• جمعه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403052617730
  • خبرنگار : 71604

بسته اخبار علم و فناوری

احضار مارک زاکربرگ برای پاسخ‌گویی درباره تبلیغات مواد مخدر/تشخیص سرطان ریه با پارچه هوشمند

احضار مارک زاکربرگ برای پاسخ‌گویی درباره تبلیغات مواد مخدر/تشخیص سرطان ریه با پارچه هوشمند

دنیای علم و فناوری امروز جمعه ۲۶ مرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

اشعه ماوراء بنفش ممکن است برای محرومان از نور خورشید مفید باشد!

پژوهش جدید دانشگاه ادینبورگ نشان می‌دهد که مزایای وقت گذراندن در آفتاب می‌تواند برای کسانی که در مناطقی با نور آفتاب محدود زندگی می‌کنند، بیشتر از خطرات آن باشد. بر اساس نتایج این مطالعه، در مکان‌هایی که نور خورشید کم است مانند بخش‌هایی از بریتانیا، قرار گرفتن در معرض سطوح بالاتر پرتو فرابنفش که در نور خورشید یافت می‌شود با کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان مرتبط شناخته شده است. گروه تحقیقاتی که این مطالعه را انجام داده، می‌گویند انطباق توصیه‌های بهداشت عمومی برای منعکس کردن خطرات و مزایای قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ممکن است به کاهش بار بیماری و بهبود امید به زندگی در کشورهای کم نور کمک کند.

اورهال نیروگاه‌های جهرم، آبادان و خرمشهر با قطعات ساخت دانش‌بنیان‌ها

گروهی از مهندسان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای اورهال و تعمیر تجهیزات نیروگاهی که در حال حاضر در کشور نصب هستند، قطعات یدکی را به تولید رساندند که در حال حاضر نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، نیروگاه آبادان، یزد و خرمشهر با قطعات ساخت داخل اورهال می‌شوند. علی احمدی راد، کارشناس تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این شرکت در دو بخش ساخت و تامین قطعات نیروگاهی و پایش وضعیت صنایع نیروگاهی، پتروشیمی و خودرو فعال شده است، گفت: یکی از محصولات تولیدی این شرکت نازل گازوئیل به محفظه احتراق توربین گازی است.

ماهی رباتیک «DNA» محیطی اقیانوس‌ها را جمع‌آوری می‌کند

محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ یک ماهی رباتیک را برای اهداف آزمایشی در دریاچه زوریخ مستقر کرده‌اند. آنها ایو را ایجاد کرده‌اند، رباتی که قادر به جمع‌آوری داده‌های زیست‌محیطی از اکوسیستم‌های دریایی به روشی غیر مزاحم است. تخصص ایو در دُم سیلیکونی آن نهفته است که حرکات یک ماهی واقعی را شبیه‌سازی می‌کند. این دُم سیلیکونی توسط پمپ‌های داخلی فعال می‌شود که صدایی تولید نمی‌کنند. این وسیله نقلیه زیر آبی خودمختار با فناوری بالا(AUV) از یک سونار و یک الگوریتم برای حرکت ایمن زیر آب استفاده می‌کند. علاوه بر این، به یک دوربین برای ثبت تصاویر زیر آب مجهز است.

پارچه هوشمندی که می‌تواند ویروس‌ها و سرطان ریه را شناسایی کند

پژوهشگران «دانشگاه واترلو» نوعی پارچه هوشمند ابداع کرده‌اند که با ارائه شدن در قالب ماسک صورت می‌تواند ویروس‌ها، سرطان ریه و بیماری‌های دیگر را از تنفس کاربر تشخیص دهد. این پارچه دارای پتانسیل برداشت انرژی، نظارت بر سلامتی و اتصال به اپلیکیشن‌های کاربردی ردیابی حرکت است. پارچه جدید ساخته‌شده توسط گروه پژوهشی واترلو می‌تواند گرمای بدن و انرژی خورشیدی را به الکتریسیته تبدیل کند و امکان کار کردن مداوم را بدون نیاز به منبع انرژی بیرونی فراهم آورد. حسگرهای گوناگون نظارت بر دما، فشار و موارد دیگر را می‌توان با مواد ادغام کرد. این حسگرها می‌توانند تغییرات دما را تشخیص دهند و طیف گسترده‌ای از حسگرهای دیگر نیز می‌توانند بر فشار، ترکیب شیمیایی و موارد دیگر نظارت کنند.

اعلام برندگان مسابقه عکاسی علمی ۲۰۲۴؛ هنگامی که علم و هنر ملاقات می‌کنند

موسسه «Centenary Institute» برنده مسابقه تحت عنوان «هنگامی که هنر و علم ملاقات می‌کنند» را اعلام کرده است که تعامل بین تحقیقات پزشکی پیشگامانه را با تصاویر بصری خیره‌کننده به نمایش می‌گذارد. «مارک پلگرینی»(Marc Pellegrini) مدیر اجرایی Centenary Institute گفت: جایزه عکس علمی ما دریچه‌ای به روی تحقیقات پزشکی نوآورانه است که در موسسه ما انجام می‌شوند. این تصاویر خیره‌کننده که توسط پژوهشگران با استعداد ما ایجاد شده‌اند، زیبایی هنر را با سرسختی علم ترکیب می‌کنند و تعهد ما را به اکتشافات جدیدی نشان می‌دهند که می‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند. من همه شرکت‌کنندگان را برای مشارکت‌های الهام‌بخش آنها تحسین می‌کنم.

هند یک ماهواره رصد زمین را به فضا پرتاب کرد

هند روز پنجشنبه ۱۵ اوت یک ماهواره پیشرفته رصد زمین را در سومین ماموریت موشک «SSLV» جدید خود به فضا پرتاب کرد. ماهواره «EOS-08» سازمان تحقیقات فضایی هند در ساعت ۲۳:۴۷ به وقت منطقه زمانی شرقی با موشک ۳۴ متری SSLV از «مرکز فضایی ساتیش داوان» پرتاب شد. ماهواره EOS-08 طوری طراحی شده است که به مدت یک سال در مدار کار کند. به گفته سازمان تحقیقات فضایی هند، کار این ماهواره پیشگامانه خواهد بود و پایه کار دیگر ماهواره‌های رصد زمین را بنیان خواهد گذاشت. مقامات سازمان تحقیقات فضایی هند در شرح ماموریت نوشتند: اهداف اولیه ماموریت EOS-08 شامل طراحی و توسعه یک ریزماهواره، ایجاد تجهیزات سازگار با ریزماهواره و ترکیب فناوری‌های جدید مورد نیاز برای ماهواره‌های عملیاتی آینده است.

احضار مارک زاکربرگ برای پاسخ‌گویی درباره تبلیغات مواد مخدر

«مارک زاکربرگ»(Mark Zuckerberg) برای توضیح دادن درباره تبلیغات مواد مخدر تحت فشار قرار گرفته است. ۱۹ عضو کنگره آمریکا در یک نامه از زاکربرگ خواسته‌اند تا توضیح دهد چرا شرکت «متا»(Meta) اجازه داده تبلیغات کوکائین، اکستازی و سایر مواد مخدر در فیس‌بوک و اینستاگرام نمایش داده شوند. این نامه پس از آن منتشر شد که «پروژه شفافیت فناوری»(TTP) صدها تبلیغ از این قبیل را در پلتفرم شرکت فاش کرد.

آغاز سرمایه‌گذاری روی طرح دانش‌بنیان «ساخت کرم‌های کلاژن‌ساز پروبیوتیک»، برنده مسابقه شکوفا

طرح دانش‌بنیان «ساخت کرم‌های کلاژن‌ساز پروبیوتیک» به عنوان آخرین طرح مسابقه شکوفا، روی سکوی تأمین مالی جمعی هم‌آشنا قرار گرفت.

وبینار تحلیل سامانه‌های کاربردی؛ تصمیم‌گیری با تعدیل ریسک برای مدیریت پایدار

وبینار تحلیل سامانه‌های کاربردی؛ تصمیم‌گیری با تعدیل ریسک برای مدیریت پایدار با سخنرانی النا روونسکایا، از مؤسسه بین‌المللی یاسا(IIASA) سه‌شنبه ۳۰ مرداد برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha