• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403052819047
  • خبرنگار : 50560

بایدها و نبایدهای بهداشتی سفر اربعین

بایدها و نبایدهای بهداشتی سفر اربعین

ایسنا/قزوین یک کارشناس سلامت گفت: لازم است که زائران قزوینی در اربعین حسینی نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی در کنترل و کاهش بیماری‌های متعدد اهتمام ورزند.

صفیه احمدی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی برای حفظ سلامت و ایمنی بیشتر زائران امری مهم است که امیدواریم تمام زائران با رعایت این نکات با حفظ صحت و سلامت مراسم مذهبی خود را به انجام برسانند.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به تراکم جمعیت در اربعین و وجود برخی بیماری‌ها ازجمله تب دانگ، چیکونگونیا، زیکا و تب زرد استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از ویروس‌ها و میکروب‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.

این کارشناس سلامت تصریح کرد: شستشوی مرتب دست‌ها در طی این سفر امری مهم است و توصیه می‌شود که زائران حتماً در کوله‌پشتی خود صابون همراه داشته باشند و مرتب به شست‌وشوی دست‌ها اقدام کنند؛ چراکه شست‌وشوی دست‌ها با مایع دستشویی از سرماخوردگی، ابتلا به بیماری‌های مختلف چون اسهال و استفراغ جلوگیری می‌کند.

احمدی‌زاده خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود، زائران برای جلوگیری از گرمازدگی حتماً مصرف مایعات را جدی بگیرند و حتماً از کرم‌های ضدآفتاب یا AD استفاده کنند.

وی بابیان اینکه احتمال بالای عرق‌سوز شدن بدن برای زائران پیاده اربعین، وجود دارد، گفت: زائران می‌توانند از کرم‌های «زینک‌اکساید»، «کالاندولا» یا «پودر تالک» استفاده کنند. همچنین همراه داشتن لباس‌زیر برای تعویض مکرر نیز به این امر کمک می‌کند.

این کارشناس سلامت بیان کرد: کسانی که دچار بیماری دیابت هستند حتماً از جوراب سفید استفاده کنند و به‌طور مرتب از پای خود بازدید کنند، چراکه عفونت پا در این افراد باعث مشکلات جدی می‌شود.

وی افزود: توصیه می‌شود هر زائر یک کارت شناسایی درمانی برای خود درست کند و چنانچه در یک بیماری دارای سابقه است، سابقه خود را در آن قید نماید. همچنین با توجه به اینکه مقدار غذای ارائه‌شده به‌صورت نذری در اربعین بسیار زیاد است، لزومی به حمل مواد غذایی نیست، اما زائران برای احتیاط کمی خرمای خشک، انجیر خشک، کشمش، آجیل و کشک خشک همراه داشته باشند.

احمدی‌زاده اظهار کرد: کشک خشک از نظر پروتئین بسیار مناسب و انرژی‌زا و بهداشتی است و جلوی بسیاری از مسمومیت‌های معده و سیستم گوارشی را می‌گیرد. همچنین توصیه می‌شود، افراد پیاده‌روی آرام و منسجم داشته باشند؛ پیاده‌روی با شتاب و زیاد در روز اول موجب می‌شود به‌شدت دچار گرفتگی عضلات و اسپاسم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یهتر است که در طول پیاده‌رو زائران از کوله‌پشتی استفاده کنند و وسایل خود را با دست حمل نکنند چراکه همراه داشتن یک وسیله در یکدست، موجب فشار آوردن شانه بر ستون فقرات شده و زائر با کمی پیاده‌روی دچار خستگی می‌شود. چنانچه زائری دارای سابقه آلرژی و حساسیت‌های غذایی است، از مصرف غذاهای سرخ شده و حاوی ادویه زیاد خودداری و از مصرف غذاهای خیلی چرب و نیز نوشیدنی‌های خیلی سرد اجتناب کند.

این کارشناس سلامت در پایان اظهار کرد: به زائران توصیه می‌شود از لیوان شخصی یا یک بار مصرف استفاده کنند و به هیچ عنوان از آب‌های موجود در ظرف‌های روباز و آلوده استفاده نکنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha