• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403052717912
  • خبرنگار : 50416

فاز دوم زیرساخت تپه نوشیجان ملایر اجرا می‌شود

فاز دوم زیرساخت تپه نوشیجان ملایر اجرا می‌شود

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر از اجرای فاز دوم زیرساخت گردشگری نوشیجان خبر داد و گفت: از محل اعتبارات زیرساخت گردشگری در سال ۱۴۰۲ قراردادی بیش از ۱۰ هزار میلیون ریال برای اجرای فاز دوم محوطه ورودی نوشیجان با پیمانکار منعقد شده است که شامل ۱۳۰۰ مترمربع زیرسازی و جالیز محور ورودی و تأمین آب به‌طول ۵۰۰ متر با تانکر ۱۰۰۰لیتری است.

ابراهیم جلیلی با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکار در محل مستقر و پروژه فعال است، بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های گردشگری نوشیجان به واسطه قرارگرفتن در دشت شورکات و فاصله ۱۸ کیلومتری از شهر ملایر تاکید کرد.

جلیلی مطرح کرد: تپه نوشیجان در استان همدان و در ۱۶ کیلومتری شمال غرب شهر ملایر بر فراز تپه‌ای طبیعی به ارتفاع تقریبی ۳۷ متر قرار گرفته است. نوشیجان را می‌توان قدیمی‌ترین نیایشگاه آریایی‌ها در داخل مرزهای کشور دانست. تپه نوشیجان در سال ۱۳۴۳ خورشیدی مورد شناسایی قرار گرفت و در سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶ طی شش فصل باستان شناسی توسط موسسه ایران شناسی بریتانیا به سرپرستی «دیوید استروناخ» عملیات کاوش و مرمت در تپه انجام پذیرفت.

وی ادامه داد: دستاورد فعالیت‌های این هیئت، شناسایی سه دوره معماری باستانی متعلق به دوران «مادها، هخامنشیان و اشکانیان» است که مهمترین و باستانی‌ترین لایه مربوط به سکونت اقوام ماد در این تپه از نیمه دوم قرن هشتم قبل از میلاد مسیح تا نیمه اول قرن ششم قبل از میلاد است.

فاز دوم زیرساخت تپه نوشیجان ملایر اجرا می‌شود

مدیر پایگاه ملی نوشیجان تصریح کرد: با وجود بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این سایت، به دلیل نبود امکانات رفاهی مانند فضای سبز، بسیاری از بازدیدکنندگان به سرعت بعد از بازدید، مجموعه را ترک می‌کنند این درحالی است که با اجرای فضای سبز و تامین زیرساخت گردشگری مجموعه می توان بسیاری از گردشگران را ترغیب به صرف زمان بیشتری در مجموعه کرد.

جلیلی یکی از مهمترین اهداف کوتاه مدت به لحاظ اجرای کار در نوشیجان را تامین زیرساخت، کاشت درختان مقاوم به مناطق شور و نمکزار و ایجاد فضای سبز مناسب برای استراحت دانست و افزود: تکمیل زیرساخت گردشگری این اثر منحصربه‌فرد نیاز به تامین اعتبار ملی و استانی و توجه مسئولین استانی بویژه شهرستانی دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر، مدیر پایگاه ملی نوشیجان تامین پایدار آب فضای سبز حتی شرب در نوشیجان را یکی از دغدغه‌های اداره میراث فرهنگی ملایر خواند و خاطرنشان کرد: تامین زیرساخت گاز، استفاده از آب شرب روستایی، تلفن و .... از اقداماتی است که از اعتبار زیرساخت و ملی اجرا شده است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha