• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403052818836
  • منبع : سازمان هواشناسی

گردوخاک گسترده در شرق کشور

گردوخاک گسترده در شرق کشور

صبح امروز (۲۸ مرداد)گردوخاک گسترده بسیاری از مناطق استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را فرا گرفت و شاخص کیفیت هوا در بیرجند را به بالاترین سطح آلودگی یعنی ۵۰۰ واحد رساند.

به گزارش ایسنا بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور صبح امروز (۲۸ مرداد) شاخص ساعتی کیفیت هوای «سرایان» در خراسان جنوبی نیز به ۴۲۴ واحد رسید که در محدوده خطرناک برای تمام گروه ها طبقه‌بندی می‌شود علاوه بر خراسان جنوبی، بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان نیز صبح امروز را با گردوخاک و هوای آلوده آغاز کردند. غلظت گردوخاک در برخی مناطق این استان به حدی بوده که شعاع دید افقی در شهرهای زاهدان را به ۲۰۰ و در میرجاوه را به ۳۵۰ متر کاهش داده است.

بامداد امروز وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان به طوفان گردوخاک تبدیل شد که شعاع دید افقی را در منطقه فرودگاهی زابل به ۹۰۰ متر کاهش داد.

در شبانه روز گذشته همچنین بادوگردوخاک میدان دید افقی در ایستگاه های هواشناسی «حاجی آباد زیرکوه» در خراسان جنوبی را به ۱۰۰۰،  «بیرجند و قائن» در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ و «نهبندان» در خراسان جنوبی را به ۳۰۰۰ متر کاهش داد.

گردوخاک طوفان ترکمنستان در مشهد نشست

تحلیل تصاویر ماهواره هواشناسی و داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی ترکمنستان نشان می‌دهد که منشاء گردوخاک دیروز مشهد، طوفان گردوخاک بامداد (۲۷ مرداد) در عشق آباد ترکمنستان است. بر اساس اطلاعات ایستگاه هواشناسی فرودگاهی عشق آباد این طوفان در نخستین ساعات بامداد دیروز به وقت محلی در این منطقه شکل گرفت و شعاع دید افقی را به ۳۰۰ متر کاهش داد. طوفان برای حداقل دو ساعت در منطقه فرودگاهی عشق آباد ادامه داشت و به‌تدریج به توده عظیم گردوخاک تبدیل شد و به سایر مناطق جنوب و جنوب غرب این کشور نفوذ کرد.

ایستگاه هواشناسی «Tedzhen» در جنوب غرب ترکمنستان نیز پس از ساعاتی با گردوخاک ناشی از طوفان مواجه شد و شعاع دید افقی در آن به حدود ۴۰۰ متر کاهش یافت. توده گردوخاک ناشی از این طوفان حوالی ظهر دیروز وارد مشهد شد و شعاع دید افقی در فرودگاه این شهر را به ۱۰۰۰ متر کاهش داد علاوه بر مشهد برخی مناطق دیگر استان خراسان رضوی نیز روز گذشته با گردوخاک ناشی از این طوفان مواجه شدند.

چشمه‌های تولید گردوخاک ترکمنستان از مهمترین کانون‌های خارجی گردوخاک موثر بر مناطق شرق، شمال شرق و حتی شمال کشور است. گردوخاک این مناطق گاهی اوقات سبب کاهش کیفیت هوا در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و حتی برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان می‌شود.

  میانگین شاخص کیفیت هوا در زاهدان به بالاترین سطح آلودگی رسید

رئیس مرکز ملی پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور نشان می‌دهد که میانگین روزانه شاخص کیفیت هوای زاهدان در ساعت ۱۱ امروز به ۵۰۰ واحد یعنی بالاترین سطح آلودگی رسیده است.

صادق ضیائیان افزود: این یکی از آلوده ترین روزهای زاهدان از ابتدای سال تا کنون است که سبب شد تا ساعت کار ادارات این شهر و شش شهرستان دیگر سیستان و بلوچستان کاهش یابد. شدت گردوخاک امروز و کاهش شدید دید افقی سبب لغو یکی از پروازها در مسیر چابهار به زاهدان شد.

رئیس مرکز ملی پیش بینی مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشورادامه داد: گزارش های ایستگاه هواشناسی زاهدان نشان می دهد که صبح امروز به سبب غلظت بالای ذرات گردوخاک، میدان دید افقی در منطقه فرودگاهی زاهدان به ۲۰۰ متر کاهش یافته است.

ضیائیان تصریح کرد: گردوخاک شدید امروز شهر مرزی میرجاوه در فاصله ۷۰ کیلومتری زاهدان را نیز فرا گرفته و سبب شده تا شعاع دید افقی در محدوده ایستگاه هواشناسی این شهر به ۳۵۰ متر کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: گزارش های ایستگاه هواشناسی زابل در شمال سیستان و بلوچستان نیز نشان می دهد که منطقه از حالت طوفان خارج شده اما وزش باد شدید و گردوخاک همچنان ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور،رئیس مرکز ملی پیش بینی مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور گفت: در خراسان جنوبی نیز مقداری از شدت گردوخاک کاسته شده اما همچنان باد و گردوخاک ادامه دارد و شعاع دید افقی در فرودگاه بیرجند ۴۰۰۰ متر گزارش شده است.

ضیائیان در پایان گفت: بادوگردوخاک در برخی ایستگاه های هواشناسی خراسان رضوی مانند سبزوار نیز در جریان است، به نحوی که سبب کاهش دید افقی به ۵۰۰۰ متر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha