• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403052819042
  • خبرنگار : 50037

از خرداد ماه تا امروز

۵۰۰ هکتار از منابع ملی همدان طعمه حریق شده است

۵۰۰ هکتار از منابع ملی همدان طعمه حریق شده است

ایسنا/همدان رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی استان همدان گفت: از خرداد ماه تا کنون با آغاز فصل گرما ۳۰ فقره آتش‌سوزی در مراتع و عرصه منابع طبیعی این استان رخ داده و بیش از ۵۰۰ هکتار از عرصه منابع ملی استان همدان دچار حریق و آتش‌سوزی شده است.

سید محمدامین مشعریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در عرصه منابع ملی از طریق عوامل انسانی بوده که عمدتاً به‌صورت سهوی اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه فصل حریق در سطح مراتع و عرصه‌های ملی استان همدان معمولاً از خرداد ماه آغاز می‌شود و تا مهر ماه ادامه دارد که امسال با توجه به گرمای هوا، میزان آمار حریق در سطح  عرصه منابع طبیعی استان زیاد بوده است، گفت: بیش از ۴۶ درصد حریق‌ها در عرصه منابع طبیعی در روزهای پایان هفته که مردم به طبیعت می‌روند اتفاق می‌افتد و ۵۴ درصد حریق‌ها نیز در سایر روزها رخ می‌دهد.

او ادامه داد: در ساعت ۱۲ ظهر تا شش بعدازظهر بیشترین تعداد موارد حریق را در عرصه منابع طبیعی داشته‌ایم، چون دمای هوا در این ساعت‌ها افزایش می‌یابد و رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند و موجب حریق می‌شود.

مشعریان با تاکید بر اینکه لازم است مردم با رعایت نکات ساده برای جلوگیری از هرگونه حریق احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی همیار ما باشند، بیان کرد: هنگام گردش در طبیعت، هیچ زباله‌ای بویژه زباله شیشه‌ای نباید در طبیعت باقی بماند، چون زباله‌های شیشه‌ای در گرمای هوا و زیر نور خورشید خاصیت ذره‌بینی پیدا می‌کنند و دمای نقطه‌ای را بالا می‌برند و موجب حریق می‌شوند.

وی گفت: مردم در طبیعت از روشن کردن آتش در نقاطی که پوشش گیاهی زیادی دارد و احتمال سرایت آن به سایر نقاط مراتع وجود دارد خودداری کنند، چون کنترل آتش‌سوزی در چنین نقاطی سخت خواهد بود.

مشعریان با بیان اینکه طبیعت و عوارض آن، رفتار حریق را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند، ادامه داد: مردم حتماً در  پایان طبیعت‌گردی، از خاموش شدن آتش به‌طور کامل مطمئن شوند چون کوچکترین جرقه آتش در طبیعت موجب حریق بزرگی در طبیعت و عرصه منابع طبیعی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار ۵۰۰ نفر در استان همدان همیار طبیعت هستند، افزود: از ابتدای سال‌ تا کنون در سطح استان همدان ۱۱۰۰ نفر همیار طبیعت شده‌اند. امسال توسط منابع طبیعی در استان همدان ۲۰۰۰ نفر ساعت آموزش بهره‌برداران با موضوع حریق داده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha