• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403052919686
  • خبرنگار : 71415

رئیس دولت موقت بنگلادش: از آوارگان مسلمان میانمار و صنعت پوشاک حمایت خواهم کرد

رئیس دولت موقت بنگلادش: از آوارگان مسلمان میانمار و صنعت پوشاک حمایت خواهم کرد
محمد یونس، رئیس دولت موقت بنگلادش

رئیس دولت موقت بنگلادش در اولین سخنرانی مهم خود به منظور شرح دستور کارش گفت به حمایت از جمعیت عظیم آوارگان قوم مسلمان روهینگیا در خاک کشورش و همچنین صنعت مهم پوشاک بنگلادش ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، «محمد یونس»، رئیس۸۴ ساله دولت موقت بنگلادش اوایل ماه جاری میلادی بعد از سرنگون شدن دولت «شیخ حسینه»، نخست وزیر مستعفی در پی موج اعتراضات مرگبار هفته‌های گذشته علیه وی، به عنوان جانشین موقت او در نخست وزیری برگزیده شد و سوگند یاد کرد. یونس که یک اقتصاددان برنده جایزه صلح نوبل است برای این منظور ماه جاری میلادی از اروپا به بنگلادش بازگشت تا به هدایت اصلاحات در این کشور به سمت برگزاری انتخاباتی جدید بپردازد.

شیخ حسینه ۷۶ ساله که ۱۵ سال دولت را در دست داشت چند روز پیش از بازگشت محمد یونس و در پی اشغال اقامتگاه نخست وزیری او توسط معترضانی که ابتدا به انگیزه اعتراض به قانون تعیین سهمیه برای مشاغل دولتی تظاهراتشان را شروع کردند، از بنگلادش فرار کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه محمد یونس در سخنرانی خطاب به نمایندگان سازمان ملل و دیپلمات‌ها به شرح اولویت‌های سیاسی خود پرداخته و متعهد به ادامه دادن ۲ چالش سیاسی بزرگ پیش روی دولت موقتش شد.

یونس گفت: «دولت ما به حمایت از بیش از یک میلیون آواره قوم روهینگیا که به بنگلادش پناهنده شده‌اند ادامه خواهد داد.»

محمد یونس اضافه کرد: «ما نیاز داریم تا جامعه بین‌المللی به شکل پایدار به عملیات‌های بشردوستانه خود در قبال قوم روهینگیا و بازگشت نهایی آنها همراه با ایمنی، منزلت و تمامی حقوقشان به وطن خود، میانمار، ادامه دهد.»

اکثر این آوارگان در سال ۲۰۱۷ در پی مواجهه با سرکوبگری مرگباری که ارتش میانمار علیه آنها اعمال کرد به بنگلادش گریختند و هم‌اکنون یک دادگاه وابسته به سازمان ملل مشغول انجام تحقیقاتی به اتهام نسل‌کشی علیه ارتش میانمار است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه ناآرامی‌ها و اعتراضات هفته‌های گذشته که به سرنگونی حسینه منجر شد باعث مختل شدن شدید صنعت مهم پوشاک و منسوجات بنگلادش شد.

محمد یونس خاطرنشان کرد: «ما هیچ تلاشی به منظور مختل کردن زنجیره جهانی تامین البسه که ما بازیگر کلیدی آن هستیم را تحمل نخواهیم کرد.»

بالغ بر ۳۵۰۰  کارخانه پوشاک در بنگلادش وجود دارد که در مجموع ۸۵ درصد از حجم میانگین ۵۵ میلیارد دلاری صادرات سالانه این کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

محمد یونس در سال ۲۰۰۶ برنده جایزه صلح نوبل به خاطر مدیریت برجسته در حوزه اقتصاد خرد و کمک به خارج شدن میلیون‌ها بنگلادشی از فقر شدید شد.

محمد یونس در سمت «مشاور ارشد» سرپرستی دولت موقت بنگلادش را که شامل مقام‌های غیرنظامی بجز ۲ ژنرال بازنشسته می‌شود به عهده گرفته و گفته که خواستار برگزاری انتخابات جدید «در عرض چند ماه آینده» است.

شیخ حسینه قبل از سرنگون شدن به سواستفاده‌های حقوق بشری گسترده از جمله بازداشت گسترده و قتل فراقانونی مخالفان سیاسی خود متهم شده بود.

او در روز پنجم اوت در پی ورود موج انبوهی از معترضان به شهر داکا و اشغال شدن کاخ نخست وزیری او به هند فرار کرد.

محمد یونس در ادامه سخنرانی خود تصریح کرد: «صدها هزار نفر از دانشجویان و مردم شجاع ما علیه دیکتاتوری بی‌رحم شیخ حسینه قیام کردند. او بعد از آن از کشور فرار کرد که نیروهای امنیتی و شاخه دانشجویی حزب او مرتکب بدترین کشتار غیرنظامیان در بنگلادش از زمان استقلال تا کنون شده و صدها نفر کشته و هزاران تن نیز مجروح شدند.»

بر اساس گزارش‌ها از زمان شروع سرکوب دانشجویان معترض به دولت شیخ حسینه در حدود سه هفته قبل از سرنگون شدن او بیش از ۴۵۰ نفر در ناآرامی‌ها کشته شدند.

قرار است یک هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل به زودی به بنگلادش رفته تا به تحقیقات درباره جنایات ارتکاب یافته در طول این دوره بپردازد.

یونس روز یکشنبه خاطرنشان کرد: «ما خواستار تحقیقاتی بی‌طرف و به لحاظ بین‌المللی معتبر نسبت به این کشتار هستیم. ما هر حمایتی را که بازرسان سازمان ملل نیاز داشته باشند عرضه خواهیم کرد.»

رئیس دولت موقت بنگلادش گفت متعهد به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه به مجرد اجرای اصلاحات ضروری در کمیسیون انتخابات، قوه قضاییه، ادارات شهری، نیروهای امنیتی و رسانه‌ها است.

او افزود: «دیکتاتوری شیخ حسینه هر نهادی را در کشور از بین برد. دولت من تلاش‌های صادقانه‌ای را به منظور حمایت از آشتی ملی انجام خواهد داد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha