• پنجشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052517305
  • خبرنگار : 30147

شناسایی بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا در نیشابور

شناسایی بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا در نیشابور

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور وضعیت بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا در مناطق زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی نیشابور و طغیان آن‌ها را تشریح کرد.

دکتر حامد جز جلالیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره وضعیت بیماری حصبه در نیشابور بزرگ، اظهار کرد: سال گذشته ۴۰ مورد و در بهار امسال ۲۲ مورد بیمار شناسایی شدند. تعداد موارد قطعی حصبه در سال گذشته ۱۸ مورد و از ابتدای سال نیز ۱۵ مورد بوده است.

وی ادامه داد: درباره بیماری وبا، سال گذشته ۱۷۷۶ مورد و در سه ماه نخست امسال ۳۲۴ مورد تحت بررسی آزمایشگاهی از نظر وبا قرار گرفته‌اند که در بررسی‌های انجام‌شده در بازه‌های زمانی یادشده، حتی یک مورد مثبت (ابتلا به وبا) گزارش نشده است.

او بیماری اسهال خونی را نیز از بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا دانست و افزود: سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۲ مورد و از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون نیز ۳۶ مورد اسهال خونی داشته‌ایم که  گزارش، پیگیری، بررسی و درمان شده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت نیشابور بیان کرد: سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۲ مورد گزارش طغیان بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا داشته‌ایم و از ابتدای سال جدید تاکنون نیز ۲۵ مورد گزارش طغیان از سطح بیمارستان‌ها، مراکز خدمات جامع سلامت و ... گزارش شده است که با هماهنگی گروه‌های مدیریت بیمارهای واگیر و بهداشت محیط و ... در معاونت بهداشت، اطلاعات مربوط به طغیان‌ها شناسایی، ثبت و اقدامات مراقبتی لازم انجام شده است.

وی تأکید کرد: چنانچه افزایش موارد بیماری‌هایی با علائم گوارشی از قبیل اسهال، استفراغ، تهوع، دل درد و سایر علائم همراه، مشاهده شود مراتب باید توسط همکاران ما در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و حتی مطب‌های خصوصی به‌صورت فوری به گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت با شماره تماس ۰۵۱۴۳۳۳۲۶۰۴ گزارش شود و در پاسخ به هر طغیان، تیم‌های واکنش سریع طبق دستورالعمل‌های کشوری به محل اعزام و ارزیابی‌های لازم در قالب ارزیابی‌های اپیدمیولوژیک، ارزیابی‌های محیطی و ارزیابی‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود.

جز جلالیان همچنین از همه پزشکان، پرستاران، کارشناسان، بهورزان چه در بخش خصوصی و چه دولتی خواست در صورت مشاهده علائم بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا، بویژه در مواردی که بیشتر از دو نفر با علائم مشابه مراجعه کردند، حتماً به‌صورت فوری و تلفنی، مراتب را در میان بگذارند تا همکاران معاونت بهداشت از بروز خطرات بیشتر و طغیان خطرناک بیماری پیشگیری کنند.

وی گفت: در سال‌های اخیر، بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا و طغیان‌های آن در نقاط مختلف دنیا رو به گسترش بوده و بروز عفونت‌ها و مسمومیت‌های منتقله از غذا افزایش یافته است.

رئیس مرکز بهداشت نیشابور افزایش تجارت مواد غذایی، توسعه گردشگری، تغییر در عادات غذایی، وقوع پدیده تغییرات آب و هوایی، نبود دسترسی کافی به غذا در نتیجه‌ فقر، خشکسالی، سیل، قحطی و وقوع حوادث و بلایا را از مهم‌ترین دلایل این موضوع دانست.

وی ادامه داد: نظام مراقبت سندرمیک بیماری‌های واگیر (ارزیابی اولیه علائم کلیدی بیماری‌های واگیر) در بیمارستان‌ها، مراکز خدمات جامع سلامت، مراکز درمانی و آزمایشگاه‌های بخش دولتی و خصوصی فعال است و در راستای مدیریت و برنامه‌ریزی‌های لازم مستندات آماری موجود به‌صورت فوری و غیرفوری براساس ماهیت بیماری جمع‌آوری و اقدامات لازم بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در ادامه از ضرورت مراقبت بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب و غذا در مراسم اربعین حسینی و دهه آخر ماه صفر خبر داد.

وی گفت: با توجه به گرم شدن هوا و قرار گرفتن در فصول گرم سال، ترددها و جابه‌جایی‌های جمعیتی و همچنین تجمعات انبوه انسانی بویژه در مراسم اربعین حسینی و دهه آخر صفر، احتمال افزایش بروز بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب و غذا و عفونت‌ها با علائم گوارشی، از جمله بیماری وبا وجود خواهد داشت.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) از حدود یک سال قبل تجدید حیات جهانی وبا را به‌عنوان یک اورژانس درجه ۳ که بالاترین سطح داخلی برای یک اورژانس بهداشتی است و نیاز به پاسخ جامع در سطوح مختلف سازمان جهانی بهداشت دارد طبقه‌بندی کرده است. همچنین طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، میزان بروز اسهال حاد آبکی و بیماری وبا در سال‌های اخیر از روند افزایشی برخوردار بوده است به‌گونه‌ای که از سال ۲۰۲۱ میزان بروز و پراکندگی جغرافیایی این بیماری افزایش یافت و سال ۲۰۲۳ در مجموع ۷۸۷ هزار و ۸۱۳ مورد ابتلا به وبا و ۵۵۸۶ مورد مرگ از ۳۱ کشور دنیا گزارش شد.

جز جلالیان اظهار کرد: کاهش مرگ و میر، مهار و جلوگیری از شیوع گسترده بیماری، به حداقل رساندن تأثیر اپیدمی‌ها بر جوامع و در عین حال تداوم خدمات ضروری بهداشتی و اجتماعی به‌عنوان اهداف اصلی برنامه جهانی آمادگی و پاسخ به وباست.

او بیان کرد: نظام مراقبت سندرمیک بیماری‌های واگیر (ارزیابی اولیه علائم کلیدی بیماری‌های واگیر) در بیمارستان‌ها، مراکز خدمات جامع سلامت، مراکز درمانی و آزمایشگاه‌های بخش خصوصی فعال است به‌طوری‌ که سال گذشته ۱۷۷۶ مورد و بهار امسال ۳۲۴ مورد تحت بررسی آزمایشگاهی از نظر وبا در سطح دانشگاه قرار گرفته‌اند.

وی در پایان، از زائران حاضر در مراسم اربعین حسینی و دهه آخر صفر خواست تا نکات بهداشتی را در راستای پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا، بویژه وبا رعایت کنند.

پرهیز از خوردن غذا در ظروف مشترک، استفاده از آب سالم و بسته‌بندی‌شده، خودداری از خوردن هرگونه سالاد و سبزیجات، ماهی، لبنیات غیرپاستوریزه و غذاهای دارای سس و کشک، مصرف میوه‌های دارای پوست (موز، سیب، پرتقال) بعد از شسته شدن و کندن پوست، همراه داشتن میوه‌هایی که خواص ملین دارند مثل انجیر، آلو و ... برای جلوگیری از یبوست، خودداری از مصرف کنسروهای بادکرده، زنگ‌زده، سوراخ‌شده و کنسروهایی که مواد داخل آن بوی نامطبوع دارد، شستن دست‌ها با آب و صابون و مراجعه به مراکز خدمات درمانی در صورتی داشتن تب، سرفه، اسهال و استفراغ، از جمله مواردی هستند که در سفر اربعین حسینی باید رعایت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha