• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403052718105
  • خبرنگار : 50200

کشت سویا با روش آبیاری «نوار تیپ» در جویبار مازندران

کشت سویا با روش آبیاری «نوار تیپ» در جویبار مازندران

ایسنا/مازندران در یک اقدام نوآورانه، یک کشاورز پیشرو در روستای علی‌کلای جویبار، با همکاری کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان، اقدام به کشت سویا به روش نوین آبیاری «نوار تیپ» در مزرعه خود کرده است.

این کشاورزی پیشرو با توجه به توصیه‌های کارشناسان، پس از برداشت توت‌فرنگی در مزرعه‌ای به مساحت ۳ هکتار که دارای مالچ پلاستیکی بود، به کشت سویا رقم «ساری» روی آورده و برای آبیاری این محصول نیز از سیستم «نوار تیپ» یا نوار آبیاری قطره‌ای استفاده کرده است.

به گزارش ایسنا،سیستم آبیاری قطره‌ای یکی از روش‌های مورد قبول در حوزه آبیاری در سطح دنیاست که مزایای متعددی از جمله بهره‌وری حداکثری از منابع آبی، حفظ رطوبت خاک، جلوگیری از رشد علف‌های هرز، کاهش مصرف سموم شیمیایی، پیشگیری از آلودگی محیط زیست و کاهش هزینه‌های تولید دارد. برای آبیاری با سیستم آبیاری قطره‌ای، روش‌های متفاوتی وجود دارد؛ لوله‌های قطره‌چکان‌دار، نوارهای تیپ آبیاری، قطره‌چکان‌های آنلاین و لوله‌های تراوا از جمله تجهیزاتی هستند که آبیاری قطره‌ای توسط آنها انجام می‌گیرد.

نوارهای آبیاری قطره‌ای یا نوار تیپ (Drip Tape)، یکی از تجهیزات آبیاری قطره‌ای بوده که دارای دیواره نازک‌تری به نسبت لوله‌های قطره‌چکان‌دار هستند. از این نوارها به عنوان گزینه‌ای کم ‌هزینه برای آبیاری فصول زراعی استفاده می‌شود. این نوارها که در واقع یک نوع لوله آبیاری قطره ای است، با دبی متفاوت و همچنین فاصله قطره‌چکان‌های بین ۱۵ تا ۱۰۰ سانتی‌متر در بازار موجود است.

کشت سویا با روش آبیاری «نوار تیپ» در جویبار مازندران

مدیر جهاد کشاورزی جویبار در حاشیه بازدید از این مزرعه، از ابتکار این کشاورز پیشرو تقدیر کرده و بر لزوم ترویج این روش کشت در بین سایر کشاورزان تاکید کرد و گفت: این اقدام نشان می‌دهد که با استفاده از روش‌های نوین کشاورزی می‌توان به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید و حفظ محیط زیست کمک شایانی کرد.

عبدالله رحیمی با بیان اینکه در شهرستان جویبار ۸۶ هکتار از مزارع، تحت کشت زراعت سویا قرار دارد، خاطرنشان کرد: از مزایای استفاده از این روش می‌توان به بهره‌وری حداکثری از منابع آبی و خاکی، جلوگیری از رشد علف‌های هرز با اختصاص آب به گیاه هدف و کاهش هزینه‌های کشاورزان با استفاده از جایگزینی کشت نام برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha