• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403052819337
  • خبرنگار : 71282

در سه سال اخیر صورت گرفت

صدور و تمدید بیش از ۴۴ هزار مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای

صدور و تمدید بیش از ۴۴ هزار مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای

گزارش عملکرد ۳۴ ماهه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نشان می‌دهد که طی این مدت بیش از ۴۴ هزار مجوز آموزشگاه‌ آزاد فنی و حرفه‌ای صادر و تمدید شده و بیش از ۵ میلیون و ۴۳۷ هزار نفر دوره آموزش ارائه شده است.

به گزارش ایسنا، مهارت آموزی موثرترین راه ایجاد اشتغال به شمار می‌رود و سرمایه‌گذاری در آموزش‌های مهارتی ضمن تربیت افراد متخصص و ماهر، نیاز بنگاه‌های به نیروی ماهر را برطرف می کند.

در کشور ما سازمان آموزش فنی و حرفه‏‌ای به عنوان متولی ارائه آموزش‌‏های مهارتی غیررسمی نقش موثری در تربیت نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و جذب افراد ماهر به بازار اشتغال دارد.

مقایسه گزارش عملکرد سازمان فنی و حرفه‌ای در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم نشان می‌دهد که ارائه آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم با رشد ۲ برابری همراه بوده و صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای افزایش قابل توجهی داشته است.به نحوی که در دولت شهید رئیسی ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ۳۳ درصد رشد داشت و طی این مدت بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دوره آموزش ارائه شده است.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در ۳۴ ماه دولت سیزدهم در حوزه آموزش در بخش‌های دولتی و غیردولتی ۵ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۱۰۴ نفر دوره آموزش ارائه کرده است در حالی که طی دولت دوازدهم میزان آموزش ارائه شده ۴ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۸۴۳ نفر دوره بوده که رشد ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

در بخش سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای طی دولت سیزدهم بیش از ۴ میلیون و ۸۱۹ هزار نفر دوره آموزش ارائه شده است در حالی که در مدت مشابه دوره قبل بیش از ۳ میلیون و ۲۱۲ هزار نفر دوره ارائه شده و رشد ۵۰ درصدی داشته است.

تعداد واحدهای پذیرنده در محیط واقعی کار در دولت دوازدهم ۲۱ هزار و ۸۸۹ واحد بوده که به ۳۰ هزار و ۹۹۶ واحد در دولت سیزدهم افزایش داشته است.

صدور و تمدید بیش از ۴۴ هزار مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای

اما در بخش صدور و تمدید مجوز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد آماز مجوزها در دولت دوازدهم ۱۴ هزار و ۲۱۵ مورد بوده اما در سه سال دولت سیزدهم با رشد بی سابقه و ۲۱۳ درصدی به رقم ۴۴ هزار و ۵۲۹ مورد رسیده است.

مقایسه میزان صدور گواهینامه مهارت در دو دولت نیز نشان می‌دهد که در دولت دوازدهم ۲ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۳۶۶ مجوز صادر شده که در دولت سیزدهم به ۳ میلیون و ۹۹۲ هزار ۹۴۷ مورد افزایش یافته و رشد ۸۸ درصدی را در این بخش نشان می‌دهد.

در سه سال دولت سیزدهم صدور و تمدید آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای با رشد ۲۱۳ درصدی به ۴۴ هزار و ۵۲۹ مورد رسیده است.

مهرداد عظیمی - معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم می‌گوید:‌ در دولت سیزدهم صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی وحرفه‌ای ۱۱۹۴ درصد رشد داشته و و درحال حاضر تعداد مجوزهای صادره یا تمدید شده برای تأسیس آموزشگاه در دولت سیزدهم به بیش از ۴۴ هزار مورد رسیده است.

وی همچنین از رشد ٣٣ درصدی حوزه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای در سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته سنجش صلاحیت حرفه‌ای ۳۸ درصد رشد داشت و واگذاری امر آموزش‌های مهارتی به بخش خصوصی ۱۱۴۰ درصد افزایش یافت.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ایجاد ۲.۵ میلیون شغل و کاهش نرخ بیکاری به ۸.۱ درصد از اقدامات موثر و قابل توجه در سال گذشته بوده و موجب شده یکی از وعده‌های دولت شهید آیت الله رئیسی در حوزه اشتغال محقق شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وجود ۴۰ هزار مربی و ۸۰۰۰ کارگاه در بخش دولتی گفت: این امر نشانگر اهمیت و تاثیرگذاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در عرصه تولید و مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری دارد.

در حال حاضر یکی از برنامه‌های مهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای تحقق شعار سال افزایش تعداد مراکز آموزش جوار کارگاهی است به نحوی که امسال به منظور کمک به بخش‌های صنعت و اقتصاد ظرفیت مراکز جوار کارگاهی ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین ارتقای مراکز جوار کارگاهی و آموزش و سنجش صلاحیت در اولویت برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در سال جاری است.

طبق آمارها ۲۳ هزار آموزشگاه آزاد فعال در کشور مشغول فعالیت هستند و بیش از ۶۰ درصد آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود.

به گزارش ایسنا، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از امکانات و ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است و با داشتن ۶۵۸ مرکز، ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی، بیش از ۴۰ هزار مربی دولتی و غیر دولتی، ۲۳ هزار آموزشگاه آزاد فعال و بیش از ۴۰۰۰ مرکز جوارکارگاهی، سهم بسزایی در توانمندسازی آحاد جامعه و حل مشکل اشتغال دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha