• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403052718024
  • خبرنگار : 71443

واشنگتن پست: هند یک سال قبل خواستار کاهش فشارهای آمریکا بر نخست‌وزیر بنگلادش بود

واشنگتن پست: هند یک سال قبل خواستار کاهش فشارهای آمریکا بر نخست‌وزیر بنگلادش بود
شیخ حسینه

منابع آگاه می‌گویند مقامات هند پیشتر از دولت آمریکا خواسته بودند تا انتقاد و فشارها بر نخست‌وزیر برکنار شده بنگلادش را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مقامات هندی یک سال پیش از آغاز بحران سیاسی در بنگلادش که به سقوط دولت این کشور منجر شد با واشنگتن لابی کرده بودند تا با اعضای دولت تحت رهبری شیخ حسینه، نخست وزیر برکنار شده بنگلادش ملایم باشند.

به نوشته این روزنامه، مقامات هندی در یک سری از جلسات از ایالات متحده خواسته بودند که «لفاظی‌های خود در حمایت از دموکراسی را کاهش دهد.» ظاهرا دهلی هشدار داده بود که اگر به مخالفان اجازه داده شود قدرت را به دست آورند، بنگلادش به بستری برای پرورش گروه‌های تندرو تبدیل می‌شود و تهدیدی برای امنیت ملی هند به شمار خواهد رفت.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیشتر دولت حسینه را به خاطر بازداشت رقبای سیاسی و منتقدان پیش از انتخابات سراسری کشور که در ژانویه برگزار شد، محکوم کرده بود. کاخ سفید همچنین «گردان اقدام سریع»، یک نیروی شبه نظامی نخبه در بنگلادش و همچنین هفت افسر فعلی و سابق را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرده بود. واشنگتن به‌علاوه تهدید کرده بود که محدودیت‌های صدور ویزا را برای بنگلادشی‌هایی که «دموکراسی را تضعیف می‌کنند» یا «نقض حقوق بشر» انجام می‌دهند، اعمال خواهد کرد.

این گزارش خاطرنشان کرد که اگرچه آمریکا در نهایت انتقاد خود از بنگلادش را ملایم کرد، مقامات دولت بایدن این موضوع را رد کرده‌اند که به دلیل لابی هند بوده است.

بنا بر گزارش‌ها، شیخ حسینه مدعی شده است که در صورت موافقت او با میزبانی یک پایگاه نظامی آمریکا در بنگلادش می‌توانست قدرت را حفظ کند. یکی از مقامات وزارت امورخارجه آمریکا این موضوع را رد کرده و این روایت را «خنده‌دار» خوانده است.

شیخ حسینه که ۱۵ سال در این سمت بود، پس از استعفای خود در ۵ اوت به دنبال اعتراضات دانشجویان به سهمیه‌های شغلی «تبعیض‌آمیز» دولتی به نفع بستگان جانبازان جنگ آزادی‌بخش کشور در سال ۱۹۷۱ به هند گریخت. او روابط مستحکمی با دولت هند به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور داشت.

نارندرا مودی پس از برکناری حسینه نسبت به حملات ادعایی علیه جامعه اقلیت هندو در بنگلادش که تحت سلطه مسلمانان قرار دارد، ابراز نگرانی کرد. او روز جمعه طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) گفت که با یونس تلفنی صحبت کرده و یونس به او از ایمنی و امنیت هندوها و سایر جوامع اقلیت اطمینان داده است.

دهلی همچنین کمیته ویژه‌ای را برای بررسی حملات و اغتشاشات ادعایی علیه هندوها در امتداد مرز زمینی ۴۰۰۰ کیلومتری خود با بنگلادش تشکیل داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha