محمد شکروی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: توسعه و ارتقای سطح کیفیت آموزش، رسالت اصلی جوامع دانشگاهی است و تحقق آن با ایجاد بسترها و ساختارهای لازم امکان پذیر خواهد بود.
وی در خصوص اعتبارات پژوهشی در دانشگاهها گفت: اعتبارات پژوهشی صرفا نتیجه محور هستند در صورتی که پژوهشهای زیربنایی نیازمند آزمون و خطای فراوان است.
شکروی در خصوص معیشت اساتید دانشگاه بیان کرد: در گذشته، اعضای هیئت علمی، حقوقی کاملا متفاوت از سایر اقشار متوسط داشتند و صرف عضویت در هیئت علمی دانشگاه، کفاف یک زندگی متوسط را میداد ولی امروزه به ویژه در دانشگاه آزاد شاهد هستیم که حقوقی بسیار اندک شامل اساتید شده و این حقوق گاهی از دستمزد یک کارمند معمولی هم کمتر است و تفاوت چندانی با حقوق قانون کار ندارد، آنچه مسلم است پژوهش سالم نیازمند آرامش خاطر، فراغ بال و ذهنی آرام است تا بتواند اثربخش باشد.
وی تصریح کرد: تربیت دانشجوی خلاق و دارای ایده منوط به کیفیت بخشیدن به حوزه آموزش در دانشگاههاست و زمانی کیفیت آموزش ارتقا پیدا خواهد کرد که علاوه بر تامین زیرساختهای آموزشی، اساتید دانشگاه دغدغه معیشت نداشته باشند.
شکروی تصریح کرد: مهمترین نیاز دانشگاههای ما فاصله گرفتن از اقدامات کمی همچون جذب دانشجو به هر نحو و ارائه رشتههای جدید بدون نگاه به بازار کار است. دانشگاهها بایستی کارآمد و کاربردی باشند و اتصال تحصیل به درآمد در موضوعات جدید در این راستا راهگشاست.
وی با بیان اینکه تحول در حوزه آموزش مهمترین گزینه در مسیر توسعه دانشگاه کارآمد است، افزود: توجه به بازاریابی اینترنتی، آموزش درآمدهای دلاری، اتکا به آموزشهای جهانی و تمرکز بر جهانگردی مجازی موضوعاتی ضروری است.
این استاد دانشگاه چالشهای آموزش، پژوهشی، قوانین و مقررات و وضع معیشتی را از مهمترین دغدغهها و مشکلات اساتید دانشگاهی برشمرد و گفت: امروزه اداره کشور توسط دانشگاهیان صورت میگیرد بنابراین فارغالتحصیلان دانشگاهی باید با فکر، خلاق، مبتکر، آیندهنگر و همه جانبه نگر باشند تا بتوان کشور را بهینه اداره کرد.
انتهای پیام
نظرات