• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403052718062
  • خبرنگار : 50976

‌ گرد و خاک؛ میهمان همیشگی ساکنان بافت تاریخی شیراز

‌ گرد و خاک؛ میهمان همیشگی ساکنان بافت تاریخی شیراز

ایسنا/فارس یکی از معضلاتی که بعضاً ساکنان بافت تاریخی شیراز با آن مواجه هستند، وجود گرد و خاک ناشی از پروژه‌های عمرانی که ممکن است مدت‌های زیادی طول بکشد و روند رفت و آمد و زندگی را برای ساکنان این محله مختل کند.

شیراز یکی از شهرستان‌های دلربا برای گردشگران داخلی و خارجی است. قدم زدن در محله‌های قدیمی این شهر اصالت آن را یادآوری می‌کند و لهجه شیرین شیرازی مهمان‌نوازی این مردمان را به رخ می‌کشد. بسیاری شیراز را با آرامگاه سعدیه، حافظیه، مجموعه زندیه و دروازه قرآن می‌شناسند اما این شهر جاذبه‌های تاریخی تفریحی بسیاری را در خود جای داده است با بازدید از محلات قدیمی و تاریخی بسیاری از بناها و آرامگاه‌های مغفول مانده را مشاهده خواهیم کرد.

آب و هوای مناسب و چهار فصل شیراز توجه پادشاهان را به این نقطه جلب می‌کرد و باعث شد در دوره‌های مختلف شیراز پایتخت ایران شود. جاذبه‌های برجسته تاریخی از دوره‌های مختلف آل بویه و صفاری گرفته تا دوره زندیه و قاجاریه در این شهر تاریخی دیده می‌شود.  

در دوران قدیم، شیراز شامل ۱۱ محله بود که با استفاده از ۸ دروازه دسترسی به این محله‌ها میسر می‌شد یکی از این محله‌ها «بالا کفت» یا «درب آستانه» نام دارد. بالا کفت شیراز از جمله محورهای قدیمی این شهر محسوب می‌شود و در جنوب شهر شیراز قرار دارد.

 در گذشته‌های دور باغستان‌های بسیاری مانند باغ خاتون، باغ سالاری، باغ کلانتری، باغ آستانه و باغ‌های کوچک‌تر در این در این قسمت شهر وجود داشت که در زمان کریم خان زند، محله آستانه با محله درب شیخ ادغام شد و بالا کفت نام گرفت. کفت در زبان محلی به معنای باغ بزرگ است.

آرامگاه سید علاءالدین حسین(ع)، آرامگاه شیخ روزبهان، نارنجستان قوام، خانه زینت‌الملوک، مدرسه هاشمی، مسجد و امامزاده سید ابوطالب و حمام گودی، آثار تاریخی و گردشگری هستند که در این محله با صفا قرار دارند. خانه‌های زیبای تاریخی، کوچه‌های قهر و آشتی اصالت این محله تاریخی را یادآور می‌شود.

محله «درب شیخ» یا «باغ نو» بخشی از محله بالا کفت شیراز است و آرامگاه شیخ و عارف بزرگ «روزبهان بقلی فسایی» در این محل قرار دارد. این محله در مجاورت آرامگاه سید علاءالدین حسین، نارنجستان قوام و خانه زینت الملوک است.

از آنجایی که وجود سنگ فرش نشان دهنده این است که وارد یک بافت تاریخی می‌شویم محله درب شیخ از این قاعده مستثنی نیست و چندی است که شهرداری شیراز، سنگ فرش کردن محله را آغاز کرده است، سنگ فرشی که به جای اینکه زینت بخش بافت تاریخی شهر باشد، موجب آزار و اذیت ساکنان محله شده است.

در خیابان درب شیخ، محوری به طول حدود یک کیلومتر ۵ ماه پیش توسط عوامل شهرداری برای سنگ‌فرش شدن کنده شده است، اما با گذشت این زمان هنوز به اتمام نرسیده است. روند کند این پروژه عمرانی در یک بافت تاریخی مردم را عاصی و ناراحت کرده است.

‌ گرد و خاک؛ میهمان همیشگی ساکنان بافت تاریخی شیراز

کوچه و خیابان باریک و تنگ اگر چه از نظر تاریخی ارزشمند و زیبا هستند اما برای رفت‌وآمد ساکنین مشکلاتی را به وجود می‌آورد. حال با این اوصاف پروژه‌ای عمرانی در یک بافت تاریخی شروع می‌شود و تا ماه‌ها ساکنان و کسبه محل را درگیر خود می‌کند.

حتی با قدم زدن در این محله، می‌توان صدای اعتراض و شکایت مردم را شنید. زنان خانه‌داری که شاکی و ناراحت هستند و می‌گویند چندی است گرد و خاک مهمان همیشگی خانه‌هایشان شده است یا کسبه‌ای که از کم رونق شدن روزی‌اش می‌گوید.

مغازه داری که می‌گوید: برای امرار معاش این مغازه را اجاره کردم و بعد از چند ماه شهرداری شروع به سنگ‌فرش کرده است و امروز با گذشت ۵ ماه، باید مغازه را با ضرر ۵۰۰ میلیون تومانی تحویل دهم. 

بعد از بررسی‌های لازم در خصوص عدم پیشرفت این پروژه عمرانی در بافت تاریخی و با ارزش شهر شیراز با مسئولان مربوطه گفت‌وگویی انجام شد.

 عضو شورای اسلامی شهر شیراز و ناظر بر منطقه ۸ شهرداری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد دلیل روند کند پروژه عمرانی سنگ‌فرش خیابان شهید روزبهان، گفت: کار در محور درب شیخ به عنوان یک بافت تاریخی، تجاری، فرهنگی و مذهبی نیازمند هماهنگی و مدیریت منظم‌تری نسبت به بقیه مناطق دارد.

علیرضا اسکندری با بیان اینکه شهرداری منطقه ۸ در حوزه باز آفرینی و کف‌سازی تلاش می‌کند، ادامه داد: اگر پروژه عمرانی در بافت تاریخی شهر در حال انجام است، فارغ از تمام مشکلات، نیاز به ملاحظه و تمرکز جدی‌تری دارد.

از روند کند پروژه گلایه‌مند هستم

وی اظهار کرد: با توجه به ماهیت این منطقه، معابر کم عرض و گردشگرپذیر بودن نیاز به اقدامات ویژه‌ای دارد که پروژه‌ها نه در حالت و روند طبیعی بلکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شوند و البته به عنوان ناظر منطقه ۸ از روند کند این پروژه گله‌مند هستم.

شهردار منطقه ۸ شیراز نیز در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا روند پروژه عمرانی سنگ‌فرش خیابان روزبهان به کندی پیش می‌رود، اظهار کرد: عمده کندی این پروژه عمرانی به دلیل مشکلات اجرایی و ناهماهنگی‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان است.

علی مصلی‌نژاد ادامه داد: برای صرفاً سنگ فرش کردن زمانی زیادی نیاز نیست، یکی از دلایل کندی کار این است که دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند آب و فاضلاب، گاز و برق باید شبکه‌های قدیمی خود را اصلاح کنند و این کار باید با هماهنگی‌ صورت بگیرد.

‌ گرد و خاک؛ میهمان همیشگی ساکنان بافت تاریخی شیراز

اعتبارات کافی نیست

وی با بیان اینکه برای پروژه‌های عمرانی منطقه ۸ یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: با توجه به بودجه کلانی که برای بافت تاریخی شیراز در نظر گرفته شده است مسلما شبکه‌های دیگر میزان اعتبار کمتری در نظر گرفته‌ و به همین دلیل نمی‌توانند پا به پای شهرداری منطقه ۸ پیش بیایند. یکی از دلایل طولانی شدن این پروژه، نداشتن اعتبارات کافی در انجام وظایف‌ مربوط به دیگر سازمان‌ها است.

مصلی‌نژاد اظهار کرد: ذکر این نکته ضروری است که در بسیاری مواقع شهردار شیراز به جهت تسریع در کار مردم، برخی از هزینه‌ها را متقبل می‌شود و درب شیخ یکی از همین محله‌ها است و با توجه به اینکه روند بسیار کندی داشت از شهردار شیراز درخواست کمک کردیم که با موافقت ایشان هزینه‌ها از شهرداری پرداخت خواهد شد و به یاری خدا تا آخر مهرماه این پروژه به اتمام خواهد رسید.

زمانی که خسته از دنیای مدرن پا به بافت تاریخی شیراز می‌گذاریم، در خشت خشت دیوارها می‌توان روح زندگی را دید. بافت تاریخی شیراز، قلب تپنده این شهر است. البته که نمی‌توان تلاش شهرداری منطقه ۸ را در ساماندهی بافت تاریخی شهر انکار کرد، اما اتمام کار این پروژه عمرانی همت می‌خواهد چرا که محور درب شیخ و آرامگاه شیخ روزبهان یک مکان گردشگری است. در خور شأن شیراز جنت تراز نیست که ۵ ماه وقت صرف سنگ‌فرش شدن یک محدوده کوچک شود و تسریع در روند این پروژه را می‌طلبد.

مشکل گرد و خاک بافت تاریخی صرفا به چنین پروژه‌های برنمی‌گردد، بلکه گاهی اوقات دستگاه‌های خدمت‌رسان برای انجام پروژه‌های خود، اقدام به حفر و کندن قسمتی از یک کوچه می‌کنند و بعد از اتمام کار خود فقط به پر کردن آن با خاک بسنده کرده و تا مدت‌ها آن کوچه به حال خود رها می‌شود و این مسأله مشکلات زیادی را برای ساکنان بافت به خصوص برای رفت و آمد با خودروهای شخصی برای رفتن به منزل و یا هنگام بارندگی ایجاد می‌کند.

علاوه بر این‌ها انجام مرمت‌های گهگاه منازل یا معابر توسط بخش خصوصی یا دولتی باعث می‌شود که به طور کلی رنگ این کوچه‌ها با گرد و خاک مزین باشد و اثری از تمیزی بدون گردو خاک در این منطقه کمتر مشاهده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۹ ۱۸:۱۵

الان 2ماهه کارشون تمام شده ولی هنوز نیومدن ببینن باید چکار کنم گرد خاک کل مردم مریض کرده