• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403052718174
  • خبرنگار : 50455

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:

ساخت بند بر رودخانه شور تالاب مره قم را به نابودی می‌کشاند

ساخت بند بر رودخانه شور تالاب مره قم را به نابودی می‌کشاند

ایسنا/قم مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: احداث بند شور و دستکاری‌های جوامع محلی و بومی برای تامین مراتع و آب مایحتاج شترهای منطقه باعث شده است تا حیات تالاب مره و میزان حقابه آن به خطر بیفتد.

محمدحسین بازگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم امروز ۲۷ مردادماه در حاشیه بازدید استاندار از تالاب مره با بیان اینکه احداث بند شور و دستکاری‌های جوامع محلی و بومی برای تامین مراتع و آب مایحتاج شترهای منطقه باعث شده است تا حیات تالاب مره و میزان حقابه آن به خطر بیفتد، گفت: مهمترین منبع تغذیه تالاب مره رودخانه دائمی شور است که احداث این بند باعث شده تا در مقاطعی از سال آبگیری این تالاب به پایین‌ترین سطح خود برسد و منجر به خشکی آن شود.

بازگیر با ارائه مستنداتی در خصوص حقابه تالاب مره و وضعیت زیست بوم منطقه و همچنین تبیین مخاطراتی که ممکن است با از بین رفتن تالاب مره به وجود آید، گفت: این تالاب با مساحت ۱۱ هزار هکتار که در همسایگی کویر مرکزی ایران قرار دارد یکی از کانون‌های مهم کنترل گرد و غبار و ریزگردها برای استان‌های همجوار به شمار می‌رود.

بند شور باید اصلاح شود

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست، استاندار قم پس از بازدید از بند شور و همچنین بررسی نظرات مدیران استانی و همچنین برخی از افراد بومی منطقه مدیریت آب منطقه‌ای قم را موظف کرد تا در اولین فرصت عملیات اصلاحی بند شور را اجرایی کند.

سید محمد آقامیری گفت: در این خصوص مدیریت آب منطقه‌ای مکلف است سازه‌ای احداث کند تا بر اساس آن هدایت آب از مسیر اصلی رودخانه با نظارت این مجموعه و در مواقع نیاز ضروری مراتع و شترداران انجام شود؛ که به موجب این دستورالعمل هیچ نهاد، سازمان و یا حتی جوامع محلی و دیگر افراد حق برداشت یا مسدود کردن مسیر رودخانه را ندارند.

وی با بیان اینکه نباید اقدامی صورت گیرد که باعث به مخاطره افتادن حیات تالاب شود، گفت: از آنجایی که احداث آزاد راه قم - گرمسار باعث شده تا زندگی بخش از جوامع محلی و بومیان منطقه تحت تاثیر قرار گیرد باید تدابیری اندیشیده شود که این افراد نیز متضرر نشوند، چرا که مردم ذینفعان اصلی در این مسئله هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha