیش از آن مأموران پلیس با لباس فرنچ سر چهارراه‌ها می‌ایستادند و با دمیدن در سوت‌هایشان ترافیک شهر را مدیریت می‌کردند، اما با گذشت زمان، لباس مأموران پلیس هم تغییر کرد. هر چه گذشت به جمعیت شهرها اضافه و شهرها مملو از انسان و خودرو شد و زندگی شتاب زیادی گرفت و شتاب گرفتن با ترافیک‌های سنگین همراه شد، برای همین مأموران پلیس راهور کنار دوربین‌های کنترل سرعت و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی قرار گرفتند. زندگی آن‌قدر شتاب گرفت که آن‌ها دیگر فرصت دمیدن در سوت‌هایشان را نداشتند، برای همین صدای سوت به تدریج میان هیاهوی شهرها گم شد، اما به یک‌باره روز گذشته رئیس پلیس راهور تهران خبر داد مأموران دوباره دست به سوت می‌شوند تا با صدای سوت به اجرای قانون کمک کنند. انگار دیگر چراغ‌های سبز و قرمز راهنمایی و رانندگی در آلودگی تهران دیده نمی‌شوند، یا آن‌قدر کمرنگ شده‌اند که به چشم نمی‌آیند. با این حرف پلیس حالا ما عطف‌به‌ماسبق می‌کنیم و به رفتاری بازمی‌گردیم که تصور می‌شد درگذشته باقی خواهد ماند و زندگی مدرن و فناوری‌هایی که جای آن نوستالژی‌ها را گرفته می‌تواند با خودش احترام به قانون را هم به همراه داشته‌باشد، اما حالا معلوم شده انگار هر چه بوده ادای احترام به قانون بوده‌است و انسان عصر امروز هر چه شهرها را شلوغ‌تر می‌کند و فناوری‌ها را بیشتر به خدمت می‌گیرد، درمانده‌تر هم می‌شود. انسان مدرن درمانده میان صف‌های طولانی خودرو، ساختمان‌های بلند، خیابان‌های باریک و آسمان سیاه و هوای آلوده که محصول همین فناوری است قرار بود در خدمت انسان باشد، اما معلوم شده انسان را به اسارت خود درآورده‌است، با این حال حالا پلیس راهور تهران امیدوار است خیلی از متخلف‌ها با صدای سوت پلیس متوقف شوند. مأموران پلیس راهور حالا دست به سوت می‌شوند تا فناوری‌های نوین با یک نوستالژی انسان عصر نوین را از میان دود و ترافیک عبور دهد؛ البته پلیس باید در نظر داشته باشد دستورالعملی برای دمیدن به سوت وجود داشته باشد، نه اینکه میان این همه آلودگی صدا، آلودگی دیگری روان‌های پریشان را نگران‌تر کند. ضابطه این که هر رهگذر یا راننده‌ای قبل از حرکت اشتباه در نظر داشته باشد سوت پلیس تخلف او را میان جمع فریاد می‌زند برای همین ترجیح متخلفان این باشد صدای سوت را در ذهن داشته باشند. 
سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ روز گذشته به خبرنگاران گفت که سوت جزئی از تجهیزات پلیس راهور است که پلیس دوباره از آن استفاده می‌کند. سوت از قدیم ابزار کار پلیس، مخصوصاً پلیس راهنمایی و رانندگی بود و حتی در فیلم‌های قدیمی هم دیده می‌شود پلیس در سرچهارراه‌ها از سوت استفاده می‌کند. وی ادامه داد: سوت در کنترل و روان‌سازی ترافیک به مأموران پلیس که در خیابان‌ها مستقر هستند کمک می‌کند و در خیلی از کشورها هم رایج است. 

 درد بی‌درمان تخلف موتورسوارها
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به معضلات بی‌پایانی که موتورسواران متخلف ایجاد می‌کنند هم اشاره کرد و گفت پلیس قادر نیست در جمعیت ۵/۹ میلیون نفر تهران، تردد ۴ میلیون موتورسیکلت را به صورت فیزیکی کنترل کند، برای همین باید از روش‌های دیگری استفاده کرد. او گفت که ۹۰‌درصد موتورسیکلت‌های موجود فرسوده هستنند. در پنج سال گذشته ۴۱ درصد کشته‌ها و ۶۱ درصد مجروحان موتورسوار بوده‌اند. سرهنگ موسوی‌پور گفت یکی از راهکارهای پلیس برای کاهش حوادث مربوط به تخلف موتورسوارها، اجرای طرح ۱۰ بوده‌است که بخشی از آن اجرایی شده‌است. از جمله اینکه به تمام مسئولان اعلام شده همه کارکنانشان باید از کلاه ایمنی استفاده کنند، به طوری که فردی را که کلاه ایمنی نداشت، به محل کار راه ندهند. او همچنین گفت که نمی‌توانیم حضور مأمور و کفی را حذف می‌کنیم، اما باید فرهنگ‌سازی نیز در کنار آن انجام شود. ما دنبال این هستیم که از تجهیزات جدید استفاده کنیم و کنترل برخط موتورسواران اجرایی شود، برای این اقدام باید جیپ در بدنه موتورسیکلت‌ها جاساز شود و این‌چنین در لحظه می‌توان تخلفات را رصد کرد. برای این کار وزارت صمت و کارخانه‌های ساخت موتورسیکلت با ما همکاری کنند. 

 آمار تخلف‌ها
سرهنگ موسوی‌پور به میزان تخلف رانندگان تهران هم اشاره کرد و گفت در چهار ماه امسال ۷۱۵ هزارو ۱۷۸ مورد در طول چهار ماهه امسال اعمال قانون صورت گرفته‌است. ۳۹هزار و ۶۴۹ دستگاه توقیف ساعتی شدند و ۳۳۲هزار دستگاه کاملاً توقیف شده‌اند. همچنین ۵۹ هزار و ۸۵۱ رفع اثر پوشش پلاک در محل صورت گرفت. در مجموع ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره اعمال قانون داشتیم که نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته‌است. ۳۱ هزار دستگاه نیز توقیف شده‌اند. 

 آزادگان پرخطر
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در بررسی تصادفات مشخص شد که ۵۸ درصد تصادفات در روز و و ۴۲ درصد تصادفات در شب‌ها و بیشتر در بزرگراه‌ها رخ داده‌است. پرحادثه‌ترین بزرگراه آزادگان است با ۹ درصد از فوتیان تصادفات در رتبه اول قرار دارد و ۷ درصد تصادفات فوتی در بزرگراه امام علی (ع) و چهار درصد نیز در بزرگراه امام رضا (ع) رخ می‌دهد. روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو از اطراف تهران وارد پایتخت می‌شوند و ۹۰۰ هزار خودرو خارج می‌شوند که باعث ترافیک بیشتر می‌شود و با کوچک‌ترین خطایی ممکن است تصادفات رخ دهند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره علت تصادفات ادامه داد: ۴۵ درصد تصادفات به خاطر عدم توجه به جلو است و در مرحله بعدی، سرعت غیرمجاز عامل بیشتر تصادفات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha