• یکشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403052818794
  • خبرنگار : 71129

مقام سابق پنتاگون: اوکراین به «قمار هسته‌ای جدی» دست زده است

مقام سابق پنتاگون: اوکراین به «قمار هسته‌ای جدی» دست زده است

یکی از مقام‌های سابق پنتاگون با بیان اینکه توطئه اوکراین در حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای روسیه نشان دهنده بیچارگی و ناامیدی کی‌یف است، نسبت به واکنش جدی و تمام عیار از سوی مسکو هشدار داد.

به گزارش ایسنا، روز جمعه روزنامه نظامی روسی به نام «مارات خایرولین» مدعی شد که کی‌یف برای انجام یک حمله «پرچم دروغین هسته‌ای»‌ که انفجار یک «بمب کثیف» است و سایت‌های نگهداری سوخت‌های مصرف شده اتمی نیروگاه‌های هسته‌ای را هدف قرار می‌دهد، آماده می‌شود.

گزارش شده بود که این حمله یا نیروگاه اتمی زاپوریژیا یا کورسک را هدف قرار می‌دهد و بعد، تقصیرها به گردن روسیه انداخته می‌شود.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، «مایکل مالوف» مقام سابق پنتاگون گفت: «اگر این حقیقت داشته باشد، واقعا جدی است. بازی کردن با این قمار هسته‌ای واقعا جدی است. این تلاش کی‌یف برای استفاده از این اهرم فشار فقط از روی ناامیدی است. در مسیر هسته‌ای قرار گرفتن هم برای منطقه و هم برای تمامی اروپا مشکل ایجاد می‌کند.»

این مقام سابق پنتاگون همچنین ادامه داد، این تهدید با این واقعیت که ارتش اوکراین دارای تسلیحاتی از جمله پهپادها و راکت‌های هیمارس آمریکایی است که قادر به رسیدن به هر دو نیروگاه است، شدیدتر می‌شود.

تحلیلگر سابق سیاست امنیتی پیشنهاد کرد، بنابراین مسکو باید «اقدام پیشگیرانه» انجام دهد و سایت‌های نظامی اوکراین را در محدوده تاسیسات هدف قرار دهد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده که هرگونه تلاش کی‌یف برای ایجاد فاجعه‌ای هسته‌ای با شدیدترین اقدامات نظامی و فنی روبرو خواهد شد.

مالوف همچنین اظهار کرد، با مطرح کردن تهدید هسته‌ای، اوکراین به دنبال مجبور کردن روسیه برای نشستن بر سر میز مذاکره آن هم با شرایط خودش است. نیروهای روسی در نبرد دونباس پیروز می‌شوند، کی‌یف می‌داند که گزینه جایگزینی ندارد و می‌خواهد یکسری چیزهای قابل قبول‌تر و اهرمی داشته باشد که روسیه را به میز مذاکره بکشاند.

ارتش اوکراین بارها به نیروگاه برق هسته‌ای زاپوریژیا از فوریه ۲۰۲۲ حمله کرده است. حمله پهپادی اخیر به این نیروگاه به آتش سوزی یکی از برج‌های خنک کننده انجامید و تکنسین‌ها را مجبور کرد تا شش راکتور را به حالت خاموش در بیاورند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها این حملات را به نیروگاه مذکور محکوم کرده اما از مقصر دانستن نیروهای اوکراینی طفره می‌رود.

کی‌یف حمله پرچم دروغین به زاپوریژیا یا کورسک را رد کرده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روسیه را به آتش افروزی در نیروگاه اتمی کورسک متهم می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha