• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403052919773
  • خبرنگار : 50163

اهتمام به کشت دانه‌های روغنی نسخه ثمربخش تحقق اقتصاد مقاومتی

اهتمام به کشت دانه‌های روغنی نسخه ثمربخش تحقق اقتصاد مقاومتی

ایسنا/زنجان کشت دانه‌های روغنی نظیر کلزا می‌تواند علاوه بر کمک به صرفه‌جویی در مصرف آب‌های زیرزمینی نسخه شفابخشی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

با توجه به کمبود آب در کشورمان و متعاقب آن استان زنجان و به ویژه دشت ابهر که وضعیت آب‌های زیرزمینی آن این روزها در حالت بحرانی قرار دارد تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات با نیاز آبی کم مانند زعفران، دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی و موسیر به جای محصولات پرآبی مانند هندوانه در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد نسخه‌ای ثمربخش برای نجات جان منابع آبی که گاهی مورد غفلت و بی‌توجهی خبرنگاران قرار می‌گیرد.

در بین همه محصولاتی که به نسبت نیاز کمی به آب دارند دانه‌های روغنی به ویژه کلزا بیشتر مورد توجه قرار دارد؛ به طوری که وابستگی بیش از ۸۵ درصدی به خارج از کشور در تامین دانه‌های روغنی اهمیت کشت این دانه‌ها را در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نمایان می‌کند و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه کشت این دانه روغنی برای خودکفایی در تولید روغن بیان‌گر ضرورت حرکت سریع در این عرصه دارد.

اهتمام به کشت دانه‌های روغنی نسخه ثمربخش تحقق اقتصاد مقاومتی

اهتمام به کشت کلزا و بی‌نیازی از واردات دانه‌های روغنی

گیاه کلزا یکی از منابع تامین روغن است و علاوه بر روغن خوبی که دارد کنجاله مورد نیاز کشور را که امروزه کمبود آن یکی از مشکلات دام و طیور است را نیز تامین می‌کند مزیت دیگر کشت کلزا نیز این است که هزینه اولیه برای کشت این محصول پایین‌تر از محصولات دیگر است ضمن اینکه قیمت خرید تضمینی آن دو برابر قیمت گندم و از لحاظ اقتصادی برای کشاروزان به صرفه است.

کشت دانه روغنی کلزا برای تولید پایدار گندم نیز ضروری است زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود، همچنین کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌شود.

اهتمام به کشت دانه‌های روغنی نسخه ثمربخش تحقق اقتصاد مقاومتی

بیش از ۳۰ هکتار از مزارع ابهر زیر کشت کلزا

با توجه به مزایای گفته شده گام‌های خوبی در راستای کشت این محصول در ابهر برداشته شده است که در همین رابطه رئیس جهادکشاورزی این شهرستان به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: برداشت دانه روغنی کلزا از سطح بیش از ۳۰ هکتار از مزارع زیرکشت این محصول در شهرستان ابهر آغاز شده است .‌

حسن مولایی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا ۳۵۰ هزار ریال با میانگین ناخالصی دو درصد و رطوبت ۱۰ درصد است، اظهار می‌کند: دانه روغنی کلزا از جمله محصولات سازگار با آب و هوا و بافت خاک‌های شهرستان ابهر است و کشت آن باعث افزایش ۲۵ درصدی عملکرد غلات می‌شود.

 وی می‌افزاید: با توجه به رعایت نشدن تناوب در کشت محصولات زراعی و به تبع آن شیوع بیماری های جدید مثل پاخوره در مزارع لوبیای شهرستان، کشت کلزا در تناوب با گندم آبی می تواند جایگزین بسیار خوبی برای اجرای تناوب و کاهش آفات و بیماری‌های مزارع باشد.

مولایی با بیان اینکه برداشت کلزا از ۳۰ خرداد ماه در از سطح مزارع شهر صایین‌قلعه آغاز شده است، اضافه می‌کند: یک مرکز خرید دولتی شامل اتحادیه تعاونی روستایی خدابنده برای تسهیل در امر خرید و رفاه حال کلزا کاران شهرستان در نظر گرفته شده است.

اهتمام به کشت دانه‌های روغنی نسخه ثمربخش تحقق اقتصاد مقاومتی

تامین علوفه مورد نیاز دام‌ها از دیگر مزایای کشت کلزا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر می‌گوید: برداشت کلزا با کمباین‌های مجهز به هد برداشت انجام می‌گیرد و هر سال بذور یارانه‌دار به کشاورزان تحویل داده شده و دستگاه‌های ریزدانه کار و هد برداشت و ....نیز به صورت الگویی از طریق اعتبارات خط اعتباری و طرح افزایش عملکرد دانه های روغنی خریداری و در اختیار کشاورزان قرار داده شد.

مولایی اضافه می‌کند: تأمین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تأمین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تأمین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

در نهایت و با توجه به موارد گفته شده کشاورزان می‌توانند در موضوع تغییر الگوی کشت به جای کشت محصولاتی با نیاز آبی بالا نظیر هندوانه به کشت کلزا اهتمام داشته باشند تا علاوه بر کمک به منابع آبی کشور در تامین نیاز کشور به دانه‌های روغنی و تحقق اقتصاد مقاومتی سهیم باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha