• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403052718323
  • خبرنگار : 50283

"یکی با دست و پای نازک خیالی"؛ گذری داستانی بر عناصر بومی گیلان

"یکی با دست و پای نازک خیالی"؛ گذری داستانی بر عناصر بومی گیلان

ایسنا/گیلان مولف "یکی با دست و پای نازک خیالی" با بیان اینکه داستان آمیزه‌ای از خیال و واقعیت است، گفت: در این میان اما از یاد نباید برد آنچه داستانها را خواندنی می‌کند عنصر خیال است که در تاروپود داستان حضور دارد و این خیال است که سبب می‌شود داستان‌ها ما را راهی جهانی ورای آن چه که هست، کنند.

مریم ساحلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ۱۱ داستان کوتاه در مجموعه داستان "یکی با دست و پای نازک خیالی" گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه این کتاب به همت نشر سیزده منتشر شده، افزود: "دهان‌های سرخ پرزدار"، "فرنگیس زندگان"، "با غازهای وحشی"، "بانو برای سه ساعت معاشرت در روز"، "فرکانس X مگاهرتز"، "تنها ماندگان"، "یکی با دست و پای نازک خیالی"، "رفتن و آمدن"، "پری‌شانی"، "ماهی متروکه‌ها" و "به وقت بهار" اسامی  داستان‌های این مجموعه است که در آنها  به مضامینی چون تنهایی انسان در جهان امروز، حسرت‌ها، آرزوها، نداری‌ها و عشق  پرداخته شده است.

این نویسنده اهل بندرانزلی با بیان اینکه عناصر بومی گیلان در  بیشتر داستانهای این کتاب نمود یافته است، گفت: زیست بوم سبز و مرطوب، باران، دریا، ماهی‌ و ماهیگیر، پرندگان مهاجر، تالاب و زخم‌هایش از جمله عناصر بومی گیلان است که مخاطبان این اثر با آن مواجه می‌شوند.

"یکی با دست و پای نازک خیالی"؛ گذری داستانی بر عناصر بومی گیلان
 
ساحلی با اشاره به اینکه هر داستان با درخشیدن  آذرخشی در آسمان ذهن نویسنده‌اش آغاز می‌شود، تصریح کرد: در واقع مواجهه حواس پنج‌گانه ما با جهان اطراف گاهی وقتها می‌تواند در اعماق احساس‌مان نفوذ کند و سبب پدید آمدن ایده اولیه داستان شود. بنابراین اتفاقات روزمره، گوش دادن به موسیقی، لمس یک شیء، شنیدن یک خبر، تماشای فیلم یا یک تابلوی نقاشی و مواردی این چنین می‌تواند سرچشمه جان گرفتن یک داستان باشد.

وی افزود: البته از یاد نباید برد که همه ایده‌های اولیه نمی‌توانند به ایده داستانی و سپس به طرح داستان تبدیل شوند.‌ بدین معنا که یک ایده اولیه باید داری ویژگی‌هایی باشد که بتواند در این مسیر دوام بیاورند.

ساحلی با بیان اینکه داستان آمیزه‌ای از خیال و واقعیت است، گفت: بی‌تردید جهان اطراف و تجارب زیسته داستان‌نویسان در آثارشان کم یا زیاد تجلی بروز و ظهور دارد و اما این واقعیت‌ها در ترکیب با خیالات داستان‌نویس انعکاس تجلی پیدا می‌کند. گفتنی است که  تجارب زیسته؛ گاه از خودآگاه و گاه از ناخودآگاه داستان‌نویس به داستانها راه پیدا می‌کنند.‌

این مولف تصریح کرد: در این میان اما از یاد نباید برد آنچه داستانها را خواندنی می‌کند عنصر خیال است که در تاروپود داستان حضور دارد و این خیال است که سبب می‌شود داستان‌ها ما را راهی جهانی ورای آن چه که هست، کنند.

ساحلی در ادامه با تاکید بر اینکه اشتیاق به نوشتن داستان کافی نیست و لازمه این کار برخوردار بودن از ذهنی قصه‌پرداز است، گفت: البته باز باید گفت، استعداد نیز کافی نیست و تا مطالعه بسیار و در کنارش آموزش  و پشتکار نباشد، نمی‌توان در این مسیر قدم برداشت.

این مولف در خصوص وضعیت بازار نشر، تاکید کرد: متاسفانه اوضاع و احوال صنعت نشر خوب نیست و در سالهای اخیر مدام بر این بدحالی افزوده شده است. نگاهی گذرا به کاهش شمارگان کتابها و قیمتشان، همچنین شنیدن گلایه‌های ناشران از افزایش هزینه‌های چاپ و مشکلاتی که در حوزه توزیع کتاب با آن مواجه هستند به وضوح از مشکلات موجود نشان دارد.

ساحلی تصریح کرد: از سوی دیگر وضعیت اقتصاد و معیشت مردم نیز بر بازار کتاب تاثیر گذاشته است و بهبود این وضعیت هم نیازمند توجه و تمهیدات متولیان امر است.

گفتنی است تاکنون مجموعه داستان‌های "مشق هایم زیر باران"، "کسی نگاهم می‌کند"، "از پله‌های قطار ابری"، "بی‌خلوتی" همچنین داستان بلند "مردگان راوی" از مریم ساحلی منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha