• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403052718118
  • خبرنگار : 50283

گونه‌ی‌ "دکتر فیش" بومی شده گیلان، آماده صادرات است

گونه‌ی‌ "دکتر فیش" بومی شده گیلان، آماده صادرات است

ایسنا/گیلان یک پژوهشگر و فعال عرصه تکثیر و پرورش ماهی گفت: پس از نزدیک به ۹ نسل تکثیر و پرورش دکتر فیش، بومی گیلان شده و ترکیه و چندین کشور اروپایی متقاضی خرید آن هستند.

دکتر امیر عظیمی ۲۷ مرداد ماه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا اظهار کرد: گارا روفا یکی از ماهیان رودخانه ای بومی ایران است که سال ۹۵ از رودخانه‌های مرزی ایران و عراق در  کرمانشاه تا بانه صید آن انجام و پس از نمونه برداری؛ مولدین این ماهی به گیلان منتقل شدند.

گونه‌ی‌ "دکتر فیش" بومی شده گیلان، آماده صادرات است

وی افزود: در مزرعه و با شرایط مصنوعی و هورمون تراپی های مختلف؛ توانستیم این گونه ماهی را تکثیر کنیم و هم اکنون تقریبا بعد از ۹ نسل، دکتر فیش بومی منطقه و سالن پرورشی ما شدند و توانستیم به تعداد مولدین کافی دست پیدا کرده و فاز صنعتی پرورش را آغاز کنیم.

عظیمی با اشاره به اینکه مشتریان هدف ما سالن‌های ماساژ، مراکز توریستی آبی و درمانی هستند، تاکید کرد: ترکیه و چندین کشور اروپایی از جمله مشتریان خرید این ماهی هستند و آمادگی عرضه در بازارهای داخلی را نیز داریم.

گونه‌ی‌ "دکتر فیش" بومی شده گیلان، آماده صادرات است

این پژوهشگر با اشاره به وجه تسمیه دکتر فیش، گفت: در ترکیه با یک قدمت طولانی از این ماهی به عنوان یک ماهی درمانگر کاهش اثرات و عوارض پسوریازیس استفاده می‌شود.

گونه‌ی‌ "دکتر فیش" بومی شده گیلان، آماده صادرات است

عظیمی با بیان اینکه به کمک این ماهیان اثرات اگزما، خشکی و تاثیرات منفی پسوریازیس روی پوست با یک دوره درمانی ۱۴ روزه بهبود پیدا می کند، تاکید کرد: دکتر فیش آنزیم‌هایی در بزاق دهان خود دارد که باعث لایه برداری پوست‌های مرده می‌شود و به صورت مستقیم از پوست‌های مرده و آسیب دیده تغذیه می‌کند.

گونه‌ی‌ "دکتر فیش" بومی شده گیلان، آماده صادرات است

وی با اشاره به مدل تراپی در این شیوه، افزود: مراجعه کننده در حوضچه‌ها و استخرهایی که ماهی های زیادی در آن هستند وارد می‌شود واین ماهی‌ها به سطح بدن چسبیده و از پوست‌های مرده تغذیه می‌کنند. در این حین پالس‌های ریزی هم به پوست وارد می‌شود که در واقع یک میکروماساژ است و هرچه سایز ماهی بزرگتر باشد این پالس ها با فرکانس بیشتری همراه است و علاوه بر درمان به عنوان یک شیوه ماساژ می‌توان از آن استفاده کرد.

این فعال عرصه تولید و پرورش ماهیان زینتی با تاکید بر اینکه نکته مهمی که در تراپی‌های خارج از مزرعه انجام می‌شود توجه به یونیت سیکل آب است که باید حتماً سیستم ضدعفونی داشته باشد، افزود: چون افراد مختلفی از این یونیت‌ها استفاده می‌کنند پروتکل قبل و بعد مصرف را حتماً باید رعایت کنند.

عظیمی با بیان اینکه استفاده از دکتر فیش چندین سال است که در دنیا باب شده، گفت: در کشور ما ۱۰ سال است که یونیت های دکتر فیش وارد شده ولی چون بر پایه واردات بوده، قیمت ماهی بسیار بالا تمام می‌شد ضمن اینکه یونیت‌های طراحی شده استاندارد نبودند، فعالان این عرصه با مشکل مواجه شده و تقریبا پونیت ها تعطیل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha