• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052718115
  • خبرنگار : 50378

عضو هیات موسس انجمن عکاسان:

موفقیت در هر کاری نیازمند تلاش و فداکاری است

موفقیت در هر کاری نیازمند تلاش و فداکاری است

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات موسس انجمن عکاسان گفت: پشتکار و ایمان به هدف بسیار اهمیت دارد و موفقیت در هر کاری نیازمند تلاش و فداکاری است.

ساعد نیکذات شامگاه گذشته در همایش روز هنر عکاسی که در پردیس سینمایی اطلس مشهد برگزار شد، با بیان نکات مستند «نمک زمین»، روایت زندگی و آثار سپاستیائو سالگادو به تبیین نگاه ویژه در عکاسی پرداخت و اظهار کرد: در فرد عام، احساس بر ادراک تاثیر می‌گذارد؛ در حالی که در هنرمند، ادراک بر احساس غلبه دارد.

وی اضافه کرد: من در ۱۸ سالگی با دیدن یکی از عکس‌های سالگادو به عکاسی علاقه‌مند شدم، در واقع سالگادو کسی بود که من را به عکاسی علاقه‌مند کرد و پس از ۳۰ سال دوباره دست تقدیر مرا هدایت کرد تا در این همایش در خصوص سالگادو و عکس‌هایش صحبت کنم.

وی ادامه داد: در فیلمبرداری مستند نمک زمین دو نگاه متفاوت وجود دارد، پسر سالگادو در این فیلم به تصویر کشیدن‌ پدرش پرداخته و اشاره کرده است که پدرش بیشتر از خانواده به مردم توجه داشته است، البته می‌توان دید که سالگادو در عکس‌هایش بیشتر به دغدغه‌های انسان پرداخته است. او حتی با وجود لمس مرگ‌ومیرهای گسترده در آفریقا از کارش دست نکشیده است.

نیکذات با اشاره به چند نکته فنی در ساخت این مستند خاطرنشان کرد: در این فیلم سعی شده است تا از حالت مصاحبه‌های معمول خارج شده و به جای آن به معرفی عکاسی پرداخته شود.

عضو هیات موسس انجمن عکاسان  بیان کرد: ضرب‌آهنگ تصویری در این مستند بسیار اهمیت دارد. برخلاف فیلم‌های کلاسیک در این مستند با هر تصویر به مدت ۹ تا ۱۰ ثانیه روی پرده می‌ماند تا مخاطب فرصت کافی برای درک معنای عکس داشته باشد. این روش به تماشای آثار هنری در یک گالری شبیه است.

این عکاس و فیلمساز تصریح کرد: سالگادو، پسرش جولیانو و ویم وندرس «کارگردان فیلم» به عنوان راویان داستان عمل کرده‌اند. در این مستند به نقش همسر سالگادو در زندگی و کارش اشاره شده و او به عنوان حامی مهم سالگادو معرفی شده است.

نیکذات در خصوص پیام مستند «نمک زمین» اظهار کرد: پیام این است که ما باید به جای مصرف‌کننده بودن به خلق چیزهای جدید بپردازیم و این نکته به دلیل نگاه‌‎ عمیقی که در ابتدا گفتم به وجود آمده است.

موفقیت در هر کاری نیازمند تلاش و فداکاری است

وی اضافه کرد: انتخاب سالگادو به عنوان راوی اصلی فیلم همراه با صدای همسرش به ایجاد فضایی آرام و تامل‌برانگیز در فیلم کمک کرده است. البته نکته دیگری که با تماشای عکس‌های پشت صحنه این مستند می‌توان درک کرد، اهمیت همکاری و هماهنگی تیم تولید بوده است.

نیکذات تصریح کرد: با توجه به موارد گفته شده نیز تاکید می‌کنم که پشتکار و ایمان به هدف بسیار اهمیت دارد و موفقیت در هر کاری نیازمند تلاش و فداکاری است.

سومین همایش بزرگ روز جهانی عکاسی به همت کانون عکس انجمن سینمای جوانان مشهد برگزار شد و در پایان از «صادق حاتمی» عکاس ایسنا نیز به دلیل برگزاری کارگاه عکاسی با موضوع «پروژه‌های طولانی مدت» تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha