• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403052919846
  • خبرنگار : 71282

نگاهی به برنامه پیشنهادی وزیر کار در حوزه زنان و فارغ التحصیلان

نگاهی به برنامه پیشنهادی وزیر کار در حوزه زنان و فارغ التحصیلان

افزایش نرخ مشارکت زنان،‌ افزایش اشتغال جوانان و توسعه طرح‌های کسب‌وکار از جمله اهداف برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی است و وی اجرای طرح تعادل - کار -زندگی برای دختران و زنان تحصیلکرده و غیرتحصیلکرده و طرح دانشگاه ـ ثروت برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را در برنامه پیشنهادی خود مطرح کرده است.

به گزارش ایسنا، در بررسی برنامه احمد میدری ـ وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال و کارآفرینی، اهدافی همچون ایجاد اشتغال در چارچوب ماده ۲ برنامۀ هفتم توسعه، افزایش نرخ مشارکت زنان در ماده ۸۰ برنامه، افزایش اشتغال جوانان بر اساس ماده ۶ و ماده ۲۹، توسعه طرح‌های کسب وکار و ایجاد اشتغال با اولویت در قلمروهای مستعد کشور و رشد مهارت‌های رقومی و تحول دیجیتالی به چشم می‌خورد.

وی وجود ۲.۱ میلیون نفر بیکار جویای کاروجود شاغلین فقیر در کشور، کاهش سهم پایین کارآفرینان بالقوه در اقتصاد ایران به زیر ۴.۶ درصد، سهم پایین مشارکت زنان در عرصه کسب و کار و اقتصاد و سهم پایین تقاضای مهارت‌آموزی به زیر ۹ درصد را از جمله چالش‌های حوزه اشتغال و کارآفرینی در کشور می‌داند.

وجود ۲ میلیون نفر اشتغال ناقص و ۱۳ میلیون نفر شاغل غیر رسمی 

بر اساس یافته‌های میدری، در حال حاضر ۲ میلیون نفر در کشور داراری اشتغال ناقص هستند که به دلایل متعدد ناچارند کمتر از نرم استاندارد جهانی در هفته کار کنند. از سویی سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران ۴۳ درصد است و وجود بیش از ۵.۷ میلیون جوان ۲۹-۱۵ ساله غیرشاغل و غیرمحصل و وجود ۱۳ میلیون نفر شاغل غیر رسمی به ویژه در مناطق محروم و روستایی از دیگر چالش ها و مشکلات بازار کار کشور به شمار می رود.

در برنامه‌ای که از سوی میدری به مجلس ارائه شده است، عدم انطباق شغل و مهارت و تداوم روش سنتی جست و جوی شغل و مهارت به عنوان یکی از مشکلات موجود عنوان و اعلام شده است که کمتر از ۲۶ درصد از بیکاران از طریق مراکز کاریابی مشغول به کار می شوند و کمتر از ۲۰ درصد انطباق شغل و مهارت وجود دارد.

تاخیر در ورود به بازار کار و تعجیل در خروج از بازار کار نیز از دیگر مشکلات پیش روست به نحوی که متوسط دوره کاری شاغلین بیمه‌پرداز تامین اجتماعی در ایران کمتر از ۲۴ سال است که موجب بار تکفل ۳.۴ واحد نفر در ایران است که ۱.۵ برابر متوسط دنیاست و فشار هزینه‌ای بالایی بر خانوارها وارد می‌کند. همچنین ساعات کار مفید شاغلین در کشور پایین‌تر از متوسط دنیاست به نحوی که رتبه ایران در شاخص کارایی بازار کار ۱۴۰ از ۱۴۱ کشور دنیاست.

نگاهی به برنامه پیشنهادی وزیر کار در حوزه زنان و فارغ التحصیلان

 عدم پرداخت مالیات و عوارض از سوی اتباع خارجی!

در برنامه وی اتباع خارجی غیرمجاز اگر چه در تولید و اشتغال نقش آفرین هستند ولی مالیات و عوارض پرداخت نمی‌کنند و در عین حال از یارانه کالاهای اساسی، آموزش و سلامت بهره می‌برند.

در بخشی از این برنامه راهبردهای لازم برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در حوزه اشتغال و کارآفرینی مورد اشاره قرار گرفته که از جمله آنها می‌توان به هماهنگی، همکاری و ارتباط موثر با سایر دستگاه‌ها،ارتباط موثر با کارآفرینان و بخش خصوصی، بهبود اشتغال پذیری جوانان و زنان و توسعه مشارکت آنها،توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط و خانگی و روستایی،توسعه کسب و کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در کلان شهرهای کشور،توسعه نظام جست وجوی شغل و مهارت در بخش ملی و منطقه‌ای،استفاده از توسعه دولت الکترونیک،بهره‌گیری از ظرفیت جوانان و زنان، توسعه دورکاری و برون سپاری با تاکید بر افزایش بهره‌وری،توانمندسازی شغلی بیکاران،اجرای نظام کار شایسته و ساماندهی نیروی کار اتباع در حوزه‌های شغلی و جغرافیایی با توجه به نیاز کشور اشاره کرد.

در برنامه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ تشکیل سامانه ملی اطلاعات بازار کار، استقرار و پیاده سازی کامل نظام اطلاعات بازار مهارت و شغل مطابق برنامه هفتم برای انطباق شغل و مهارت و پایش و ارزیابی و رصد برنامه‌ها و فعالیت‌ها پیش‌بینی شده است.

اجرای برنامه تعادل - کار -زندگی برای دختران و زنان تحصیلکرده و غیرتحصیلکرده

وی بر لزوم اجرای آموزش‌های مهارتی چندگانه اعم از فنی، اجتماعی و کسب و کار برای رفع نیاز جوانان و زنان در مناطق و استان‌های مختلف توسط سازمان فنی و حرفه‌ای تاکید دارد و اصلاح روش‌های جست و جوی مهارت و شغل بازار محور مبتنی بر آینده‌نگری و صلاحیت حرفه‌ای جوانان و دانش‌آموختگان را پیشنهاد کرده است.

در بخشی از راه‌حل‌های برنامه میدری، پیاده‌سازی نظام صلاحیت حرفه‌ای و مهارتی در واحدهای اقتصادی متوسط و بزرگ در چارچوب نظام اطلاعات بازار مهارت و شغل و طراحی و اجرای برنامه تعادل کار-زندگی برای دختران و زنان تحصیلکرده و غیرتحصیلکرده با کار از منزل برای بنگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و مشاغل نوین فری‌لنسری و پلتفرم‌ها در مناطق شهری و روستایی و انجام حمایت‌های بیمه‌ای و انگیزشی دیده می‌شود.

نگاهی به برنامه پیشنهادی وزیر کار در حوزه زنان و فارغ التحصیلان

ارائه طرح دانشگاه ـ ثروت برای ثروت آفرینی دانشجویان و فارغ التحصیلان

یکی دیگر از طرح‌های وزیر پیشنهادی کار ارائه طرح دانشگاه ـ ثروت است.به موجب این طرح اجرای برنامه توسعه کارآفرینی تحت عنوان دانشگاه-ثروت مبتنی بر کسب و کارهای استارت آپی و ثروت آفرینی دانشجویان و دانش آموختگان با همکاری دانشگاه‌های اصلی هر استان  در دستور کار قرار می‌گیرد.

میدری بر ضرورت تهیه مقررات و سازوکارهای اجرایی برنامه اشتغال بانوان با رعایت نقش زن در خانواده تاکید کرده و از تهیه برنامه کمی سالانه برای ایجاد کسب و کارهای خرد و خانگی و کارگاه‌های خرد کوچک  و ارائه مشوق‌های لازم برای تقویت نهادهای پشتیبان کسب و کارها سخن گفته است.

به اعتقاد وی پیاده سازی فراگیر برنامه فعال کار از جمله یارانه دستمزد و اشتغال در مناطق محروم و کمتر برخوردار و توسعه کسب و کارهای خُرد روستایی تاثیر بسزایی در افزایش اشتغال‌پذیری و تقویت اقتصاد خانوارها دارد.

به گزارش ایسنا، در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هدایت تسهیلات بانکی و بودجه‌ای اشتغالزا برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و تعاونی و ایجاد امکان اشتغال، اقامت و دریافت تسهیلات کنسولی برای دانش‌آموختگان بین‌المللی نخبه‌ که تقاضای لازم برای کار آنها در کشور وجود دارد پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha